U potrazi za kvalitetnim zaslonima kupci su uglavnom uvjereni da kod kupovine dobivaju zaslon koji će perfektno prikazivati sliku. Bez obzira koji se zaslon danas kupuje za postizanje optimalnog prikaza, kalibracija ima ključnu ulogu. Ona dozvoljava optimalnu i vrhunsku sliku. Sve moguće postavke iz menija zaslona imaju samo jednu ispravnu poziciju za sliku koja prikazuje najmanju pogrešku. Ovako podešeni zasloni daju sliku koja je najbliže referentnim vrijednostima. Na taj način znamo da uložena sredstva u kupljeni zaslon tek nakon kalibraciji se u potpunosti opravdaju. Ako Vam je kvaliteta slike bitna u daljnjem tekstu ima kratki opis što se sve dobiva s profesionalnom ISF kalibracijom.
Iako se neki bazični parametri mogu podesiti pomoću posebnih testnih diskova ili testnih video generatora precizna i ozbiljna kalibracija se izvodi s profesionalnom mjernom opremom. Većina današnjih zaslona ima napredne postavke koje dozvoljavaju upravo takvo podešavanje.
Kada pričamo o kalibraciji zaslona postoje industrijski standardi koji određuju različite precizne parametre. Kada su svi međusobno usklađeni dozvoljavaju reprodukciju slike točno onako kako je i sami video ili filmski materijal snimljen.
Za implementaciju ovih standarda ISF (Image Scentific Foundation) ima značajnu ulogu. Doslovno svi vodeći proizvođači zaslona i projektora danas imaju napredne postavke koje je ISF postavio kao standard koji dozvoljava optimalno podešavanje zaslona odnosno projektora. ISF kalibracija se izvodi za dva moda rada: dnevni i noćni mod rada. Bitno je naglasiti i činjenicu da čak dva identična modela zaslona sa istim postavkama drukčije mjere kod kalibracije što u konačnici dovodi da se svaki zaslon mora zasebno kalibrirati za optimalni rezultat. Još jedna zanimljiva činjenica je da većina zaslona kod prvih cca 200 sati prolazi kroz fazu stabilizacije slike gdje se određeni parametri kroz to vrijeme mjenjaju. Samim time se predlaže kalibracija zaslona tek nakon odrađenih prvih 200 sati.
Profesionalnu kalibraciju možemo podijeliti na dva osnovna područja.
Prvo područje se odnosi na više parametara koji se mogu podesiti bez colormetra.
U tu skupinu dolazi definiranje što je najtamnije a što najsvjetlije a da ta područja ne padnu u video clipping. Najtamnija odnosno crna boja je kod video signala označena kao 16 (0 IRE) a najsvijetlija odnosno potpuna bijela je označena je sa 235 (100 IRE). IRE predstavlja količina svjetline gdje 0 IRE predstavlja crni najtamniji prikaz a 100 IRE najsvjetliji mogući video signal. Oštrina (sharpness) u opcijama postavki također ima bitnu ulogu. Oštrina se podešava kako sami rubovi odnosno prelazi s jednog prikazanog objekta na drugi objekt ne ostavljaju dodatne artifakte koji nisu dio video signala. Ako se oštrina na zaslonima previše pojačava daje se privid oštrih rubova. Međutim tu se pojavljaju dodatne informacije koje u konačnici kvare sliku odnosno daju umjetni prikaz nečega što ne postoji. Kod podešavanja oštrine koriste se video prikazi koji su posebno za to stvoreni, najčešće u obliku vertikalnih i horozontalnih crta različitih debljina. Crte bi se morale prikazati čistim bez dodatka naglašenog ruba s tim da se s druge strane ne stvara mutni prijelaz s crte na pozadinu prikaza.
Drugo područje kalibracije se odnosi na sivu skalu (grey scale), gammu i precizno definiranje gamuta (kolorimetrija). Ova navedena područja je moguće podesiti jedino s colormetrom ili spektrofotometrom i dodatnim pripadajućim softwarom, hardware-om i referentnim video generatorom.
Siva skala je parametar koji određuje definiciju bijele boje odnosno sive. Ova točka je definirana kao D65 i predstavlja točne koordinate u CIE chart-u. Ova točka je jednaka kod svih postojećih video standarda. Standardna kalibracija sive skale se izvodi na svakih 10 IRE do O IRE do !00 IRE. Dozvoljena tolorancija kod greške se zove delta E i prihvatljivi rezultat je greška do delta E do 4. Siva skala odnosno video bijela D65 se sastoji od točnih omjera triju osnovnih boja (crvene, zelene i plave) koje stvaraju bijelu boju.
Gamma je parametar koji označava kojom brzinom se crna pretvara u bijelu. Zanimljivo je naglasiti da kod kalibracije videa crna je ustvari bijela ali sa potpunim smanjenjem svjetlosti. Gamma se označava sa brojevima. Momentalni standard za HD signal kod gamme je 2.2.
Precizno podešena siva skala i gamma su preduvjeti za postizanje ispravne boje odnosno kolorimetrije. Podešavanje boje se izvodi prema određenom video standardu (EBU, REC709, DCI, SMPTE-C) za bluray (1080p) se koristi REC709. Podešavaju se primarne (crvena, zelena i plava) i sekundarne (žuta, tirkiz i magenta) boje.
Za kompletno drugo naznačeno područje je nemoguće kalibraciju precizno izvesti bez profesionalne mjerne opreme.
Mogućnost za profesionalnu kalibraciju zaslona prema ISF standardima je sada moguća u Hrvatskoj sa strane certificiranog ISF kalibratora drugog nivoa.
Za dodatne informacije i cijenu kalibracije kliknite na ovaj link www.ronis.hr.