Kod paljenja motora automobila obično na instrumentnoj ploči kratko zasvijetle neke lampice. S vremenom smo se naviknuli na njih, više ih ne doživljavamo. Uzimamo ih zdravo za gotovo, po principu: dobro je dok stalno ne svijetle.
No, svaki bi vozač trebao znati što znače te lampice i zašto se one pale. To je, nažalost, sve rjeđe slučaj jer nove su generacije vozača sve manje zainteresirane detaljnije se upoznati s načinom funkcioniranja automobila. Većina ih automobil vozi dok je sve naizgled u redu. Kad na instrumentnoj ploči počne ‘lightshow’, jedni za svaku upaljenu lampicu trče u servis, a drugi ne reagiraju na lampice i voze automobil dok god ga mogu upaliti. Niti jedna od tih dviju krajnosti nije dobra, jer svrha je lampica pravovremeno upozoriti vozača na probleme s vozilom.
Što zapravo znače lampice u automobilu i koja od njih ukazuje da se trebamo odmah uputiti u servis? Generalno, zelene ili plave lampice kazuju nam da je neka od funkcija automobila - primjerice, svjetla - uključena. Oko njih se ne treba uznemiravati. Narančaste ili žute lampice kazuju da je vrijeme za servis pojedinog dijela vozila i da valja dogovoriti termin kod servisera. Ni to nije razlog za paniku, ali treba biti poticaj na akciju.
Apsurdno je juriti na servis zasvijetli li vam lampica za prazan spremnik vode za pranje vjetrobranskog stakla, a i ulje u motoru trebali biste biti u stanju sami prekontrolirati i doliti, jednako kao što i tlak u gumama možete regulirati sami. Zasvijetli li, pak, akumulator, to može ukazivati na kvar alternatora, kvar akumulatora ili kvar na električnom sustavu, što bi moglo potpuno isprazniti akumulator, pa treba utvrditi o čemu je točno riječ.
Crvene lampice, pak, vrište: ‘oprez!’. Kad se one upale odmah treba otići serviseru jer one ukazuju na mogućnost ozbiljnog problema. Kažemo mogućnost, jer automobil je složen sklop mnogih dijelova i kvar se ne može dijagnosticirati samo po lampicama na instrumentnoj ploči. Crvenu lampicu definitivno ne smijete ignorirati, a o čemu se konkretno radi, doznat ćete u servisu.
Paljenje nekih crvenih lampica znači i da biste trebali odmah zaustaviti automobil kako ne biste ugrozili vlastitu sigurnost i sigurnost drugih te kako ne biste riskirali ozbiljniji kvar automobila. Najbržu reakciju vozača zahtijeva, primjerice, paljenje lampice kočionog sustava (krug s uskličnikom u sredini, omeđen zagradama; kod nekih vozila svijetli slovo P).
No, ni tu ne treba odmah paničariti, jer ova lampica svijetli i kad je ručna kočnica podignuta, pa najprije to provjerite. Ostane li lampica svijetliti i kad do kraja spustite ručnu kočnicu, to može značiti kvar na kočionom sustavu, pa se odmah uputite u servis, ako je u blizini, ili se sigurno zaustavite i pozovite pomoć. Možda je razina kočione tekućine preniska, možda je samo pokvaren senzor, ali možda je i ozbiljniji problem s kočionim sustavom.
Tu se ne smije riskirati. Ako vam pedala kočnice pod nogom djeluje ‘spužvasto’ ili potone skroz do poda, to je jasan pokazatelj da dalje ne biste trebali voziti. Lampica ABS sustava također je povezana s kočnicama, pa ni nju ne smijete ignorirati.
Upaljena lampica motora signalizira nepravilan rad motora, što obuhvaća čitav niz mogućih poteškoća. Neke od njih nisu strašne - pokvaren senzor ili neki drugi manji problem - no neke mogu predstavljati ozbiljan kvar koji će rezultirati oštećenjem motora i vrlo visokim troškovima. Stoga treba otići u servis - čak i ako se auto u vožnji ponaša normalno - kako bi se spajanjem vozila na računalo utvrdilo što je točno u pitanju.
Uz lampice kočnice i motora, crvena lampica ulja (simbol kantice ulja) među najozbiljnijim je svjetlosnim upozorenjima. Kvar pumpe ulja, curenje ulja, premalo ili previše ulja - sve to može rezultirati (skupim) oštećenjem motora. Dakle, ova lampica je među onima koje nikako ne smijete ignorirati. Upali li se, odmah zaustavite motor i prolistajte priručnik za upotrebu vozila. Ne nađete li tamo konkretniju uputu, pričekajte da se motor ohladi pa provjerite razinu ulja. Ako ga nedostaje, dolijte. Za sve ostalo konzultirajte se sa serviserom.
Upozorenje za termostat (termometar na ‘valovima’) ukazuje da se motor može pregrijati. Provjerite ima li dovoljno rashladne tekućine te ju po potrebi dolijte. Ako nije problem u nedostatku tekućine, javite se u servis bez odgađanja. Ne smijete ignorirati ni lampicu koja ukazuje na kvar upravljačkog sustava.
Pri nižim brzinama okretanje volana bit će otežano, što je manji problem, ali ova vrsta kvara pri višim brzinama donosi ozbiljnu količinu sigurnosnog rizika.
VIDEO Marko Krnjić komentira ispadanje s Eura: Imamo razloga za optimizam, dobili smo širinu i nove igrače