Prvo je sredstvo javnog prijevoza u metropoli, sa svojom 66-metarskom prugom najkraća je žičana željeznica na svijetu, a proglašena je i spomenikom kulture. Zagrebačka uspinjača, koja vožnjom od 64 sekunde povezuje Tomićevu i Strossmayerovo šetalište, danas slavi svoj 129. rođendan.
Ova "stara dama", kako joj tepaju Zagrepčani, svoju povijest piše od 1890. godine, kada su u Bregovitoj ulici, kako se nekada nazivala današnja Tomićeva, u pogon puštena dvoja parna kola. Putnici su mogli birati između prvog i drugog razreda, koje je određivao pogled kroz prozor.
Kabine uspinjače danas godišnje naprave put i do 4.000 kilometara, u kojima prevezu gotovo 700.000 putnika. Zanimljivo je i kako do sada nije bilo niti jedne nesreće niti stradalog putnika, zbog čega nosi naziv najsigurnijeg javnog prometala.
Godine 1929. koncesiju nad uspinjačom dobiva Grad Zagreb, a od tada sva je briga nad njom prepuštena ZET-u. Iste su godine zamijenjene tračnice, a dobila je tada i nove vagone. Nekoliko godina kasnije, 1934., parni je motor zamijenjen električnim.
Kabine su dobile veće prozore, a odjeljci prvog i drugog razreda odlaze u povijest. Tijekom godina zagrebačka je stara dama imala mnogo nadimaka – funicular, željeznica na uže od žice, arni uzvo, drahtseilnahn, ali i – zapinjača.
- Šezdesetih sam godina radil' na Gornjem gradu pa sam se svaki dan vozili funicularom, kak' smo je tada zvali. Često se znalo desiti da na putu do gore zapne, pa smo kolege i ja morali izaći iz kabine i pogurati je da krene dalje, i tak' je ostala zapinjača – svoje se svakodnevne vožnje starom damom prisjetio Mirko Cicek.
Čestitke našoj uspinjači i ZET-u za uspješan rad. Sam da se Onaj čije se ime ne spominje, ne dosjeti graditi novu - ne žičaru, neg uspinjaču.