I dok je usvojen Plan gospodarenja otpadom, i to na posljednjoj sjednici Gradske skupštine kojim je predviđena gradnja Centra za gospodarenje otpadom, a još traje proces uvjeravanja stanovnika Resnika i njihovo razuvjeravanje skupštinara i gradonačelnika Milana Bandića da je predviđena lokacija promašena, u drugi je plan pala cijena odvoza otpada koju će ubuduće plaćati Zagrepčani.
Odvajanjem manji računi
Ona još nije definirana, gradonačelnik odgovornost prebacuje na Ministarstvo ne propuštajući priliku da resornog ministra Mihaela Zmajlovića prozove što nije donesena uredba kojom bi cijena i način odvoza otpada bili definirani, kako bi građani napokon dobili konkretne upute o načinu kako će ubuduće plaćati i odlagati smeće.
Stanari se prije potpisivanja ikakvog ugovora moraju dogovoriti o volumenu i broju kontejnera za potrebe cijele zgrade i koliko puta žele da im se kontejneri prazne.
Iako Bandić neprestano napominje da će se računi smanjiti budu li građani odvajali otpad i odlagali ga u za to predviđene postavljene kante u četvrtima, velika će se odgovornost svaliti na predstavnike stanara velikih zgrada u Zagrebu. Baš oni će tako u konačnici potpisati ugovore s Holdingom na temelju prethodnog dogovora sa svim stanarima koji žive u zgradi, pri čemu će se unaprijed morati izjasniti o nekoliko ključnih elemenata o kojima će ovisiti iznos računa koji će ti stanari plaćati.
Između ostalog, tako se stanari prije potpisivanja ikakvog ugovora međusobno moraju dogovoriti o volumenu i broju kontejnera koji su im dostatni za potrebe cijele zgrade i koliko puta žele da im se kontejneri prazne.
Upravo je time ostavljena mogućnost uštede – ako se stanari međusobno dogovore da će u kontejner odlagati samo ono što ne mogu ostaviti u reciklažnim dvorištima i zelenim otocima i tako izabrati minimalan broj odvoza, računi će im biti manji. Tada će cijenu kontejnera ili kante, koja tek treba biti utvrđena, podijeliti s ukupnim brojem stanara u toj zgradi. Stanarima preostaje da pravedno podijele cijenu – isti iznos ne može plaćati samac i višečlana obitelj.
– Stanari se dogovaraju koliko će tko od njih biti zadužen – poručuju iz Grada. Premaše li volumen kontejnera, mogu kupiti za to namijenjene posebne vrećice prihvaćene odlukom, pri čemu odmah plaćaju mogući višak otpada.
Zaštita kontejnera
Strah građana da će se takvom odlukom lako manipulirati, poručuju iz Grada, nije opravdan. Naime, svi kontejneri u pojedinačnim zgradama bit će zaštićeni da ih ne bi koristili stanari drugih zgrada, i to tako da će biti čipirani ili zatvoreni lokotima.
– Treba proći vrijeme prilagodbe. Ljudi moraju shvatiti da što manje odlažu u kontejnere, a više recikliraju, manje će i plaćati – jasni su u Gradu. Cijena odvoza otpada po kućanstvu, ovisno o tome jesu li jedan ili dva odvoza tjedno, je od 0,92 do 1,02 kune.
S obzirom koliko je Čistoća neorganizirana i neučinkovita, najbolje bi bilo da im ništa niti ne plaćamo. Jasno se vidi da bi njima najviše odgovaralo da građani svaki dan po dva puta odpješače do 3 km udaljenog reciklažnog dvorišta i tamo odlože smeće. Odvoz ne funkcionira, a spremnika za plastiku, staklo i papir je daleko premalo. Na moje pitanje misle li povećati broj tih spremnika, ili barem zelene otoke dopuniti nedostajućim spremnicima - izjasnili su se da oni "nemaju više kontejnera na lageru". Prestrašno. To je "poticaj" ljudima da razvrstavaju otpad. Vrećicu pod ruke, GPS i traži spremnik; to je realnost u Zagrebu.