HRVATSKA OPET ZAOSTAJE

Alarm za hrvatski vozni park: zastarjele kočnice ima čak 400.000 automobila

Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Tehnički pregled
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Stanica za tehnički pregled i registraciju vozila
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Stanica za tehnički pregled i registraciju vozila
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Stanica za tehnički pregled i registraciju vozila
Foto: Reuters/PIXSELL
Automobili
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
Goran Pejić
Goran Pejić
Goran Pejić
20.04.2019.
u 06:56
U EU uvode najmoderniju sigurnosnu tehnologiju u vozila, no za hrvatski vozni park prosječne starosti 13,68 godina to je daleka budućnost
Pogledaj originalni članak

U Europskoj uniji od svibnja 2022. u novim će modelima vozila biti obvezna sigurnosna tehnologija poput inteligentnog sustava za pomoć pri kontroli brzine (ISA) ili naprednog sustava za upozoravanje u slučaju odvraćanja pozornosti vozača. Ta će tehnologija u postojećim modelima biti obvezna od svibnja 2024. I dok u europskim institucijama propisuju sve napredniju tehnologiju kao obveznu opremu u vozilima, podaci o hrvatskom voznom parku pokazuju da je to za naše vozače daleka budućnost.

Stari vozni park

Tako prema podacima Centra za vozila Hrvatske, primjerice, više od 400 tisuća osobnih automobila registriranih u Hrvatskoj u 2018. nije imalo suvremeni sustav kočenja – sustav za sprečavanje blokiranja kotača ABS ili ABS i ESP (elektronički program stabilnost). A to, napominju u CVH, može uvelike utjecati na sigurnost u prometu.

ABS sustav ugrađen je u 778.441 osobni automobil u Hrvatskoj, a ABS i ESP u 482.198 automobila. Dobra stvar je pak da se broj osobnih vozila u Hrvatskoj bez sustava ABS i ABS+ESP smanjuje pa ih je tako u 2017. bilo registrirano 441.875, a lani 404.746.

U CVH upozoravaju i na to da je zabrinjavajući podatak da Hrvatska u gotovo svim kategorijama vozila ima relativno star vozni park. Osobni automobili, koji su u prometu najzastupljeniji, tako su prosječno stari 12,64 godine, dok je prosječna starost traktora čak 30 godina. Pri tome je 68,4 posto automobila u Hrvatskoj starije od 10 godina.

Ipak, prosječna starost automobila u Hrvatskoj lani je bila manja nego godinu prije kad je iznosila 12,95 godina. Prosječna starost svih vozila u Hrvatskoj za 2018. je 13,68 godina, a i to je niže u odnosu na 2017., kad je ta prosječna starost iznosila 13,99 godina.

VIDEO Pejić: Zbog loših pneumatika maknuli smo 65.000 automobila

– Od siječnja 2018. na snazi je novi sustav obračuna trošarina prilikom uvoza automobila u Hrvatsku i to je rezultiralo laganim smanjenjem prosječne starosti naših vozila. Ipak, čak 68 posto automobila kod nas starije je od 10 godina, što je znatno iznad prosjeka Europske unije – kazao je Goran Pejić, pomoćnik uprave za tehničke poslove CVH, jučer u TV studiju Večernjeg lista.

Napomenuo je i to da su vlasnici starijih vozila prisiljeni biti oprezniji prilikom održavanja vozila, a i uoči tehničkih pregleda. Starost vozila, navode u CVH, utječe na ispravnost, ali i tiče se i opreme pojedinog vozila pa u slučaju nedostatka suvremenih tehnologija znači bitno manju sigurnost. Od nešto više od dva milijuna svih vrsta vozila koja su bila na redovnom tehničkom pregledu, lani je na njih 431.538 utvrđena tehnička neispravnost zbog koje su ta vozila isključena iz prometa dok ne budu uklonjeni kvarovi i nedostaci.

Smanjenje broja poginulih

Pri tome je, prema podacima CVH, gotovo trećinu neispravnosti utvrđeno na uređajima za kočenje, a 22 posto neispravnosti se odnosilo na uređaje za osvjetljivanje i svjetlosnu signalizaciju. Kad je riječ samo o osobnim automobilima, 23 posto njih je palo na redovnom tehničkom pregledu lani.

Prema najnovijim statistikama CVH, 2018. u Hrvatskoj je uvezeno i registrirano 79.935 rabljenih te 61.745 novih osobnih automobila. Uvoz rabljenih osobnih automobila raste svake godine, pogotovo od ulaska Hrvatske u EU. No uvozimo sve mlađe automobile pa je tako prosječna starost rabljenih automobila koje smo lani uvezli bila 7,2 godine, a godinu dana prije ona je iznosila osam godina.

Na razini EU, pak, cilj je da se u razdoblju od 2020. do 2030. smanji broj smrtno stradalih u prometu za 50 posto, a jedna od mjera kojom se to želi postići je i ugradnja moderne sigurnosne opreme u vozila. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 46

ST
strsljen2013
08:01 20.04.2019.

I naslov tako bombastičan kao da su ljudi sami krivi što voze stare automobile. Ne mogu sitnozubima "padati" mercedesi u dvorišta ili povoljno kupovati električne automobile pa ih "točiti" besplatno.

Avatar heyhay
heyhay
08:48 20.04.2019.

Šta bi bili stari auti! Auti se mogu vozit 250 tisuća km i više bez servisiranja mašine ,znači za prosječnog vozača koji napravi oko 10 tisuća km godišnje može vozit auto 25 godina bez problema ,mjenja samo ulje ,gume ii ostale sitnice ,samo budala kupuje nove aute svakih 5 godina i naravno lopovski političari na račun države

DA
dado56
09:02 20.04.2019.

Pdv 25% najveci u evropi na vozila Posebni porez medju najvecim u evropi ( gradjani Njemacke Italije spanjolske slovacke ceske poljske nikad nisu ni culi za to ... ) Godisnji porez na motorna vozila Cestarina na motorna vozila Poseban porez pri osiguranju Porez za zeljeznice po litri goriva Preko 65% poreza i nameta od goriva ide drzavi Ekoloski porez pri registraciji naknada za zbrinjavanje Prijepis polovnog vozila porez ( to nema nitko u evropi)...