Budućnost svjetske autoindustrije stiže u Hrvatsku, točnije na poligon u Mičevcu pokraj Velike Gorice. Od 21. do 26. kolovoza više od 1500 sudionika s tri kontinenta predstavit će se na ovogodišnjem Formula Student Alpe Adria natjecanju, na koje dolaze 52 tima koja su većinom iz Europe, no stižu i ekipe iz Kanade, Izraela i Egipta. A bolidi koje su izradili studenti u svojim radionicama nisu igračke, već prave jurilice koje od 0 do 100 idu i za 1,5 sekundi.
Krema autoindustrije
Osim brojnih tehničkih inovacija koje će hrvatska publika prvi put moći vidjeti, bit će i pravih adrenalinskih uzbuđenja jer sljedećeg petka i subote na rasporedu su i utrke ubrzanja, a osim studentskih bolida, u Mičevcu će se predstaviti i sama krema svjetske autoindustrije. Predstavljanja će tako imati velikani poput Aston Martina, Porschea, Mercedes AMG-a, AVL-a, McLarena, Ferrarija, ali i "susjed iz Svete Nedelje" Rimac te Bugatti. Posebna je atrakcija pravi bolid Formule 1 tima HAAS, koji će biti izložen i zasigurno privlačiti brojne poglede.
A kako to obično biva u pričama o uspjehu, vrlo su visoko i hrvatski predstavnici. Domaći studenti zapaženi su i na svjetskoj razini, a zemlja sa samo 3,8 milijuna stanovnika ima čak tri sveučilišna tima koja su razvila bolide. Na trkaću pistu sljedeći će tjedan prvi put čak dvije formule zagrebačke ekipe FSB Racing Team, i to Taurus i VulpesD. Iza tih opasnih imena kriju se još opasniji strojevi.
– Iz naše radionice u Zagrebu ove godine premijerno dolazi prvo autonomno hrvatsko vozilo, "driverless" bolid VulpesD sudjelovat će na natjecanju. Riječ je o bolidu kojim se ne upravlja, kako mnogi misle, joystickom, nego smo razvili sustav kamera i senzora pomoću kojeg vozilo samo prepoznaje stazu i prepreke te bez vozača uspješno završava utrku – objašnjava nam voditeljica tima Dora Vuković. Drugi bolid, imena Taurus, također je ponos ovoga tima jer je od "glave do pete" ili, bolje rečeno, od kotača do volana izrađen znanjem i vještinama zagrebačkih studenata.
– Sve smo napravili sami u svojoj radionici. Težak je samo 187 kilograma, od čega na šasiju otpada tek 23,4 kg. Sami smo izradili i dva električna motora koji su na stražnjim kotačima i iz mjesta do stotke ga poguraju za 3,6 sekundi. Kod razvoja se posebna pozornost pridala ergonomiji i prilagodljivosti vozaču, a kao pomoć pri vožnji koriste se i upravljački sustavi torque vectoring te traction control koji su studenti samostalno razvili – dodaje D. Vuković. Uz nju, FSB-ov tim čini još šezdesetak suradnika, a iako je baza Fakultet strojarstva i brodogradnje, što sugerira i ime, riječ je o multidisciplinarnom projektu pa tako ova studentska udruga uključuje i kolege s Ekonomije, FER-a, kemijskog inženjerstva i drugih sastavnica, i to sve već punih 20 godina. Svi oni i dalje stižu na kolokvije, ispite i redovnu nastavu iako, po rezultatima sudeći, vode vrlo ozbiljan posao.
A to i jest glavni cilj natjecanja Formula Student Alpe Adria (FSAA). Okupljanje stručnjaka i studenata, kojima je to odskočna daska za karijeru, ali i prilika za stjecanje znanja i iskustva, a pritom i sjajna prilika za zabavu publici, koja se očekuje u velikom broju jer u Mičevec su na jučerašnjoj konferenciji za novinare pozvani svi. Očekuje se dolazak brojnih gledatelja iz Europe, a dobrodošli su i domaći posjetitelji svih generacija.
– Sve očekuje vrlo zanimljiv program pokrovitelja, simulatori, aktivnosti za djecu... Ne želimo otkriti sve, neka nešto ostane iznenađenje, a svakako treba doći na poligon. Uostalom, i moj put u STEM svijetu krenuo je upravo u Mičevcu, kada me tata prvi put odveo na karting – govori organizator Tibor Kezelj.
Dvije nove discipline
Do ulaznica se može putem sustava Entrio, a nabaviti ih se može po danima ili za cijeli događaj. Cijena ovisi o danu, a regularna ulaznica stoji oko 10 eura. No, svi osnovnoškolci, osobe s invaliditetom i djeca do 12 godina imaju besplatan ulaz. Program je podijeljen po danima, a publici će najatraktivnije biti utrke 25. i 26. kolovoza.
– Natjecanje je podijeljeno na statičke i dinamičke discipline. Dinamičke se sastoje od utrke ubrzanja, osmine, autocrossa te utrke izdržljivosti. Timovi svoje formule izrađuju na matičnim fakultetima, a sam proces traje od šest mjeseci do godine dana. Studenti sami rade i plan logistike te na kraju i sudjeluju na natjecanjima gdje pobjeđuje najbolji – naglašava Matija Momčilović, potpredsjednik udruge FSAA i organizator natjecanja.
A uz one koje su već etablirane, ove će godine predstaviti i nove konceptualne discipline, Driverless i Hydrogen. Driverless će testirati autonomnu vožnju i tehnologije povezane s umjetnom inteligencijom, a Hydrogen će se fokusirati na korištenje vodika kao alternativnog izvora energije.