Nakon višegodišnjeg trenda starenja hrvatskog voznog parka, lani je zabilježen pozitivan pomak kojim se ukupni vozni park ''pomladio'' u prosjeku sa 13,99 godina na 13,68 godina. U isto vrijeme prosjek starosti najbitnijih osobnih vozila M1 kategorije spustio s 12,95 godina na 12,64 godine. Goran Pejić, pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske u TV studiju Večernjeg lista pojasnio je što je utjecalo na spomenuto ''pomlađivanje''.
– Vrlo jednostavno, od siječnja 2018. na snazi je novi sustav obračuna trošarina prilikom uvoza automobila u Hrvatsku i to je rezultiralo malim smanjenjem prosječne starosti naših vozila. Ipak, čak 68 posto automobila kod nas je starije od 10 godina, što je znatno iznad prosjeka Europske unije – kazao je Pejić i dodao:
– Prethodnih godina unosili smo u Hrvatsku automobile koji su prosječno bili stari osam godina, a u 2018. uvezli smo oko osamdeset tisuća rabljenih vozila starih 7,2 godine. Kad je riječ o novim automobilima, njih je u 2018. godini registrirana 61 tisuća.
Najveći zagađivači, teretni automobili, pogotovo oni iz kategorije N2 najveće dopuštene mase do 12 tona i N3 iznad 12 tona ostali su iste prosječne starosti kao i godinu prije. Prvi, do 12 tona, u prosjeku su stari 17,75 godina, a iznad 12 tona 12,02 godina. Što bi trebalo učiniti da pomladimo ta vozila koja su najveći zagađivači okoliša?
– Država bi trebala naći način da gospodarstvenicima omogući jednostavniju zamjenu tih vozila za novija. Ta kategorija vozila ne plaća trošarinu, a kod uvoza plaća se samo PDV. No kroz druge poticajne mjere moglo bi se pomoći poslovnim subjektima i to iz tri razloga: ekološka zaštita, sigurnost na cestama i efikasnost obavljanja poslova.
Prosječna neispravnost prilikom utvrđivanja tehničke ispravnosti vozila u Hrvatskoj je oko 21 posto, dok su osobna vozila na oko 23 posto, kaže Pejić.
– Vlasnici starijih vozila jednostavno su prisiljeni biti oprezniji prilikom održavanja vozila, a isto tako uoči tehničkih pregleda. Kad je riječ o nedostacima koji su utvrđeni na pregledima vozila u prošloj godini, najčešće je bilo riječi o teškoćama s kočionim sustavom (29 posto), zatim sa svjetlosno-signalnom opremom (26 posto) pa elementima ovjesa – kotačima i pneumatikom. Otprilike 65 tisuća automobila maknuli smo s ceste zbog istrošenih ili oštećenih pneumatika – zaključio je Goran Pejić.
U emisiji pogledajte i kako građani mogu ''pomladiti'' svoj vozni park, što država može učiniti za poticanje kupnje novih i sigurnijih vozila te kakvo je stanje s autobusima, motociklima i mopedima.
Pričaju gluposti oni donose propise za uvoz automobila, umjesto da se ljudi ohrabre da kupuju nove. Uveli porez na nova vozila, tako da sljedećih 10 godina plaćaš porez, to je baš poticajna mjera, onda kažu vozni park prosječno star 12 godina. Jedina država na svijetu koja toliko nelogičnosti radi, još uvijek, nakon 30 godina samostalnosti traži svoje mjesto pod suncem, nedefinirana do krajnih granica