Ne, nećemo se ovdje baviti odgovorom na pitanje koja je guma najbolja, jer za takvo što mnogo je subjektivnih i objektivnih parametara, već nam je cilj donijeti dojmove oko same kupnje zimskih guma, te podastrijeti vam pregled opcija koje su dostupne na našem tržištu. I dok se mnogo vozača brine o sigurnosti svoje vožnje, ali i o sigurnosti ostalih sudionika u prometu pa na vozilo montiraju zimske gume već početkom studenog, ima ih isto tako jako velik broj koji, bez obzira na to što žive na području gdje je snijeg uobičajen, ne koriste zimske gume, već im vozila ostaju čitavu godinu na ljetnima.
Sa sigurnosnog aspekta to svakako nije dobra opcija, jer je u većini slučajeva riječ o vozilima na kojima se rijetko mijenjaju i te ljetne gume, pa je njihova iskoristivost i sigurnost upitna i tijekom boljeg vremena, a pogotovo u zimskom periodu. I jeftinija zimska guma tijekom zimskog je razdoblja bolja od starije ljetne. Zašto? Zato što prednosti zimske gume u velikoj mjeri nastupaju nakon što se temperatura okoline spusti ispod 7 Celzijevih stupnjeva. S obzirom na smjesu guma, tada se osjetno smanjuje i djelovanje ljetnih mješavina, slično kao što i zimska guma nikako nije preporuka za korištenje tijekom toplijeg vremena, za vrijeme ljeta.
Kad smo riješili te dileme, idemo vidjeti što se nudi na našem tržištu. Gume su segment u kojem se zadnje vrijeme pojavljuje sve više proizvođača, uglavnom novijih i povoljnijih marki koje većinom dolaze iz istočnog dijela svijeta. Mnoge od njih nisu nikada bile uključene u renomirane testove nakon kojih se može dobiti dojam koje su gume bolje, a koje lošije s obzirom na testirane parametre, bilo da je riječ o vožnji po kiši, snijegu, ledu... Za koje gume smatrate da su najbolja opcija za vas, morat ćete prosuditi sami, a mi vam skrećemo pozornost na dvije bitne činjenice. Prva: kontakt vozila s podlogom kojom se vozimo je veličina dlana ljudske ruke, i tako četiri puta, pa prosudite sami treba li ta mala kontaktna površina biti bolja ili lošija. Druga: vozite li automobil s nekom od najčešćih dimenzija guma (195/65 R15 ili 205/55 R16), razlika između bolje i kvalitetnije gume, te one upitne kvalitete je nešto više od 100 kuna po gumi, znači 500-600 kuna na sve četiri gume. Isplati li se riskirati zbog 50 kuna mjesečno (podijelite li trošak guma na 12 mjeseci korištenja vozila)? Naravno, činjenica je i da će nešto kvalitetnije gume trajati dulje od onih najjeftinijih pa se razlika u konačnici izgubi.
Prije kupnje guma treba se raspitati tko sve prodaje gume te vidjeti gdje one mogu biti povoljnije. Nekad je bilo i trgovaca koji su kupce privlačili besplatnom ugradnjom, ali moramo priznati da ih sada nismo pronašli. Generalno, gume iz supermarketa su najpovoljnije, no treba imati na umu da je u takvim prodavaonicama ograničena ponuda i nema previše biranja. Možda ima sreće pa drže upravo dimenziju koju tražite. Nakon njih, tu su web-trgovci koji nude daleko širi spektar guma, bez obzira na to je li riječ o onima koji to obavljaju samo sezonski ili o trgovcima koji su specijalizirani pa gume prodaju 365 dana u godini. Kod mnogih web-trgovaca osigurana je i besplatna dostava, iako ima i onih koji to ne nude, ali privlače povoljnijom cijenom samih guma pa u konačnici postanu i skuplja opcija.
Sve su to opcije koje nude dosta malo angažmana i gubitka vremena, no želite li napraviti najveću uštedu, budite spremni da to morate kompenzirati i s više potrošenog vremena. Naime, kao što se nekoć išlo po gume u Sloveniju, sad je popularnija Bosna i Hercegovina. Kod njih su gume već i u samom startu povoljnije koju kunu, a napravite li sve prema uobičajenom receptu, računajte i na povrat PDV-a. Doduše, kod njih PDV nije kao kod nas 25, već 17 posto. Kod prosječnih guma moguća je razlika i veća od 150 kn, a na vama je da vidite koliko novca vrijedi vaše vrijeme, gorivo, autocesta... te procijenite hoćete li ići u BiH po te gume. Odlučite li se na to, ne zaboravite da za ostvarivanje prava povratka PDV-a gume ne smiju biti montirane na vozilo, već moraju poput ostale robe biti neiskorištene i prevezene preko granice kao teret.
VIDEO Radni dan s paukom Zagrebparkinga:
I ja sam u BiH imao problema s povratom PDV-a. Carinik BiH na graničnom prijelazu Vinjani Donji (kod Imotskog) sa BIH strane carine, me tražio mito 20 BiH maraka po svakoj gumi, za 4 gume koje sam kupio tražio je 80 maraka mita, što iznosi 320 kn.Nisam pristao i nisam ga želio podmititi, jer kupnja uz mito u BiH mi se ne bi isplatila! Mito mi je otvoreno tražio djelatnik BiH carine, pozvao me u prostoriji u upravnoj zgradi s BiH strane granice i tražio mito na GP Vinjani Donji! Zato ljudi budite oprezni kod kupnje guma u BiH,jer ćete imati probleme na BiH carini, a to vam prodavači u BiH neće reći.