Pažnju svjetske javnosti nedavno je privukla vijest o tome da je britanska kraljica Elizabeta po savjetu svojih suradnika odlučila odustati od vožnje u javnom prometu. Nešto ranije njezin je suprug, princ Philip, sudjelovao u automobilskoj nesreći, nakon čega se u javnosti počelo postavljati pitanje trebaju li osobe u poznim godinama sudjelovati u javnom prometu kao vozači. Britanska kraljica, podsjetimo, nedavno je proslavila 93. rođendan, a samo dan nakon spomenute nesreće njezinog supruga na javnoj je prometnici primjećena za upravljačem osobnog automobila i to bez korištenja sigurnosnog pojasa. Kraljica je k tome, da stvar bude još zanimljivija, jedina osoba u Velikoj Britaniji kojoj je bilo dopušteno da vozi bez valjane vozačke dozvole...
No, što je s nama ostalima, koji ne pripadamo kraljevskoj obitelji i koji za vožnju moramo imati valjanu vozačku dozvolu? U spomenutoj Velikoj Britaniji svaki vozač stariji od 70 godina morat će za produljenje njene valjanosti svake tri godine na liječnički pregled, no u Hrvatskoj je situacija malo drugačija. Pitanje odluke o prestanku vožnje ne bi se, dakako, smjelo ostavljati vlastitom nahođenju svakog pojedinog vozača i kod nas se o tome već godinama lome koplja između MUP-a s jedne i Sindikata umirovljenika i Matice umirovljenika s druge strane.
Trenutačno je aktualna još jedna rasprava o tome treba li vozače starije od 65 godina starosti slati na obavezni liječnički pregled za produžetak vozačke dozvole ili ne, i jasno je tko tu drži koju stranu. Obaveznih pregleda je bilo, pa nije bilo, pa ih se opet želi uvesti..., i dosta se teško oteti dojmu da je ovdje zapravo riječ o prikupljanju političkih bodova pred svake nove izbore. Kako god bilo, policija je još prošle jeseni najavila promjene zakona koje bi ponovno aktualizirale uvođenje te obaveze.
S druge strane, umirovljenici tvrde da su pregledi pitanje interesa liječničkih lobija, da uvijek postoji mogućnost da se potvrda o sposobnosti kupi, da se pregledima duplicira postojeće rješenje (prema kojem je opći liječnik ili specijalist koji je obavio pregled ili liječio vozača dužan upozoriti bolesnika o njegovoj nesposobnosti te o tome obavijestiti i policijsku upravu), da se dobna granica ne temelji na istraživanjima, da stariji nisu rizična skupina i, konačno, da je ovdje riječ o napadu na kućni budžet umirovljenika.
Ne ulazeći sada u raspravu o tome tko je ovdje u pravu, činjenica je da pregled trenutačno nije obavezan, što znači da odluku o tome kada prestati voziti tako trebaju donijeti sami vozači, odnosno njima bliske osobe.
Jer, s gubitkom sposobnosti na koje smo navikli nikad se nije lako nositi, pa ne čudi da je teško priznati sam sebi da je jedna toliko jednostavna i svakodnevna radnja koju smo obavljali desetljećima sada postala prevelik zalogaj.
No, najprije treba osvijestiti dvije činjenice: prvo, da ta radnja nije jednostavna, nego vrlo kompleksna i sa sobom može vući niz opasnih posljedica, i drugo, da refleksi, vid, sluh i brzina i koordinacija te sposobnost donošenja najboljih odluka, dakle fizičko i mentalno zdravlje, s vremenom općenito ne postaju bolji, nego lošiji. Ako ne zbog sebe, osvijestite to zbog drugih sudionika u prometu. Budite, dakle, pošteni prema sebi i razmislite jeste li primjetili da se nešto, bez obzira na starost, promijenilo u vašoj vožnji? Nemate li problema sami, ali ih primjećujete kod vama bliskih osoba, primjerice roditelja, svakako razgovarajte s njima. Riječ je o previše važnom pitanju da bi ono moglo ostati neizrečeno.
zanimljivo štivo, Vlada razmišlja da uvede obvezni pregled za vozače starije od 65? I produlji obvezni radni vijek na 67?!?! Pa lijepo si to zamišljaju, nećeš voziti ali raditi možeš! Pa makar to bilo i uz neki stroj koji ti može isčupati ruku? Ili voziš lokomotivu s tisuću putnika? Fascinantno!