Vozači koji se voze autocestama u Hrvatskoj, a ne plate cestarinu zasad zbog toga ne mogu prekršajno odgovarati. Oni koje, na primjer, Hrvatske autoceste uhvate u švercanju dobivaju samo ugovorne kazne. A ta se kazna naplaćuje u visini dvostrukog iznosa cestarine za najdužu relaciju i odgovarajuću skupinu vozila od mjesta izlaza s autoceste.
No, kad stupe na snagu nove izmjene i dopune Zakona o cestama, koje su trenutačno u javnoj raspravi, oni koji se budu švercali na autocesti i budu uhvaćeni platit će prekršajnu kaznu od 2000 do 10.000 kuna. U sadašnjem Zakonu cestama propisan je samo prekršaj i kazna za slučajeve koje se odnose na zlouporabe isprave kojom osoba s invaliditetom ostvaruje pravo da ne plaća cestarinu. Izmjenama zakona prekršajne odredbe i kazne proširuju se na sve vozače koji ne plate cestarinu. HAC inače ugovornu kaznu za odbjegla vozila koja su evidentirana na ulazu na autocestu, a izbjegla su plaćanje cestarine na izlazu s autoceste naplaćuje tako da zatraži podatke o vlasniku vozila u nadležnoj policijskoj upravi, a kada dobiju te podatke, pošalju mu račun. Ako se pak radi o vozilima s ENC uređajem, ugovorna kazna naplaćuje se terećenjem ENC pretplatnog računa. Uvođenjem prekršajnih odredbi, ti će vozači u državni proračun zbog švercanja plaćati dodatnu globu.
U obrazloženju izmjena i dopuna Zakona o cestama navodi se da članice EU koje naplaćuju korištenje autocesta u nacionalnim propisima imaju ugrađene prekršajne odredbe za neplaćanje cestarine, primjerice Slovenija, Španjolska, Portugal, Italija i Francuska, te prema hrvatskim sudovima, temeljem propisa EU i hrvatskog Zakona o pravosudnoj suradnji u kaznenim stvarima s državama članicama EU, pokreću postupak za priznanje i izvršenje odluka njihovih prekršajnih tijela u odnosu na državljane RH zbog neplaćanja cestarine. Izmjenama zakona propisuje se i da su vozila hitnih službi i s pravom prednosti (policija, vatrogasci...) oslobođena plaćanja cestarine, što dosad taj zakon nije regulirao pa ta vozila trenutno ne plaćaju cestarinu na temelju prakse nastale temeljem bivšeg Zakona o javnim cestama. Prema novom zakonu ta će vozila morati imati ENC uređaje.
U praksi u EU cestarina se ne naplaćuje za policijska i vatrogasna vozila te vozila hitne pomoći, koja su prepoznatljiva vizualnog identiteta.
Ovo su groblja dizelaša, 300.000 čeka svoju sudbinu:
a kaj je z kolonama srpskih kamiona koji deru po podravskoj preko vž za zapad???...ne ostave ni lipu u hrvatskoj...swaba bi sve poslal na autobahn pa plati...