Zahvaljujući sve naprednijim senzorima i radarima, računalo u automobilu može opasnost uočiti prije čovjeka. No, može li procijeniti što predstavlja veću opasnost, koja bi se od dvije osobe uz cestu mogla odlučiti na iskorak pred automobil? Može – ako je suditi po najnovijim dostignućima projekta Ur:ban, koji je oko nastojanja da najnaprednije tehnologije upregnu u što sigurniji promet sutrašnjice okupio 31 tvrtku iz automobilske i informatičke industrije. Kompleksna prometna situacija u većim gradovima svakodnevno rezultira nesrećama jer vozači na vrijeme ne uoče drugo vozilo, pješaka i biciklista, a drugi, pak, sudionici u prometu precjenjuju vozačevu budnost i sposobnost reakcije, kao i mogućnost vozila da se brzo zaustavi.
Pješaci, biciklisti, auti...
Bicikli i drugi automobili presijecaju mu put. Pješaci – često s mislima više u razgovoru koji u obavljaju putem mobilnog telefona nego u realnoj situaciji – na cestu stupaju, a da ne provjere nailazi li vozilo. Potencijalne opasnosti na svakom su koraku. Kroz istraživački projekt Ur:ban trenutačno se razvija sustav koji bi detektirao gdje je opasnost te bi tu potencijalnu prijetnju rangirao ovisno o tome kreće li se objekt prema autu ili od njega, kojom se brzinom kreće... Na zaslonu u vozilu objekti na prometnici i uz nju bili bi prikazani u različitim bojama, ovisno o stupnju opasnosti koju predstavljaju. Mnogo je sustava potpore vozaču koji gradsku vožnju čine manje rizičnom, no ovaj je sustav u stanju rangirati opasnost.
Rizičnije je zaigrano dijete
Može procijeniti, primjerice, da je rizičnije dijete koje trči za loptom od pješaka koji na nogostupu stoje i razgovaraju. U procjenjivanju namjere pješaka da se pred prometnicom zaustavi ili ne, Ur:ban vodi računa i o položaju glave i tijela pješaka. To mu omogućava da kod potencijalne opasnosti reagira sekundu prije nego sustavi koji se danas ugrađuju u vozila. U snimanju scene i klasificiranju sudionika u prometu, ovisno o stupnju potencijalne opasnosti, Ur:banov se sistem temelji na kameri i radaru. Na temelju prethodno unesenih podataka, može razlikovati 25 tipova objekata, poput vozila, biciklista, pješaka, stupova za naplatu parkiranja, zgrada, drveća. Objekte razlikuje čak i ako su udaljeniji ili skriveni iza nekog drugog objekta, primjerice dijete iza parkiranog auta.
>> Najnoviji sustavi nesreću mogu spriječiti ili barem ublažiti
>> Povoljno i sigurno je na cijeni, ali aute koji sami voze mladi ne žele
da, a jos malo ce se i autoskole ukidat?