Tko se danas oko 8.30 sati našao na velikome parkiralištu pokraj autobusnog okretišta Borongaj, mogao je vidjeti skupinu ljudi koja se okupila ispred jedinog raspoloživog automata, svi redom kopajući po džepovima i novčanicima u potrazi za kovanicama kako bi platiti kartu u novoj petoj, odnosno "Park & Ride" zoni. Namijenjena je pacijentima i posjetiteljima Kliničkog bolničkog centra Zagreb, službeno je uspostavljena jučer, cijena za cijeli dan parkiranja iznosi 2,30 eura za auto i vozača, u što je uključena i mogućnost nastavka puta busom, a za svakog suputnika plaća se jedan više. Zona obuhvaća parkiralište pokraj autobusnog terminala Borongaj te ono uz stadion Maksimir, a karta, dakle, vrijedi i za prijevoz autobusom 228 do Rebra i nazad. Ta je linija pak promijenila i polazište pa umjesto sa Svetica od danas prema bolnici vozi s prvog autobusnog perona na Borongaju.
Garaža se zatvara u subotu
No kupnja karte, kako smo se i sami uvjerili, bit će komplicirana misija, barem dok se vozači ne uhodaju u novi sustav. Uz to što je jedini, naime, aparat prima isključivo točan iznos, i to samo u kovanicama, a unese li se i cent više, transakcija se ne može obaviti, već korisnik mora ili stornirati uplatu ili nadodati za suputnika. Unaprijed odabrati za koliko ljudi plaćate kartu pak nije moguće. Oni koji nisu imali sitno obraćali su se stoga ljudima oko sebe ne bi li uspjeli razmijeniti kovanice od 50 i 20 centi u one od pet ili 10, stvorio se i red, a mogli su se također čuti frustrirani komentari na račun aparata, Zagrebparkinga, Grada, gradonačelnika Tomislava Tomaševića...
– Ne razumijem, kako je moguće da aparat ne vraća kusur? Pa ne mogu svi imati baš točno dva eura i 30 centi pri ruci. I što da ja sad radim, zakasnit ću na pregled – ljutit je bio mladić koji je, poput svih oko njega, pokušavao shvatiti kako funkcionira automat. Na njemu piše da se iznos može platiti i karticom, što su mnogi i pokušali, no nikome od okupljenih to nije pošlo za rukom. Nama je na koncu uspjelo, no tek nakon što smo desetak minuta pokušavali slijediti upute te prislanjali karticu uz beskontaktni čitač. U jednom je trenutku pao i softver pa je na nekoliko minuta automat bio izvan funkcije, a u pola sata, koliko smo ondje proveli, tek je nekoliko vozača uspješno platilo parkiranje. Drugi su odustali i ipak odlučili potražiti slobodno mjesto u garaži bolnice, koja se zbog radova u subotu zatvara.
Osim zbog muka s plaćanjem, nerijetki su negodovali i zbog manjka aparata. Jedan je, dakle, na raspolaganju na parkiralištu na Borongaju, a drugi kod maksimirskog stadiona. – Pozdravljam uvođenje "Park & Ride" sustava, to je najbolje što su mogli napraviti s obzirom na okolnosti, ali trebaju bolje programirati automate i staviti ih na više lokacija. Ovako ti pozli i prije nego što stigneš do bolnice – rekla nam je Zagrepčanka koja je oca vodila na pregled na Rebro.
Radovi u bolničkome kompleksu jedan su od razloga implementacije modela. Projekt će se provoditi dvije i pol godine, a za to će vrijeme nedostupno biti oko 650 parkirališnih mjesta u garaži te 450 njih oko bolnice. Područje oko borongajskog okretišta i maksimirskog stadiona pak mjesta ima za oko 700 vozila, a početkom sljedeće godine u parkiralište za još 250 auta planiraju pretvoriti i prostor sadašnjeg poligona za polaznike autoškole.
Što se tiče nastavka prijevoza ZET-ovom linijom 228, ona do Rebra prometuje preko Ulice Svetice i Bukovačke ceste. A kako autobus ne bi zapeo u prometnoj gužvi, osiguran mu je jedan trak Bukovačke. Postao je, točnije, žuti trak za javni prijevoz, taksije i hitnu pomoć, a usto je od ostatka prometa fizički odvojen s oko 30 centimetara visokom preprekom. Raspored linije 228 zasad je ostao isti pa autobus sa Svetica kreće otprilike svakih 10 do 20 minuta. No promijenila se na tom području prometna regulacija pa se iz Bukovačke više ne može skrenuti lijevo u Božidarevićevu ulicu, već joj se pristupa isključivo iz Kraljevićeve.
Nema više cijeli dan za 1,30 €
Kako je danas objavio Zagrebparking, za petu zonu vrijedit će isključivo "Park & Ride" karta, neovisno o tome hoće li vozač koji ostavi auto koristiti prijevoz autobusnom linijom ZET-a ili ne. To znači da je na području obuhvaćenom modelom ukinuta IV.2 zona pa se cjelodnevna parkirališna karta za 1,30 eura više ne može kupiti. A karta kupljena u novom sustavu, upozorili su također, vrijedi samo za prijevoz busom na ruti Borongaj – Rebro – Borongaj.
"Park & Ride". Ne zanima me kako to nazivaju u drugim zemljama ali ovo je podcjenjivanje i omalovažavanje hrvatskog jezika. Onoga koji je to tako nazvao treba staviti u galge.