KAPACITET

Električni auti zimi troše čak 25 posto više struje

Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
Foto: Arhiva VL
19.11.2021.
u 14:06
Pametnim korištenjem vozila i raspoloživih sustava i aplikacija, čak i tijekom zimskog perioda i niskih temperatura doseg električnog automobila može se osjetno produljiti
Pogledaj originalni članak

Posljednjih godina priče o električnim automobilima budu vrlo popularne na proljeće, uoči novog kruga poticaja za njihovu kupnju. Tako je bilo i ove godine dok su se čekale informacije o novim uvjetima koje je propisao Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Nakon što su prikazani rezultati ovogodišnjeg kruga, koji je donio i veće budžete, ispada da bismo trebali dobiti oko 1200 novih električnih automobila na domaćim prometnicama.

Dobar dio tih automobila već je i stigao u Hrvatsku pa smo tako tijekom prvih deset mjeseci, prema podacima agencije Promocija plus, imali 944 registracije električnih automobila. Mnogi su od tih automobila i relativno novi pa nema previše iskustva ostalih korisnika o njihovim prednostima i manama. Jedan od velikih izazova s kojima se nose vlasnici električnih automobila svakako je zimski period. Zima, odnosno niske temperature daleko više utječu na električne automobile i njihov doseg u odnosu na vozila s termičkim motorima. Istraživanja govore i kako zimska vožnja znači potrošnju veću 25% u odnosu na onu pri 20-ak stupnjeva.

Foto: Arhiva VL

Statistika je neumoljiva, a ona pokazuje kako mi, Hrvati, ustvari možemo imati puno koristi od električnih automobila, odnosno njihova korištenja. Naime, statistika govori da smo vodeći u Europi pogledamo li postotak stanovanja u samostojećim kućama. Navodno čak 70% našeg stanovništva stanuje u samostojećim kućama, a nekih pet posto manje to je izraženo u susjednoj Sloveniji. Slijede Mađarska, Rumunjska, Danska, Poljska, Austrija... Pri kraju te iste liste su Njemačka, Velika Britanija, Italija, Nizozemska, Španjolska i Malta.

Oko 15 posto Hrvata stanuje u stambenim zgradama, a oko pet posto u višestambenim kućama. Upravo su višestambene kuće iznimno izražene u Velikoj Britaniji i Nizozemskoj, pa i Irskoj. Uzmemo li u obzir činjenicu kako proizvođači automobila navode kako bi se više od 80 posto punjenja električnih automobila trebalo odvijati upravo kod kuće, odnosno tamo gdje se stanuje, statistički imamo potencijala da to ispunimo. Problem je ipak u tome koliko si Hrvata koji stanuju u kućama izvan zone velikih gradova, u siromašnijim dijelovima zemlje, može priuštiti električan automobil. No, vratimo se onima koji su se odlučili za električan automobil, ili o takvome razmišljaju.

Drastičan pad dosega električnih automobila tijekom niskih temperatura uzrokovan je korištenjem znatne količine električne energije iz baterije za grijanje putničke kabine, ali i same baterije. Tome se može donekle doskočiti punite li vozilo kod kuće ili u garaži stambene zgrade. Usto treba voditi i malo brige o planiranju kad se automobil počinje koristiti. Naime, gotovo da i nema električnog automobila koji ne nudi mogućnost unaprijed planiranog programa punjenja vozila.

Foto: Arhiva VL

Sukladno tome, dovoljno je pri dolasku kući spojiti kabel za punjenje na vozilo. Zatim možete u samom vozilu ili pak putem aplikacije vašeg proizvođača vozila zadati vrijeme sutrašnjeg polaska od kuće. Tako će vozilo samo znati kada je potrebno započeti proces punjenja baterije, naravno i ovisno o trenutačnom kapacitetu baterije. Isto tako, to planiranje polaska ostavlja mogućnost da vozilo podesite i da dok je na punjaču ugrije putničku kabinu. Time je izbjegnuta situacija da odmah po kretanju od kuće vozilo mora potrošiti veliku količinu energije samo kako bi ugrijalo putničku kabinu.

Brže i povoljnije je energiju za zagrijavanje koristiti iz samog izvora električne energije nego iz baterije vozila. Također, dosta je električnih vozila (možda ne u početnim izvedbama) opremljeno i grijačima sjedala te kola upravljača. To nije samo zato da se vozaču pruži veća razina ugode i udobnosti već i zbog činjenice kako je ekonomičnije koristiti ove grijače nego povećati željenu temperaturu u putničkoj kabini te jačinu puhanja. Dok su kod vozila s termičkim motorima ti grijači bili pomagala označena kao veliki potrošači, kod električnih vozila to je u većoj mjeri grijanje vozila. Naravno, tu opciju grijanja putničke kabine možete koristiti i dok je vozilo na nekom od javnih punjača, ali i tijekom ljeta, kad se električna energija iz samog izvora koristi za hlađenje vozila.

Pored toga, manje energije troši se na grijanje ako je vozilo opremljeno toplinskom pumpom. Nažalost, kod mnogih smo proizvođača automobila svrstani u toplije zemlje pa se toplinska pumpa dodatno naplaćuje. No investicija u nju pri kupnji vozila svakako kasnije znači i smanjenu potrošnju električne energije. Istraživanja pokazuju da se uz toplinsku pumpu prepolovi potrošnja energije potrebne za grijanje vozila. Sve u svemu, pravovremeno planiranje i pri kupnji vozila i tijekom kasnijeg korištenja može dovesti do smanjene potrošnje energije, odnosno povećava se doseg vozila.

 

>> Pogledajte i ovaj video: Isprobali smo prvi hrvatski električni romobil

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

SI
sisavac
09:08 29.11.2021.

i radio troši struju, o tome ni riječi? svjetla također. rad silnih aplikacija, tog eko sustava, isto nije bez potrošnje struje. kad iduće godine struja ode gore 30%, kako ćemo voditi priču? zamislite lipanj mjesec, 30.000 zagrepčana ode na more, u el. autima. petina njih se ne brine o napunjenosti baterija. i oko karlovca stanu na punionicu... na red će doći iduće jutro. dal shvaćate kakva mi ulaganja moramo napraviti da bi ovo moglo teoretski funkcionirati? plus da je tu i vodik. i za njega infrastrukturu...