Pročelnik Gradskog ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost Andro Pavuna u 10.30 sati održao je konferenciju za medije na kojoj je predstavio nove projekte pametnog upravljanja prometom.
"Grad Zagreb nastavlja s modernizacijom gradske prometne mreže kroz niz infrastrukturnih zahvata i uvođenje naprednih tehnoloških rješenja. Projekti uključuju rekonstrukciju ključnih raskrižja, uvođenje pametnog i dinamičkog upravljanja prometom te proširenje mreže uređaja povezanih s Centrom za upravljanje prometom", rečeno je u najavi konferencije za medije koju možete pratiti na Večernjem listu.
O Centru za upravljanje prometom, podsjetimo, govori se još od 2019. godine, a pročelnik Pavuna je njegovu realizaciju najavio još 2022. godine. Ove godine rečeno je kako će do kraja godine "pametnim" semaforima biti obuhvaćeno oko četvrtina križanja u Zagrebu, odnosno njih oko 136 od ukupno 500 koliko ih je u gradu. Brojka je na kraju promijenjena na 100 križanja do kraja godine.
Sam Centar za upravljanje prometom već postoji u softverskom smislu, a trenutno je u postupku proces nabave za projektiranje i uređenje suvremenog “fizičkog” prostora u kojem će operateri u smjenama nadzirati promet, a njegovo se otvorenje očekuje početkom iduće godine. Još, međutim, nije raspisan natječaj za fizički prostor, stoga nije realno očekivati da će biti gotov prema predviđenom hodogramu. Konferenciju za medije mogli ste pratiti na Večernjem listu.
Veliki je broj vozila u prometu i ne postoji čarobni štapić kojim se mogu riješiti svi prometni problemi, rekao je uvodno pročelnik Pavuna. Pokazao je zatim raskrižje Florijana Andrašeca i Vukovarske, te je odlučio da se napravio jedan mali zahvat koji je važan. "Otok smo pomaknuli prema sjeveru i dobili smo treću traku, auti se mogu pozicionirati u tri trake i onda auti mogu krenuti prije. To raskrižje i raskrižje na Cerničkoj, tamo su bili stari semafori koj ise nisu mogli sinkronizirati. Sad smo ih sinkronizirali.
Stavili smo dodatnu traku, nove semafore koje smo povezali na Centar i optimizirali smo projekt na način da Andrašecova pali crveno, a automobili se pozicioniraju na sve tri trake. Prilagodili smo semafore i napravili harmoniku da promet konstantno putuje. Napravili smo 17 posto povećanja protočnosti prometa, nadamo se povećanju od 20 posto, što je enormno povećanje i utječe na Ozaljku, Krapinsku i Selsku. Cilj je da tramvaji brže prođu Ozaljskom", objasnio je.
Idući izazov je riješiti jutarnje gužve, no potrebni su ogromni zahvati koji zahtjevaju rješavanje imovinsko-pravne odnose. "Srednja traka će postati izmjenjiva, ujutro će srednja traka biti prema istoku, a u popodnevnim zatima dvije trake će ići prema zapadu. Pripremili smo dokumentaciju", rekao je. Radi se i optimizacija na ulici Ribnjak. "Radimo dva zahvata, ugrađujemo konzole i radimo da je srednja traka promjenjiva. Ujutro srednja traka ide prema jugu, popodnevnim satima, dvije trake idu prema gore".
Spomenuo je i promet prema Ribnjaku, kod Branjugove i Stare Vlaške, poznato prometno usko grlo. "Postavili bismo semafor, to bi ubrzalo 30 posto prometa prema Ribnjaku. Ide u nabavu za koji dan, očekujemo da bi na proljeće, ožujak ili travanj, trebali imati. To su mali zahvati koji puno znače. U popodnevnim satima, kad prođu najveće gužve, semafor će se ugasiti na treptajuće žuto i upozoravati na pješake, a u večernjim satima će dati prednost pješacima.
Na kraju je najavio semaforiziranje raskrižja, i rekao je da je danas na 88 pokrivenih raskrižja, a i dalje se namjerava doći do 100 do kraja godine koji su ranije najavljivani. "Centar za upravljanje prometom fino podešava. Kad je Horvaćanska bila zatvorena, neki su komentatori govorili da se semafori nisu prilagodili, ali jesu. Tu smo pratili situaciju u prometu i pojačali smo lijevo skretanje u popodnevnim satima koji dolaze sa zapada", rekao je Pavuna.
Što se tiče samog Centra za upravljanje prometom, rekao je da to postoji, ali samo u softverskom smislu, a projekt za Centar je gotov. Ide se u nabavu za izvođenje, a trebalo bi biti biti izvedeno kroz nekoliko mjeseci. Četiri operatora će moći raditi u smjenama, upravo provodimo natječaj za dva operatora, a kasnije se nadamo i zapošljavanju za popodnevnu smjenu, a kad spojimo još raskrižja voljeli bismo da imamo i rad u sve tri smjene. Operatori će imati pred sobom konzole, sve će gledati na velikom zidu", rekao je. U nabavi je i Horvaćanska, tamo će tramvaji imati prioritet.
Radove na Trešnjevci koji će rasteretiti promet obavit će sljedeće godine, a Ribnjak će biti gotov ranije, odgovorio je Pavuna. Oba projekta čekaju na suglasnost policije, ali neformalni razgovori su dosta pozitivni, rekao je". Što se tiče Horvaćanske, jedno je novinarsko pitanje bilo usmjerno prema gužvama u javnom prijevozu i prometu. "Imamo ozbiljan problem s nedostatkom vozila, zadnji tramvaj je nabavljen prije 15 godina, imamo vrlo malo vozila. Kad dođu novi tramvaji, nećemo izbacivati stare tramvaje.
Jedno je pitanje bilo vezano uz Park & Ride prema bolnici. Cilj je da će se dedicirati jedna traka samo za autobus prema Petrovoj, kako bi autobus bez gužve mogao doći do ulice i tako nastaviti prema bolnici, rekao je Pavuna. Optimizacija autobusnog prijevoza je mnogo zahtjevnija, rekao je, a ona je rascjepkana u fazama te će biti najavljene novosti oko toga u budućnosti. "Autobus mora imati transponder koji mora 'razgovarati' sa semaforom. S busevima se to puno teže riješi. Tamo gdje imamo žute trake oni imaju prednost, a tamo gdje nemamo radimo na tome da se "poguraju" autobusi.
Imaju ozbiljan problem s nedostatkom tramvaja, zadnji je kupljen prije 15 godina ali zašto se postojeći tramvaji ne poprave. Javnom prijevozu nikada dovoljno vozila na raspolaganju.