Stigli su dugoočekivani ZET-ovi autobusi koje je u autobusnom pogonu u Podsusedu predstavio gradonačelnik Tomislav Tomašević. Pridružili su mu se ministra mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i direktor ZET-a Marko Bogdanović. Novi niskopodni autobusi sufinancirani su iz operativnog programa EU "Konkurentnost i kohezija". Ukupna vrijednost projekta je oko 160 milijuna kuna, od toga je 85 posto iz bespovratnih sredstava iz fonda, 15 posto je iz Grada.
Dolazi i 20 novih tramvaja
Bogdanović je na početku rekao da je dio autobusa, njih 45, koji su predstavljeni već u prometu. Oni su, kako je rekao direktor ZET-a, pokazatelji modernizacije javnog prometa. Oni su podijeljeni u dvije skupine, a radi se o 20 gradskih niskopodnih autobusa kapaciteta 32 sjedeća i 68 sjedećih mjesta.
Ukupna vrijednost im je 47 milijuna kuna. U drugu skupinu spada 25 poluniskopodnih autobusa kapaciteta 30 sjedećih i 60 stajaćih mjesta. Ti autobus koštali su 44 milijuna kuna. Još se čeka 20 autobusa čime će nabavka vozila u ovom krugu za ZET biti potpuna. Ukupno bi, dakle, Zagrebom uskoro trebalo prometovati 60 novih autobusa.
-Autobusi su opremljeni i rampama kako bi se olakšao pristup osobama s invaliditetom. Ovaj dan je simboličan, jer iako su ovi autobusi najmoderniji do sada i zadovoljavaju najjače ekološke standarde, završetak isporuke će predstavljati novi početak jer bi ovo trebali biti zadnji autobusi na dizelsko gorivo u ZET-u- rekao je Bogdanović.
Uskoro će, najavio je, pokrenuti postupak nabavke 20 novih tramvaja financiranih iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPO) što predstavlja jedan od krucijalnih projekata ZET-a unazad 20 godina. To će biti stopostotno financiranje iz navedenog Plana. Novi ravnatelja Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) Dragan Jelić naglasio je ekološku dimenziju nabave novih autobusa.
-Stari autobusi prešli su više od dva milijuna kilometara. Osim čišćeg zraka, želimo poboljšati povezanost u gradu, ali i osigurati našu djecu koja putuju u škole, vrtiće i na fakultete- kazao je Jelić.
Zadnja generacija dizelaša
Tomašević je pak naglasio da su stari autobusi prometovali čak 20 godina te da ovi novi ispuštaju najmanje štetnih plinova u atmosferu jer pripadaju posljednjoj generaciji najsuvremenijih dizelskih vozila što je vrlo važno za kvalitetu zraka u Zagrebu.
-Ugovor za ovaj projekt je potpisan u travnju prošle godine, nešto prije mog stupanja na dužnost. Projekt se bliži svom kraju. Ne samo da predstavljamo ove nove autobuse, već ćemo dobiti do kraja godine i ovih 20 koji nam još nedostaju. Tih 65 autobusa se prvenstveno financiraju iz EU fondova, otprilike 100 milijuna kuna, a dio ide iz gradskog proračuna- rekao je Tomašević i naglasio da je ovo još jedan iskorak za unapređenje voznog parka ZET-a.
Napomenuo je i da je važno osigurati kvalitetan i siguran javni prijevoz kako bi se u Zagrebu što manje koristili automobili. Novi autobusi donijeti će uštede na gorivu jer su štedljiviji. Također, to je završetak obnove voznog parka na dizel i prelazi se na obnovljive izvore energije.
-Što se tiče tramvaja, isticao sam da već 15 godina nije kupljen novi tramvaj u Zagrebu. Do kraja godine trebali bismo kupiti 20 novih niskopodnih tramvaja- kazao je Tomašević.
Okupljenima se obratio i ministar Butković koji je pozdravio nove projekte vezane uz obnovu voznog parka ZET-a.
-Naša zadaća je s ovakvim i sličnim projektima pomoći da promet i javni gradski prijevoz bude bolji i funkcionalniji i da budemo u korak s drugim metropolama Europe.- rekao je Butković.
Nakon predstavljanja autobusa, Tomašević i zamjenici Danijela Dolenec i Luka Korlaet održali su redovnu konferenciju za novinare. Na njoj su, osim novih planova za ZET, gradonačelnik i zamjenici razgovarali o nadolazećem Adventu koji u Zagrebu počinje u subotu.
O utjecaju novih vozila na vozni red
Gradonačelnik je upitan o tome hoće li uvođenje novih autobusa utjecati na promjenu voznih redova.
-Ovi autobusi neće povećati vozni park, nego zamijeniti stare autobuse što je bitno i za sigurnost putnika i redovitost voznog reda. Jer kvarovi su se na starim autobusima stalno javljali. Ovo je iskorak prema sigurnijoj vožnji, boljoj kvaliteti zraka, ali i stabilnijem redu vožnje- reko je Tomašević.
Kod nabavke tramvaja, kazao je, postoji više problema nego kod autobusa. Stotinjak autobusa je došlo u zadnjih 4 ili 5 godina, što je trećina voznog parka, a u zadnjih 15 godina nije kupljen niti jedan tramvaj.
-20 tramvaja je 300 milijuna kuna, a 65 autobusa je 165 milijuna kuna. Duži su i rokovi isporuke. Nadam se da ćemo do kraja mandata potpisati ugovore za 60 novih niskopodnih tramvaja- poručio je Tomašević.
O cijeni karata
-Ovisno o tome kako će se kretati cijene goriva i drugih troškova, vidjet ćemo što s cijenama. Za sada nemamo promjena i dodatnih informacija, a o eventualnim izmjenama ćemo na vrijeme obavijestiti građane. Čak milijardu kuna ide iz gradskog proračuna za subvencioniranje javnog prijevoza, dakle veći iznos od svih prireza koji Grad skupi- rekao je gradonačelnik.
O Adventu
Tomašević je komentirao spekulacija o odustajanjima pojedinih ugostitelja od zakupa kućica za Advent.
-Nemamo informaciju da je netko odustao. Advent počinje u subotu i mislimo da će biti uspješan. Bookinzi su pokazali da će grad biti krcat ove zime, bez obzira na nedostatak radne snage, inflaciju i energetsku krizu. Mi se tome moramo prilagođavati. Znate da ćemo, posljedično zbog energetske krize lampice paliti pola sata kasnije i gasiti pola sata ranije- dodao je.
O migrantskom šatoru u Paromlinu
Zamjenik Luka Korlaet komentirao je situaciju okupljanja migranata u parku Paromlin kod Glavnog kolodvora.
-Iskoordinirano je s MUP-om i PU Zagrebačkom. To je mjesto koje je pomno izabrano, van glavnih gradskih tokova, a opet blizu mjesta gdje ja najveći protok migranata u gradu. Ova gradska uprava želi pokazati humanost prema tim ljudima koji su u tranzitu- kazao je Korlaet.
Nije htio komentirati izjave zastupnika u Gradskoj skupštini Igora Peternela koji je rekao da migrantskom šatoru nije mjesto u centru grada. Što se tiče kolizije s projektom Paromlin, Korlaet je kazao da tu nema problema jer je projekt u fazi preprojektiravanja i traženja sredstava. Situacija s migrantima, ustvrdio je zamjenik gradonačelnika, promijenit će se nakon ulaska Hrvatske u Schengenski prostor.
O nezadovoljstvu kod dijela operativnih radnika Holdinga
Tomašević je kazao da je na Upravi Holdinga da se unaprijede uvjeti rada za operativne radnike te da se mora vidjeti na kojim pozicijama ih nedostaje. Podsjetio je da je u Holdingu bilo oko 260 agencijskih radnika po njegovom dolasku na vlast, a sada je, ustvrdio je, njih oko troje ili četvero zaposleno na tim funkcijama.
O Svjetskom nogometnom prvenstvu
Svjetsko prvenstvo ove godine se održava u neobičnim uvjetima, s obzirom na to da je zbog velikih ljetnih vrućina u Katru premješteno na studeni i prosinac.
-Do sada su uvijek na privatnu inicijativu organiziraju gledanja utakmica na javnim mjestima u gradu. Ove godine nismo dobili niti jedan prijedlog privatnika koji plaćaju velike ekrane, a uz to prodaju i pića pa kompenziraju troškove. Za svaki slučaj smo raspisali javni poziv za Bundek, ali nitko se nije javio ni na to. Pretpostavljam da je riječ o hladnom vremenu pa očekuju manji interes građana, a to se vidi i u drugim europskim gradovima- poručio je Tomašević.
Ipak, dodao je da će neki od organizatora manifestacija na Adventu, od subote na nekoliko lokacija postaviti ekrane za praćenje utakmice na otvorenom. Jedna od tih lokacija je Europski trg.
O smradu s Jakuševca
Tomašević je kazao da pritužbi na smrad ima puno manje u ovom tjednu te dodao je da ne vjeruje da je riječ o kompostani, ali još uvijek očekuju rezultate mjerenja. Napomenuo je da su u kompostanu dopremljeni mikroorganizmi za svaki slučaj, koji bi trebali pridonijeti bržoj razgradnji.
opet se kiti tudjim perjem, slika se kod buseva koje su jos bandičevci odradili, neće uopće biti više linija a već je dvaput od nove godine smanjen raspored, ma nije bio u stanju ni oprat ih, a agencijskih radnika više nema jer ih je sve zaposlio u holding