zakinuti domaći proizvođači

Google Play ne dopušta izravnu prodaju softvera hrvatskim IT tvrtkama

Foto: Petar Glebov/PIXSELL
Google Play ne dopušta izravnu prodaju softvera hrvatskim IT tvrtkama
05.02.2015.
u 19:00
Domaće
 tvrtke ne mogu prodavati u najvećoj trgovini aplikacija
Pogledaj originalni članak

Iako je Hrvatska proglasila informatičku industriju strateškom, hrvatske softverske tvrtke prisiljene su otvarati podružnice u inozemstvu ili tražiti vanjske partnere jer im najveća svjetska trgovina aplikacija Google Play ne dopušta da izravno preko nje prodaju svoje proizvode.

Najveći hrvatski proizvođač mobilnih igara Nanobit nedavno je otvorio tvrtku u Budimpešti Nanobit Games Kft. kako bi mogao početi prodavati igre preko Google Playa. Osnivač Iskona Damir Sabol otvorio je pak podružnicu u Londonu kao pripremu za početak komercijalizacije odnosno prodaje najuspješnije hrvatske mobilne aplikacije PhotoMatha preko Google Playa. To su samo neki od primjera hrvatskih softverskih tvrtki kojima Google brani da svoje aplikacije izvoze izravno iz Hrvatske.

Poslovni račun

Tomislav Pokrajčić, direktor tvrtke Binaria iz Sesveta i suosnivač startupa Weddingella, pojašnjava da je za prodaju mobilnih aplikacija preko trgovine Google Play potrebno imati takozvani merchant account.

– To je poslovni račun koji se otvara pri Googleu i veže na poslovni bankovni račun tvrtke i na njega sjeda novac od prodaje aplikacija. No, taj račun ne može otvoriti tvrtka iz Hrvatske – kaže Pokrajčić.

Dodaje da tvrtka registrirana u Hrvatskoj preko Google Playa može jedino besplatno dijeliti aplikacije, ali ne i prodavati. Slično nam je potvrdilo još mnogo sugovornika iz branše.

Situacija je tim gora jer je Google Play od početka ove godine i službeno postao najveća trgovina mobilnim aplikacijama na svijetu po broju aplikacija i po broju potencijalnih kupaca. Prema agenciji Strategy Analytics, lani je više od 80 posto prodanih pametnih mobitela vrtjelo Googleovu Android platformu. Prema AppFiguresu, agenciji za istraživanje tržišta mobilnih aplikacija, Google Play je lani u ponudi imao 1,43 milijuna aplikacija. Bivši lider Appleov AppStore imao ih je 1,21 milijun, Microsoftov Windows Phone Store 300 tisuća, a Amazonov Appstore 293 tisuće aplikacija.

AppFigures pokazuje i da sve više proizvođača aplikacija prodaje preko Google Playa te da je razvoj za tu platformu sve profitabilniji. Lani je preko Google Playa prodavalo 388 tisuća proizvođača aplikacija, čime ih je 100 tisuća više nego na Appleovu AppStoreu. K tome, tvrtka Dau-up objavila je da pokazatelji za 2014. ukazuju na to da je i proizvodnja aplikacija, i to baš mobilnih igara za Android platformu, profitabilnošću gotovo na razini igara rađenih za iPhone i iPad.

Na naše pitanje o problemu hrvatskih IT izvoznika, u Googleu su odgovorili da su svjesni problema i da žele predstaviti nove proizvode i usluge svim zemljama što je prije moguće.

– Nadamo se da ćemo omogućiti prodaju aplikacija na Google Playu u što više zemalja, no trenutačno nemamo ništa za najaviti – poručuju iz Googlea.

Tomislav Car, izvršni direktor jedne od najpoznatijih domaćih tvrtki za proizvodnju mobilnih aplikacija Infinuma i aktualni predsjednik udruge CISEx, kaže da je na inicijativu HGK, koji je prije koji mjesec organizirao sastanak o tome, razgovarao s Googleom.

– Google nije rekao da to neće promijeniti, ali dojam je da mu to trenutačno nije visoko na listi prioriteta. I, naravno, nije htio obećati kad će to postati dostupno u Hrvatskoj – kaže Car.

Iznimka ipak postoji

Paradoks je da Apple softverskim tvrtkama iz Hrvatske omogućuje prodaju aplikacija preko AppStorea iako nema ured u Hrvatskoj. Google već pet godina ima svoj ured u Hrvatskoj. Došao je nakon što je uspostavio suradnju s Hrvatskom turističkom zajednicom (HTZ). Prvi veći posao napravio je 2009. kad je HTZ-u prodao uslugu online oglašavanja vrijednu 5,1 milijun kuna i otad mu prodaja u Hrvatskoj stalno raste.

Za razliku od hrvatskih proizvođača, merchant account mogu koristiti tvrtke iz gotovo svih članica EU i okruženja. Dostupan je tvrtkama registriranim u Italiji, Austriji, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj i Grčkoj, pa čak i Ukrajini. Google je omogućio merchant account i proizvođačima aplikacija iz Kostarike, Portorika, Jordana, Kazahstana, Libanona, Nigerije i Pakistana.

Istražujući problem hrvatskih izvoznika otkrili smo da je Google, kako bi povećao prodaju na hrvatskom tržištu, lani napravio iznimku. Naime, u ožujku 2014. godine na službenom AdWords blogu za Hrvatsku kompanija je objavila da je zbog svog novog oglašivačkog proizvoda Shopping kampanje omogućila tvrtkama iz Hrvatske da se registriraju na Merchant Center, ali samo za potrebe Shopping kampanje.

>> Još malo pa ćemo plaćati i otiskom prsta pohranjenim na MasterCardu

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.