Da je bacanje hrane država, bila bi treća na svijetu po emisiji stakleničkih plinova. Zemlju, naime, u tom smislu najviše zagađuju SAD, Kina i namirnice koje su završile u smeću. Godišnje se na globalnoj razini odbaci trećina hrane, a najveći postotak pritom dolazi upravo iz kućanstava.
I baš zato što promjena u prevenciji otpada od hrane treba krenuti od pojedinaca, mladi inovator Antonio Matušan pokrenuo je aplikaciju Crumbs. Prva je to hrvatska platforma čiji je cilj povezivanja trgovina, pekarnica i restorana s viškom neprodane hrane i korisnika koji je mogu nabaviti uz popust. Aplikacija se promovira još od ljeta, a potpuno je funkcionalna unazad nekoliko tjedana te se trenutačno može koristiti u Zagrebu.
– Odlučio sam se fokusirati na ovu vrstu otpada zato što će hrane uvijek biti. To je sveprisutan problem na razini kućanstava, trgovina i proizvodnje. Godišnje u Hrvatskoj bacimo 286 tisuća tona hrane, odnosno 71 kilogram po stanovniku. Na razini Europske unije brojka se penje na 58 milijuna tona u godini dana. Malo više od pola, oko 54 posto, otpada na domaćinstva. Ti su podaci itekako zabrinjavajući jer govore da silno puno bacamo, a na svakoj razini ima prostora za promjene – govori Matušan. Ideja je, dodaje, prikupiti sve mrvice, kao što sugerira i engleski naziv aplikacije, i spasiti ih od sudbine na dnu vreće za smeće. Jedan je to od gorućih problema jer prekomjerna kupnja za kojom se najčešće povedu gladne oči nije najsretnije rješenje.
– Kupujemo mnogo više nego što možemo konzumirati. Prvi je korak, dakle, na nama samima, odnosno na promjeni mentaliteta koji podrazumijeva da o kupnji namirnica razmišljamo unaprijed. Svakim bacanjem hrane uvećavamo emisiju stakleničkih plinova, a ta praksa daleko je i od ekonomske isplativosti. Imamo disbalans u društvu s toliko gladnih s jedne strane i morem namirnica u smeću s druge – poručuje Matušan.
S obzirom na to da je prvi korak približiti se korisnicima u metropoli, isprobali smo kako aplikacija Crumbs funkcionira u praksi. Umrežene pekarnice i restorani svakodnevno na platformi objavljuju koja im je hrana ostala i vrijeme kada se može preuzeti. Ne postavljaju pojedinačne artikle, već sukladno viškovima pripreme pakete iznenađenja. Na sučelju je prikazana izvorna vrijednost paketa i sniženi iznos za koji ćete dobiti namirnice kako biste mogli procijeniti uštedu. Ako se ne možete odlučiti, na integriranoj mapi moguće je provjeriti koja vam je lokacija najbliža. Prije korištenja, potrebno je registrirati se, odnosno izraditi profil u aplikaciji.
– Trenutačno imamo šezdesetak tvrtki s kojima poslujemo, neki objavljuju svakodnevno, neki svakih nekoliko dana ili po potrebi. Aktivno pregovaramo s još stotinjak novih tvrtki, čak i s velikim lancima, tako da je interes zaista velik, a da su i korisnici prepoznali potrebu za aplikacijom, govori i činjenica da je potražnja za misterioznim paketima veća od trenutačne ponude – kaže Matušan.
U aplikaciji, dodaje, imaju i vlastitu trgovinu, gdje se povezuju s distributerima, dobavljačima i proizvođačima hrane. Od njih otkupljuju namirnice koje su ispravne za konzumaciju, ali ih trgovci više ne prodaju, stoga ih je moguće uloviti uz popuste koji prelaze i 60 posto. Ti se proizvodi nakon kupnje preuzimaju u prostorima Crumbsa na Trgu žrtava fašizma.
Sukladno ponudi u aplikaciji, s Antonijom smo se uputili u pekarnicu Noel, i to po misterioznu vrećicu u vrijednosti od pet eura. Od bacanja smo spasili zavodljivog mješanca krafne i kroasana, sočan desert u lisnatom tijestu i hibrid kroasana i sendviča. Najelo se tako za nekoliko eura troje ljudi na terenu, što ulijeva dodatan osjećaj zadovoljstva uz činjenicu da se sudjelovalo u spašavanju hrane. A da potreba za ovakvim alatima itekako postoji, Matušan je uvidio još na fakultetu.
– Studirao sam u Italiji i ondje sam koristio sličnu aplikaciju. Kada si student, paziš na svaki euro, pa je idealno kada vidiš da postoje opcije kojima svakodnevno možeš kupovati na 50 posto popusta. To je u suštini dobra hrana koja se samo nije stigla prodati – objašnjava. Aplikacija se trenutačno može koristiti samo u Zagrebu, ali ideja je da se čim prije proširi na ostatak Hrvatske, a voljeli bi, dodaje, priču predstaviti i u regiji.