renato petek upozorava

"Zbog kaosa u sustavu, djeci s teškoćama konstanstno se krše ljudska prava"

Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL
"Zbog kaosa u sustavu, djeci s teškoćama konstanstno se krše ljudska prava"
13.09.2023.
u 18:41
Gradski zastupnik Petek tvrdi da im se ljudska prava krše jer se ne poštuju međunarodno preuzete obaveze o pravu na obrazovanje svoj djeci, posebice o inkluzivnom obrazovanju, a što je jasno definirano u članku 24. Deklaracije o pravima osoba s invaliditetom
Pogledaj originalni članak

Gradski zastupnik Renato Petek upozorio je danas na kaotično i neodrživo stanje te probleme pomoćnika u nastavi i položaj djece s invaliditetom i teškoćama u sustavu odgoja i obrazovanja kako Grada Zagreba, tako i na području cijele Republike Hrvatske.

Medijima su se obratili uz Peteka koji je ujedno i roditelj djeteta s teškoćama i Sanja Tomašić koja radi kao pomoćnica u nastavi u jednoj zagrebačkog školi te Sanda Kolarić, majka djeteta s teškoćama.

–Obrazovni sustav države i jedinica lokalne samouprave nije adekvatno odgovorio na probleme s kojima se suočavaju pomoćnici u nastavi i stručni komunikacijski posrednici djece s teškoćama, zbog čega najviše ispaštaju djeca kojoj se time sustavno krše ljudska prava, a i često su segregirana i diskriminirana - istaknuo je .Petek. Naglasio je da je već neko vrijeme ova tema, nažalost, aktualna samo na početku školske godine te rekao da su pomaci u rješavanju ovog problema minimalni. Istaknuo je i potrebu za rješenjima u tri područja: kršenju ljudskih prava, položaju pomoćnika u nastavi te neujednačene prakse na razini jedinica lokalne samouprave.

Gradski zastupnik Petek tvrdi da se u RH krše ljudska prava djece teškoćama i djece su invaliditetom jer se ne poštuju međunarodno preuzete obaveze o pravu na obrazovanje svoj djeci, posebice o inkluzivnom obrazovanju, a što je jasno definirano u članku 24. Deklaracije o pravima osoba s invaliditetom.

Također, dodaje, nije riješen položaj i edukacija pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika gdje država, tj. Ministarstvo obrazovanja nije adekvatno uredilo status pomoćnika u nastavi. Oni svake godine potpisuju nove ugovore o radu, satnica im je niska, svake godine moraju na natječaje i svake godine novi kaos prije početka škole. Pomoćnici, roditelji, djeca, ali i škole i njihovo osoblje ispaštaju svake godine ispočetka i svi žive u neizvjesnosti što će se dogodili. A kako se često radi u zadnji čas, rezultat je kaos u prvim danima školske godine, ogorčen je Petek, otac djeteta s teškoćama.

Treća je tema odgovornost oko provedbe ove mjere koja je na jedinicama lokalne samouprave. Petek daje primjer satnice koje variraju od 3.3 eura (25 kn) u Križevačko-koprivničkoj županiji, pa do skoro 6 eura (45 kn) za pomoćnike u Dubrovniku. Osim toga, često se kasni s raspisivanjem natječaja za pomoćnike, kao i provedbom edukacije koja bi trebala biti obvezna.

Za gradsku vlast u Zagrebu Petek tvrdi da je na snazi praksa tokenizma, površnog ili simboličnog djelovanja oko osoba s invaliditetom i inkluzivnog obrazovanja, kako bi se riješio problem. Gradska vlast, podsjeća Petek, u predizbornoj se kampanji predstavila da problem razumiju i da će ga rješavati zajedno s osobama s invaliditetom, no to se još uvijek ne događa. 

Sanja Tomašić koja radi kao pomoćnik u nastavi u jednoj zagrebačkog školi naglasila je da je Grad Zagreb ove godine zakasnio s raspisivanjem natječaja, da je isti završio 1. rujna te su mnoga djeca 4. rujna, prvi dan škole godine, bila bez pomoćnika, a pomoćnici nisu dobili jasne informacije o svojim pravima i obavezama.

To je rezultiralo kaosom što negativno utječe na sve u sustavu, od škole do roditelja. A svi smo tu da bi pomogli djeci, naglašava Tomašić. Osim toga, iznenađena je da je ukinuta edukacija koja je ranije bila organizirana od strane Grada Zagreba i bila je obavezna. Naglasila je da je edukacija u pripremi pomoćnika za rad s djecom iznimno važna svim pomoćnicima djece s teškoćama. Zaključila je da bez obzira na sve godinama radi kao pomoćnica jer priliku da radi s djecom i pomogne im vidi kao svoj poziv, iako status pomoćnika nije tako reguliran.

Sanja Kolarić je ispričala kako njezino dijete niti danas nema mjesto u školi, a tražila je opcije u specijaliziranim obrazovnim ustanovama Grada Zagreba. Za njezino dijete u sustavu nema mjesta, kaže. Institucije i ustanove se loptaju roditeljima oko toga što i tko treba odraditi oko upisa djece s teškoćama, izbora adekvatne škole, pa sve do pripremnih radnji kao što je procjena djeteta.

Petek je naglasio da će sutra biti točno četiri godine od prosvjeda koji su organizirali roditelji djece s teškoćama i pomoćnici u nastavi koji su tada predsjedniku Vlade Plenkoviću uputili konkretne zahtjeve što je na tom području potrebno učiniti. Roditelji djece s teškoćama, kaže Petek, su očajni jer iz godine u godinu nema konkretnih i potrebnih pomaka te da se u Hrvatskoj inkluzija djece u sustav obrazovanja piše malim slovom i.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.