Zagrepčani i dalje plaćaju uvjerljivo najskuplji javni prijevoz u Europi! Unatoč jučerašnjem pojeftinjenju od 20-ak posto, tramvajska karta u Zagrebu je i dalje puno skuplja u usporedbi s gradovima zemalja u okruženju. Usporedimo li cijenu tramvajske karte s prosječnom plaćom, dobijemo da Zagrepčani za jednu vožnju tramvajem plaćaju dvostruko više od stanovnika Beča i tri puta više od Rimljana!
Plaće više, cijene niže
Elementarna matematika pokazuje da prosječan Zagrepčanin, s plaćom od 6400 kuna, za tramvajsku kartu, koja je na kiosku sa 12 pojeftinila na 10 kuna, mora raditi 17 minuta. Za istu takvu kartu stanovnik Beča mora raditi devet, a stanovnik Rima samo šest minuta. Naime, u Beču karta košta 16 kuna, ali je bečka prosječna plaća gotovo triput veća od zagrebačke. Rimljani zarađuju dvostruko više od Zagrepčana, a kartu za tramvaj plaćaju 2,5 kuna manje – samo 7,5 kuna. Ne treba ni podsjećati da i austrijski i talijanski glavni grad imaju podzemnu željeznicu i da je vožnja javnim gradskim prijevozom u tim metropolama kudikamo brža i udobnija nego u Zagrebu.
Još su i agresivni
Slična je situacija i u usporedbi s drugim velikim gradovima s kojima se Zagreb može i mora uspoređivati. U Ljubljani i Pragu za jednu autobusnu ili tramvajsku kartu treba raditi 11 minuta, u Münchenu za jednu vožnju u U-Bahnu ili S-Bahnu treba raditi 12 minuta, pet minuta kraće nego u Zagrebu. I u Budimpešti i Beogradu cijena tramvajske karte u odnosu na prosječan dohodak niža je nego u hrvatskoj metropoli bez metroa.
Zagreb je donedavno bio poznat i kao grad s najskupljim taksijem. No dolaskom konkurencije cijene su značajno pale. Za dvije osobe koje se voze tri kilometra cijena taksija i tramvaja sad je jednaka – 20 kuna!
Razvidno je da su cijene tramvaja/autobusa jako precijenjene, osobito uzme li se u obzir i razina usluge pojedinih vozača – najčešće na autobusnim linijama, koji su često na rubu fizičkog obračuna s putnicima od kojih agresivno traže da im pokažu voznu kartu.
Zato je i ZET-u hitno potrebna konkurencija. Iz usporedbe s europskim metropolama proizlazi da je realna cijena zagrebačke karte pet kuna, a mjesečnog pokaza koji sad košta 300 – 150 kuna. I riješio bi se i problem švercanja.
>>ZET: Refundirat ćemo sredstva za krivo naplaćene vozne karte
Da ga placaju svi koji bi trebali mozda bi bio i jeftiniji