SURADNJA S EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKIM FAKULTETOM (ERF) SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Hrvatski Telekom pokrenuo program prevencije rizičnih ponašanja mladih u virtualnom okruženju

storyeditor/2023-09-26/GLAVNA_FOTKA.jpg
Foto: HT
Alati za moderno doba
Foto: HT
storyeditor/2023-09-26/Igor_Vukasovic_HT.jpg
Foto: HT
storyeditor/2023-09-26/Neven_Ricijas_ERF.jpg
storyeditor/2023-09-26/Alati_za_moderno_doba.png
06.10.2023.
u 10:07
Projekt Alati za moderno doba, prvi strukturirani i znanstveno utemeljeni program kome je cilj prevenirati rizična ponašanja osnovnoškolaca, primarno učenika 7. i 8. razreda, ali i adolescenata u virtualnom okruženju
Pogledaj originalni članak

Znanstvena istraživanja pokazuju niz rizičnih ponašanja adolescenata na internetu, koja rezultiraju ozbiljnim negativnim posljedicama u području mentalnog zdravlja te interakcijama u stvarnom svijetu.

Hrvatski Telekom je u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom (ERF) Sveučilišta u Zagrebu pokrenuo projekt Alati za moderno doba, prvi strukturirani i znanstveno utemeljeni program kome je cilj prevenirati rizična ponašanja osnovnoškolaca, primarno učenika 7. i 8. razreda, ali i adolescenata u virtualnom okruženju.

Sveobuhvatan preventivni program Alati za moderno doba koji će se provoditi u osnovnim školama diljem Hrvatske nužan je s obzirom na činjenicu da 30 posto učenika u Hrvatskoj koristi internet više od četiri sata dnevno, a četvrtina njih i sami prepoznaju kako su previše uronjeni u virtualni svijet. Pritom 50 posto adolescenata provjerava društvene mreže čim im stigne notifikacija, bez odgađanja i bez obzira što se događa u njihovom realnom okruženju. Jedan posto srednjoškolaca zadovoljava kriterije ovisnosti o internetu, a 20 posto ih već manifestira probleme povezane s prekomjernim korištenjem interneta, što bi značilo zabrinjavajućih četiri učenika po razrednom opredjeljenju.

Foto: HT
Igor Vukasović, direktor korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma

Takvi rezultati se dijelom mogu pripisati i nedostatku sustavnog ulaganja u razvoj vještina kod mladih, specifično u području odgovornog korištenja digitalnih tehnologija. Preventivni program koji je razvio ERF, a provodi ga u suradnji s Hrvatskim Telekomom, obuhvaća 11 strukturiranih i interaktivnih radionica za učenike, a koje će provoditi educirani stručni suradnici i nastavnici. Autorski tim ERF-a sastoji se od stručnjaka s višegodišnjom praktičnom, znanstvenom i nastavnom ekspertizom u području rizičnih ponašanja i bihevioralnih ovisnosti, te s bogatim iskustvom u razvoju znanstveno-utemeljenih intervencija usmjerenih prema djeci i mladima. U prvoj godini projekta će se za buduće voditelje preventivnog programa osigurati šest trodnevnih edukacija u Zagrebu (dvije edukacije), Osijeku, Rijeci, Varaždinu i Dubrovniku. Edukacije se provode u okviru Centra za cjeloživotno učenje Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Po uspješnom završetku edukacija, stručni suradnici i nastavnici će provoditi program kao dio sustavnih preventivnih školskih aktivnosti.

Foto: HT
Alati za moderno doba

Kvalitetna edukacija voditelja programa ključna je za uspješnost intervencija, budući da se na taj način osigurava kontinuirano i učinkovito preventivno djelovanje u hrvatskim školama, ne samo sadašnjih nego i budućih generacija osnovnoškolaca. Dodatan element programa su i interaktivna predavanja za roditelje učenika, a kako bi dobili točne i relevantne informacije za prepoznavanje potencijalnih rizika za djecu na internetu. Program je već testiran i pokazao se učinkovitim u osnaživanju socijalno-emocionalnih vještina kod učenika koje im omogućuju kvalitetnije nošenje sa stresom, kritičko razmišljanje i povećanje kvalitete odnosa u virtualnom, ali i fizičkom svijetu.

“U Hrvatskom Telekomu uvjereni smo kako je tehnologija preduvjet napretka i da ima transformativnu moć. Ne samo u kontekstu gospodarstva već stvaranja digitalne platforme putem koje djeca i mladi mogu ostvariti svoje potencijale. To je i razlog zašto već dugi niz godina omogućavamo STEM obrazovanje, razvijamo digitalne alate i provodimo programa opismenjavanja. Kako bi od tehnologije dobili ono najbolje važno je koristiti se njome na odgovoran i siguran način, svjesni svih karakteristika digitalnog okruženja, a to se pogotovo odnosi na djecu i njihovo ponašanje online. Naša želja je kroz suradnju s ERF-om i provođenjem ‘Alata za moderno doba’, koji je prvi znanstveno utemeljeni program prevencije rizičnog ponašanja u digitalnom svijetu, u osnovnim školama napraviti potreban pomak i generacijama školaraca omogućiti još sretnije i bezbrižnije školovanje i odrastanje. U prvom valu program će se provoditi u pet gradova, uz sudjelovanje više od 100 škola iz 17 županija, a želja nam je narednih godina pokriti čitavu Hrvatsku”, izjavio je Igor Vukasović, direktor korporativnih komunikacija Hrvatskog Telekoma.

Foto: HT
prof.dr.sc. Neven Ricijaš, voditelj projekta

Pokretanjem sustavne prevencije rizičnih ponašanja na internetu želimo umanjiti postojeće zabrinjavajuće statistike, posebno vezano uz rizično ponašanje u virtualnom okruženju. Istraživanja pokazuju da je čak 10 posto djece doživjelo neugodno iskustvo na internetu, a djeca koja doživljavaju nasilno ponašanje preko interneta češće doživljavaju i nasilno ponašanje u realnom okruženju. Također, svaki drugi mladi adolescent zaprimi sadržaj seksualne tematike i od poznatih i od nepoznatih osoba, a 20 posto ih je prosljeđivalo tuđi seksualni sadržaj bez pristanka te osobe. Čak dvije trećine adolescenata dopisivalo se s osobom koju su upoznali online, a trećina ih je pokazalo iznimno rizično ponašanje otišavši na susret s takvom osobom, bez znanja roditelja.

“Neosporna je potreba za preventivnim djelovanjem u ovom području. Digitalne tehnologije izuzetno se brzo razvijaju, atraktivne su i u mnogočemu korisne za naš svakodnevni život. Istovremeno, poznati su i određeni rizici virtualnog okruženja koji mogu dovesti do ekscesivnog ponašanja, a koje svakako želimo prevenirati. Ovaj program razvijali smo nekoliko godina te on pokazuje obećavajuće učinke. Ulaganje u razvoj socioemocionalnih vještina djece i mladih specifično u ovom području izuzetno je bitno jer upravno one predstavljaju temeljne kompetencije koje doprinose pozitivnim razvojnim ishodima i digitalnoj pismenosti. Sretni smo da je Hrvatski Telekom prepoznao vrijednost ovog projekta i spremnost na zajedničku suradnju kako bismo osigurali dugoročne, održive i sveobuhvatne preventivne intervencije na nacionalnoj razini. Interes i odaziv nastavnika i stručnih suradnika u školama je izniman, što nam potvrđuje da aktualno djelujemo prema rizicima koji obilježavaju njihove svakodnevne interakcije s djecom”, zaključio je prof.dr.sc. Neven Ricijaš, voditelj projekta.

STRUKTURA PROGRAMA

Program Alati za moderno doba sastoji se od nekoliko dijelova:

  • Informativni susret na početku kako bi učenici saznali više o programu i kako će se on provoditi.

  • Definirano je 11 interaktivnih radionica za učenike, koje se održavaju jednom tjedno po 45 minuta. Svaka radionica usmjerava se na razvoj socijalno-emocionalnih vještina i daje učenicima Alate za bolje snalaženje u svakodnevnom životu i online okruženju.

  • Za roditelje i članove učiteljskog vijeća organiziramo posebna predavanja koja traju 60 minuta. Cilj im je bolje razumijevanje novih rizika i jačanje znanja o tome kako podržati učenike u prevenciji rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju.

Svaka radionica ima svoj fokus i ciljeve:

  • Upoznavanje s programom i voditeljima.

  • Razvijanje vlastitih jakih strana i resursa.

  • Prepoznavanje potreba i načina njihovog zadovoljavanja.

  • Kritičko razmišljanje o motivima za korištenje Interneta.

  • Učenje i razmišljanje o novim informacijama.

  • Uravnoteženo korištenje stvarnog i virtualnog svijeta.

  • Održavanje odnosa.

  • Rješavanje problema i donošenje odluka.

  • Odolijevanje pritiscima vršnjaka i zauzimanje za sebe.

  • Nošenje sa stresom i neugodnim emocijama.

  • Samoevaluacija i primjena naučenog.

KORISNICI PROGRAMA

Program Alati za moderno doba je za sve učenike sedmih i osmih razreda, dakle za djecu od 12 do 14 godina.

U toj dobi, djeca često eksperimentiraju s rizičnim ponašanjem, pogotovo kad je riječ o online aktivnostima. Znanost nam kaže da adolescenti razumiju rizike, ali to ne znači da se uvijek ponašaju u skladu s tim procijenjenim rizikom. No, pomognemo li im razviti vještine kao što su donošenje odluka, upravljanje emocijama i kritičko mišljenje, veća je vjerojatnost da će se bolje nositi s online izazovima i brinuti o vlastitom zdravlju.

Zato je važno raditi na razvoju tih vještina u školi. To je mjesto gdje se okupljaju stručnjaci, obitelji i zajednica kako bi podržali zdrav razvoj djece i mladih. Škola je prirodno mjesto za provođenje preventivnih aktivnosti.

50%
adolescenata provjerava društvene mreže čim im stigne notifikacija

30%
učenika koristi Internet više od četiri sata dnevno

20%
srednjoškolaca manifestira probleme povezane s prekomjernim korištenjem interneta

1%
srednjoškolaca zadovoljava kriterije ovisnosti o internetu

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom

Pogledajte na vecernji.hr