"Breaking the Glass Ceiling", u prijevodu "Razbijanje staklenog stropa", tema je jedanaestog izdanja Zagreb Design Weeka, koji će se održati od 25. do 29. rujna u studijima i parku Jadran filma u Dubravi. Sintagmu staklenoga stropa skovala je 1978. spisateljica Marilyn Loden kako bi opisala nevidljivu prepreku koja ženama onemogućava napredovanje na radnom mjestu, a 1991. kongres SAD-a donio je Glass Ceiling Act čija je intencija i zaštita rasnih manjina. Na tom je tragu i cilj festivala, promicanje različitosti i zagovaranje jednakosti, kreativnosti i suradnje u dizajnu, a među njegovim ovogodišnjim finalistima našla se i Ustanova za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom (URIHO) koja će se predstaviti svojim proizvodima.
Jedan od njih je torba koja ima brojne pretince, a rađena je, govori nam URIHO-ova dizajnerica Irena Rački, prema dimenzijama invalidskih kolica. Praktična je, dodaje, i za majke s bebama ili za bicikliste, a može se nositi i preko ramena i kao aktovka. Osmislili su i prsluk-torbu koja se priveže na tijelo i čvrsto prianja pa je, objašnjavaju, mogu nositi i osobe koje nemaju ruke, a u nastanku i razvoju proizvoda sudjelovali su stručni radnici, modelari, konstruktori, šivači i osobe s invaliditetom koje su se uključile i u dizajniranje, ali i testiranje artikala.
– Kao slijepoj osobi koja hoda s bijelim štapom i usto vodi psa, važno mi je da su mi stvari na dohvat ruke. Ne mogu otvoriti torbu i pogledati što je unutra, stoga je dragocjeno da ima dovoljno pretinaca i da lako u njoj pronađem ono što mi treba – kazuje Iva Šušak, socijalna pedagoginja URIHO-a koja je sudjelovala u dizajniranju proizvoda.
Torbe će uskoro svi zainteresirani moći kupiti i u dućanima Ustanove za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom u Držićevoj i Gajevoj ulici te u webshopu, gdje su već dostupne multifunkcionalne pregače kojima će se također predstaviti na Zagreb Design Weeku. Riječ je o modelu koji je nastao u sklopu InDU radionica inkluzivnih proizvoda i metoda, koje su organizirali URIHO i Studij dizajna Arhitektonskog fakulteta, a specifičan je po tome što se može podesiti na dvije dužine. Usto ima dvije vrste džepova, ali i omčicu za krpu koja je praktična za ljude koje rade u ugostiteljstvu.
VEZANI ČLANCI:
– Konobari ili djelatnici u kuhinji mogu zakačiti krpu za pregaču da je ne moraju tražiti i misliti gdje su je ostavili. Ona je tako uvijek uz tijelo, a kad je ne trebaju, lako krpu maknu i omču koriste za neku drugu svrhu – objašnjava dizajnerica Rački. Pregača dolazi u dvije boje, crnoj i magenti, a premijerno je predstavljena na ovogodišnjem sajmu GAST, gdje je izazvala velik interes javnosti pa su je, primjerice, već izrađivali za jedan pulski restoran.
– S osmišljavanjem ovakvih inkluzivnih proizvoda počeli smo još 2011. godine, no nekako kao da naše tržište nije za njih bilo spremno. Sad se, međutim, osvještava potreba jednakosti u društvu i sve je više univerzalnog dizajna pa smo uvidjeli da je pravi trenutak da ih plasiramo – govori Irena Rački. Da inkluzivnih proizvoda na domaćem tržištu nedostaje, potvrđuje nam i Iva Šušak, navodeći za primjer kako je nedavno opremala stan, a većina kućanskih aparata je na dodir, što slijepim i slabovidnim osobama stvara probleme.
– Konzumenti inkluzivnih proizvoda nisu samo osobe s invaliditetom i smatram da bi ih i drugi ljudi, kada bi im se ponudili pristupačni modeli, rado kupovali. A osobe s invaliditetom najčešće su osuđene na odlazak u specijalizirane trgovine, a u njima najčešće imamo uzak izbor ružnih i staromodnih proizvoda – kazuje Iva. Slaže se i psihologinja Jelena Opačak, koja napominje kako je nužno kreirati proizvode koji na umu imaju potrebe osoba s invaliditetom, ali i kako se URIHO, koji je najprepoznatljiviji po izradi zaštite odjeće, želi proširiti na tržištu i vizualno atraktivnim, modernim modelima.
– Cilj nam je izići iz čisto funkcionalnog odijevanja, želimo da kupci u naše dućane dolaze zato što nudimo kul proizvode. I zašto se ne bi poznate osobe, primjerice glumice ili influenceri, njima pohvalile na društvenim mrežama. Pozivamo sve koji žele dodati "touch" inkluzivnosti u svom imidžu da nam se jave i volontiraju reklamirajući URIHO-ve proizvode – zaključuje Iva Šušak.