Plakati i spotovi koji ukazuju na povećan broj djece u prometu ponovno su uz prometnice i na TV programima. Sve je jasno - u ponedjeljak u većini škola u Hrvatskoj počinje nova školska godina. Mališani ponovno postaju svakodnevni sudionici u prometu, bilo da do škole pješače ili da putuju u automobilu s roditeljima.
Djeca su najugroženiji sudionici prometa, jer njegove opasnosti ne mogu percipirati onako kako to čine odrasli.
Ne znaju procijeniti brzinu
Ona ne znaju procijeniti brzinu kojom im vozilo prilazi, pa ne mogu ni procijeniti koliko vremena imaju prije nego automobil stigne do njih. Niska su, pa im je vidno polje ograničeno. Iza parkiranih vozila ne vide automobil koji nailazi cestom, a problem je i što vozač u automobilu koji nailazi ne vidi dijete iza parkiranog vozila.
Uza sve to, djeca su zaigrana i brzo zaboravljaju informacije koje im se ne čine zanimljivima, a upute o ponašanju u prometu, nažalost, mnogoj djeci baš i nisu visoko na listi zanimljivih podataka. Zato im roditelji trebaju često ponavljati upozorenja na prometne opasnosti. Posebno se to odnosi na prvašiće.
Iz Ministarstva unutarnjih poslova stoga i pred početak ove školske godine savjetuju da roditelji s najmlađima vježbaju put do škole te da nađu najsigurnije mjesto za prelazak djece preko ceste. MUP će ponovno - uz brojne druge akcije - u nižim razredima osnovnih škola održavati predavanja o sigurnom ponašanju u prometu. No, najveći teret prometnog obrazovanja i dalje je na roditeljima jer škole nemaju propisano prometno obrazovanje, za koje smatramo da ga je neophodno uvesti kao zaseban predmet u osnovne škole.
Dok apele stručnjaka ne usvoji Ministarastvo obrazovanja, roditelji o prometnim propisima i sigurnosti na cesti moraju educirati sebe, da bi znanje mogli prenijeti djeci. Osnovna je stvar - poštujte prometne propise jer djeca uče imitirajući odrasle. Roditelji su uzor svojoj djeci. Ignorirate li vi crveno svjetlo na semaforu, veliki su izgledi da će to - pretrčavajući preko ceste - učiniti i vaše dijete.
Cestu ne treba pretrčavati
- Djecu od malih nogu treba učiti prometnoj kulturi. Treba ih upozoriti da nikad ne pretrčavaju cestu. Ako hodaju sporo, vrlo je velika vjerojatnost da će uočiti auto, a i vozač automobila uočit će njih - savjetuje Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet.
Djeca su najugroženiji sudionici u prometu - naglašava i G. Husinec - Ona su mala i zaigrana. Moramo paziti na njih jer ona nisu dosta odrasla da bi mogla paziti na sebe. Vozači moraju voditi računa o dječjem nepredvidivom ponašanju u prometu i prilagoditi brzinu kretanja vozila čim ugledaju dijete na cesti ili pored nje.
- Najopasnije su situacije kada jedan vozač stane vozilom i propusti dijete, dijete povjeruje autoritetu starije osobe te krene pretrčavati cestu ne vodeći računa o drugim vozilima među kojima se nalazi i vozilo čiji vozač uopće ne razmišlja zašto je vozilo ispred njega stalo. Izuzetno često do tragičnih ishoda dolazi i kada vozači obilaze školski autobus koji stoji na cesti makar je to strogo zabranjeno. Apelirao bih na vozače da nikad, ama baš nikad, ne obilaze školski autobus koji je zaustavljen na cesti jer time direktno ugrožavaju živote djece - upozorava G. Husinec.
Iz podataka Ministarstva unutarnjih poslova vidljivo je kako je ove godine u prometu poginulo manje djece, u odnosu na godinu ranije - život su izgubila dva djeteta (lani je do kraja srpnja poginulo petero djece). No, više ih je teško ozlijeđenih - 67 u odnosu na lanjskih 57. Od toga ih je najviše (39, čak 56% više nego lani) stradalo u ulozi pješaka. Lakše ozlijeđene djece je manje - 394 (lani 444).
Ne možete u rukama zadržati dijete
Činjenica da mnogi roditelji još uvijek djecu prevoze nesigurno pokazuje da nisu svjesni kako u slučaju prometne nesreće čak i pri brzini od 50 km/h ne mogu u rukama zadržati dijete. Dijete je najsigurnije kad je ispravno vezano u dječjoj sjedalici. Sjedalice stoje od 350 kn naviše, dakle manje od iznosa kazne za njihovo nekorištenje. Naime, kazna za vozače koji dijete prevoze na neodgovarajući način je sramotno niska. Iznosi samo 500 kuna, a radi se o prekršaju kojim se riskira djetetov život. U prvoj polovici ove godine na hrvatskim su cestama zabilježena 45.263 nekorištenja sigurnosnog pojasa i/ili sigurnosne sjedalice za dijete.
Pogledajte koliko vrijede vozačke dozvole i kada ih trebate zamijeniti: