Glavno da je povišen. Ne treba imati pogon na sva četiri kotača ni terenske sposobnosti, ali treba sličiti na moderni “džip”. To su zahtjevi sve više kupaca globalno, a pogotovo u Europi, koje još uvijek trese jaka SUVomanija, odnosno potraga za povišenim automobilom u svim mogućim automobilskim segmentima. Pa što ima toliko privlačno u tim SUV i crossover automobilima, koji su u posljednjih 10 godina iz temelja promijenili ponudu proizvođača automobila i smanjili potražnju za nekim klasičnim karoserijskim oblicima automobila poput limuzina ili jednovolumena, koji su u posljednjih 20 godina od pravog hita došli u sjenu SUV-ova.
Njihov uspon na tržištu počeo je prije samo 10 godina, kada su SUV automobili počeli poprimati sve više crossover značajki, odnosno udaljavati se od terenskih vrlina. Prvi veliki iskorak načinili su Suzuki SX4 u B-SUV segmentu i Nissan Qashqai u C-SUV segmentu. Prije njih velik uspjeh postigla je druga i pogotovo treća generacija Toyote RAV4. Zanimljivo, baš je s Toyotom RAV4, čija je prva generacija predstavljena 1994. godine kao preteča SUV revolucije, sve započelo. Toyota je u svom pop ularnom modelu – čija peta generacija upravo stiže na tržište – prije 25 godina u konstrukciju “terenaca” uvela samonoseću karoseriju umjesto do tada za terence obvezne robusnije klasične konstrukcije s karoserijom na šasiji.
Danas SUV-ova ima toliko na tržištu da ih je teško i svrstati u klase i potklase, je li riječ više o SUV vozilima (posjeduju više terenskih karakteristika) ili crossover (CUV ili križanac) vozilima. Da bismo olakšali snalaženje, zvat ćemo ih jednostavno pojmom SUV automobili. A red je i da objasnimo pojam SUV, koji dolazi od engleskog; sport utility vehicle, što se može prevesti kao “sportski terenci”. Danas je gotovo svaki treći novi automobil kupljen u Europi SUV. Rast prodaje SUV automobila bilježi se u svim segmentima, a najviše u B-SUV segmentu.
Prema istraživanju proizvođača automobila, kupac koji bi inače kupio automobil B-segmenta, poput Renault Clija ili VW Pola, spreman je za SUV B segmenta izdvojiti 50% više novca. I naravno da su to proizvođači jedva dočekali pa baš ta klasa automobila već nekoliko godina bilježi najveći rast prodaje, a predvodnik je na europskom tržištu Renault Captur ispred Peugeota 2008. Zanimljivo, u tom segmentu Volkswagen je u nepune dvije godine predstavio dva modela – prvo veći T-Roc (424 cm), a nedavno i manji T-Cross (411 cm). Suzuki, čiji su mali SUV modeli iznimno popularni u Hrvatskoj i najprodavaniji su kod privatnih kupaca, ima SUV A segmenta Ignis, SUV B segmenta Vitaru i SX4 S Cross koji je između B i C SUV segmenta. Ili, primjerice, Seat koji je u dvije i pol godine predstavio čitavu paletu SUV modela koju prije uopće nisu nudili – prvo kompaktnu Atecu, pa manju Aronu i nedavno veći Tarraco. A tako je kod mnogih proizvođača.
SUV-ovi su dio tržišnog kolača uzeli svim “običnim” segmentima automobila, a najviše jednovolumenima (također po svim segmentima ovisno o veličini). Dakako, taj su trend prepoznali proizvođači još prije nekoliko godina pa su nove generacije svojih dotadašnjih jednovolumena jednostavno zamijenili SUV automobilima. Primjerice, Opel je Merivu i Zafiru zamijenio Crosslandom X i Grandlandom X, Peugeot jednovolumen 5008 novim SUV modelom 5008, dok je Renault napravio križance SUV i jednovolumena od svojih klasičnih monovolumena Scenica i Espacea.
Vozači koji kod automobila najviše cijene vozne osobine rijetko vole SUV-ove. Upravo su lošija vozna svojstva, pogotovo u zavojima, najčešća zamjerka povišenim SUV automobilima u odnosu na klasične automobile poput limuzina i kompakata. Uz to, zbog robusnije konstrukcije SUV-ovi imaju veću masu i lošiju aerodinamiku pa posljedično i veću potrošnju. Nadalje, u SUV automobilima je i lošiji komfor od usporedivih limuzina pogotovo na duljim putovanjima, a imaju i lošije performanse u odnosu na usporedive limuzine.
S druge strane, zbog svojeg više-manje kutijastog oblika su prostraniji, slično kao jednovolumeni, ali su za razliku od njih dizajnom privlačniji, a to je, što je za kupce danas najvažnije – u trendu. Prtljažnik im je veći nego kod usporedivih kompakata i limuzina.
Osim toga, zbog većeg rastojanja od tla pogodni su za vožnju makadamom i blažim terenskim podlogama, pa su idealni za one koji vole izlete u prirodu, a ne trebaju prave terence. SUV-ovi su podignuti, pa se u njima sjedi više, a to se očito vozačima sviđa jer imaju osjećaj nadmoći. Ujedno je u njih lakše ući i iz njih je, jednako tako, lakše izaći. Dakako, zbog povišenog su položaja sjedenja u načelu pregledniji i sigurniji.
Ipak, prema broju prodanih automobila u Europi u 2018. godini, na prvom je mjestu i dalje VW Golf (470.691 primjeraka u prvih 11 mjeseci 2018.), a slijede VW Polo (345.005) i Renault Clio (335.184). Ali, sva ta tri modela izvrsno se prodaju kao flotni modeli, dok SUV modele češće biraju privatne osobe. Među 20 najprodavanijih modela u Europi u 2018. sedam je SUV modela, pet iz C-SUV segmenta te dva predstavnika B-SUV segmenta.
Na četvrtom mjestu je Volkswagen Tiguan (272.111 primjeraka u prvih 11 mjeseci 2018.) i Nissan Qashqai (261.672). Peugeot 3008 je 15. sa 197.667 registracija, Dacia Duster 17. sa 177.298 i Ford Kuga 20. sa 166.070. Više od 150.000 registracija imaju i Hyundai Tucson i Kia Sportage. Najtraženiji model B-SUV segmenta u Europi jest Renault Captur na 13. mjestu s 201.205 registracija u 2018. do prosinca, a na 18. mjestu je Peugeot 2008 sa 167.611 registracija.
Dakako, SUVomanija nije zaobišla ni Hrvatsku. Najpopularniji su Suzukijevi modeli. Vitara je već godinama najtraženiji model koji u Hrvatskoj kupuju građani kao privatne osobe, a tako je bilo i u 2018. godini kada su 942 Hrvata kupila Vitaru. Odmah iza Vitare je njezin 12 cm veći SUV brat SX4 S-cross sa 662 registracije od fizičkih osoba. Među 10 kod hrvatskih građana najtraženijih modela automobila u 2018. su i VW T-Roc s 415 registracija i Hyundai Kona s 357 registracija. Među 20 ukupno najprodavanijih modela šest je SUV/crossover modela: Suzuki Vitara i SX4 S-cross, Renault Captur, Dacia Duster i VW Tiguan i T-Roc.
VIDEO Stižu veće kazne za vozače:
a koja je prednost pravih terenaca sa pogonom na sva četiri kotača u odnosu na ove lažne suv-ove ako se voze po cestama i autoputevima? nikakva, osim što troše više goriva...