Pravila urbane džungle

Čak i kad bi biciklist trebao sići, vozač auta ga mora propustiti ako ga vidi

Foto: Petar Glebov/PIXSELL
Čak i kad bi biciklist trebao sići, vozač auta ga mora propustiti ako ga vidi
09.09.2018.
u 20:05
Tamo gdje postoji biciklistička staza, biciklisti smiju nastaviti voziti preko zebre. Tamo gdje je nema, moraju sići i gurati bicikl
Pogledaj originalni članak

Još uvijek u javnosti odjekuje stravična prometna nesreća koja je sredinom kolovoza u zagrebačkoj Ilici ugasila dva života. Za stradavanja u prometu, nema dvojbe, nepažljivi i bezobzirni vozači najveći su krivci, no nisu i jedini.

Vozači jure, jedni drugima otimaju prednost, razgovaraju mobitelom i tipkaju poruke tijekom vožnje, ne propuštaju pješake na pješačkom prijelazu... Ne možemo se, međutim, praviti da ostali sudionici u prometu ne daju svoj doprinos sveopćem kaosu.

Trebali bi gurati bicikl

Pješaci pretrčavaju cestu gdje i kada ne treba. Biciklisti, pak, najčešće sa slušalicama u ušima, s biciklističke staze jure preko zebre na kolnik - bez zaustavljanja, bez silaska s bicikla, čak i bez da pogledaju prema automobilu. U najboljem slučaju vozač automobila uspijeva se zaustaviti. U najgorem slučaju biciklist je na tlu, a vozač automobila u šoku.

– Tamo gdje postoji biciklistička staza, koja se nastavlja preko zebre, biciklisti smiju nastaviti voziti preko pješačkog prijelaza. Tamo gdje nema biciklističke staze, biciklisti bi se pred pješačkim prijelazom trebali zaustaviti i preko njega gurati bicikl - pojasnio je Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet, napomenuvši da se od vozača automobila zahtijeva pojačan oprez jer biciklisti mogu voziti brzo.

Dakle, pred automobil mogu izletjeti i brzinom od 40 km/h, budući da nigdje nije propisano koliko brzo smiju voziti biciklisti.

– Čak i kad bi biciklist trebao sići s bicikla i gurati ga, a to ne čini, ako ga vozač automobila vidi, mora ga propustiti, jer se automobil poima kao opasno sredstvo. Iako je biciklist u prekršaju, vozač automobila ga mora propustiti, ne smije na silu ostvariti svoju prednost. Tu činjenicu mnogi, nažalost, zloupotrebljavaju, ali automobilist ne smije silom ni na biciklista ni na pješaka - rekao je Goran Husinec.

Pojasnio je da je u takvim situacijama biciklist kriv u prekršajnom smislu, no gleda se i je li vozač automobila poduzeo sve što je mogao da spriječi nezgodu, bez obzira na to što je biciklist očito pogriješio.

Nema dovoljno staza

– U svakom slučaju, vrijedi poimanje automobila kao opasnog sredstva čiji je vozač dužan sve poduzeti da autom nekoga ne ozlijedi. Zakon kao takav je dobar, jer štiti slabije sudionike u prometu, ali ga niti jedna strana ne bi smjela zloupotrebljavati - zaključio je Husinec, napomenuvši kako je tolerancija u prometu neophodna.

Tim više što smo u smislu biciklističkog prometa u gradovima još ‘tanki’ - biciklističkih staza više nema, nego što ih ima; biciklisti ne poznaju prometne propise; biciklima se ne utvrđuje tehnička ispravnost.

Voze po nogostupu i u krivom smjeru

Iz Ministarstva unutarnjih poslova kao najčešće prekršaje koji čine biciklisti izdvojili su vožnju po nogostupu, nekorištenje biciklističkih staza ili traka, kretanje u nedopuštenom smjeru. Slijedi nekorištenje ispravnih i propisanih uređaja i opreme, zatim nekorištenje svjetala u prometu tijekom noći ili u uvjetima smanjene vidljivosti.

Skrivili većinu nezgoda u kojima su sudjelovali

Kako navode iz Ministarstva unutarnjih poslova, do kraja srpnja ove godine biciklisti su sudjelovali u 702 prometne nezgode (lani u istom razdoblju: 786), a 431 su skrivili (lani: 475). Pritom je ove godine bilo 28 naleta biciklom na pješaka - lani do kraja srpnja 35. U prometnim je nesrećama ove godine poginulo 11, a lani 12 biciklista. Ozlijeđeno ih je 564 (lani do kraja srpnja 639). Usporedbe radi, do kraja srpnja ove godine u prometu je ozlijeđeno 461 dijete. Dakle, ozlijeđeno je puno djece, ali još i više biciklista.      

Pogledajte koliko vrijede vozačke dozvole i kada ih trebate zamijeniti:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 103

DU
Deleted user
21:10 09.09.2018.

Ja sam u prometu puno češće biciklist... ali na biciklističkoj stazi preko kolnika ne može biti dozvoljeno da biciklist samo nastavi sa vožnjom. On mora JAAAAKO usporiti.. moro bi usporiti na brzinu hoda još barem 5 metara prije kolnika jer ga vozač automobila inače NE MOŽE VIDJETI. Biciklisti pamet u glavu.. kaj ti znači prednost kad ti imaš 100 kila a on 1100....

WN
web_net_line
21:35 09.09.2018.

Ja sam zrtva naleta biciklistice na pjesaka, tj. mene, s ledja, i to znatnom brzinom, pri cemu je vozila u nedozvoljenom smjeru i mobitelirala. Nisam zvao policiju. Takvih neprijavljenih naleta je barem 50 puta vise od prijavljenih. Srecom, ona je nadrapala puno vise od mene (iako ne narocito jako). Cijelo vrijeme dok sam joj pokusavao pomoci da ustane i pitao je je li dobro, psovala je i urlala te svaljivala krivnju na mene. Na kraju sam odustao i ostavio je s krvavim krastama. Tuka. K tome ima i srece da je nisam ritnuo nazad u blatnu lokvu iz koje je tek bila ustala. To je zbog mojeg dobrog prometnog i kucnog odgoja. Rijetko tko bi odolio.

MU
Mukowsky
20:37 09.09.2018.

Samo neka se policija pobrine da biciklisti imaju prednje i stražnja svjetlo, koje radi!!! Nažalost rijetki biciklisti imaju svjetla po noći.