Iako je do Božića ostalo oko dva i pol tjedna, američki trgovci već su
objavili da bi ovo mogla biti najgora sezona u posljednjih trideset
godina.
Kada se pogledaju rezultati 30 najvećih američkih trgovačkih kuća,
izlazi da je u studenome prodaja pala 2,7 posto u odnosu na isti mjesec
prošle godine. Prvi dani prosinca također ne obećavaju, a
trgovci upozoravaju da ovoga puta potrošači neće dati svoj
obol izlasku iz recesije.
Nezaustavljiv pad
Zabrinjava i podatak da je studeni drugi mjesec zaredom u kojem se
bilježi pad prodaje, što je za neke već dokaz da je riječ o
općem trendu koji neće biti moguće zaustaviti. No trgovačke kuće muči i
to što se Amerikanci pri kupnji sve manje koriste kreditnim
karticama, što predstavlja velik problem zato što
je u razdoblju od 2004. do 2006. rast prodaje po kreditnim kraticama u
postocima bio dvoznamenkast. Prošle je godine spao na osam
posto, a za ovu godinu se predviđa rast od samo tri posto ili čak i
manje.
Čarobne komadiće plastike potrošači su zakopali duboko u
ladice, a na to ih je natjerala financijska i gospodarska kriza, strah
da će ostati bez posla, već postojeći dugovi na tim karticama, ali i
kamate koje su iz mjeseca u mjesec sve više.
Kartičarske kuće i banke koje iza njih stoje posljednjih mjeseci
neprekidno korisnicima kartica smanjuju limite za potrošnju,
a očekuje se da bi tijekom 2009. upravo kreditne kartice i dugovi
vezani za njih mogle u dodatnu crninu zaviti američki financijski
sustav.
Trgovačka uzbuna
S druge strane, trgovci kartičare upozoravaju da ograničenje limita i
nabijanje kamata dodatno obeshrabruje potrošačem, koji bi
upravo svojim dolaskom u trgovinu trebali pridonijeti oporavku
gospodarstva. Neki trgovci već su potonuli tako duboko da se pripremaju
za proglašavanje bankrota, a drugi upozoravaju da je stanje
tako loše da možda neće izdržati do veljače, za kada su
Federalne rezerve najavile početak provođenja plana teškog
200 milijardi dolara, koji bi pomogao upravo kartičarskim kućama, ali i
onima koji daju kredite za automobile i školarine.
SLOM TRGOVINE Kupci u Sjedinjenim Državama troše sve manje