Deset godina Facebooka je prošlo, a unatoč povremenim predviđanjima da će najveća društvena mreža posrnuti i biti zamijenjena novijim varijantama, Mark Zuckerberg je i dalje tu, možda i jači no ikad.
Kad možeš iskrcati četiri milijarde keša i obvezati se na više od 16 milijardi dolara za kupnju potencijalnog konkurenta, znači da si definitivno još moćan i da svoju poziciju nećeš tako lako prepustiti bilo kome, a pogotovo ne u najzvučnijoj brojci – broju korisnika.
Nisu Facebooku zasmetale ni priče o tome da mnogi mladi masovno gase svoje profile i bježe od svojih roditelja na Snapchat i slične još “slobodnije” aplikacije.
Takve priče podsjećaju me na one dramatične projekcije o demografijama u određenim zemljama, pa i u Hrvatskoj. Znate ono kada istraživanja kažu da će Hrvata nestati za 50 i kusur godina i slično. Karikiram, ali to je taj model. Facebooku manje raste mlađi dio populacije, a prema demografskim katastrofičarima, to može značiti samo jedno: u jednoj točki u budućnosti nestat će jedna cijela nacija. U ovom slučaju Facebook nacija.
No to se uopće ne mora dogoditi. I neće, barem ne u tako dogledno vrijeme. U državi Facebook ima sasvim dovoljno stanovnika da zlatno doba nacije potraje još desetljećima.
Uostalom, sasvim je prirodno da će tinejdžeri glavom bez obzira bježati od nadzora roditelja i na društvenim mrežama. Zamislite, vi se lijepo zabavljate s društvom u izlasku i taman ste uspjeli okinuti selfie s djevojkom koja vam se sviđa, a vaša mama lajka fotku. I gotovo je. Bijeg je (jedina) solucija! Ili opet u zamršenim sigurnosnim postavkama određivati tko što može vidjeti na vašem profilu. Ali kome se to više da? Većini sigurno ne.
I sam sam više puta rekao: ako mi mama dođe na Facebook, odmah ukidam račun i bježim na Twitter! Pripremio sam ja odmah i Twitter, ali mamu srećom Fejs još ne zanima pa trenutačno više fejsbukiram nego tvitam. Mami je dovoljno što vidi obiteljske slike kad nećaci listaju po tabletu (a ja se samo nadam da oni pritom neće slomiti ekran)...
Mi u medijima stalno brujimo kako ljudima smeta manjak privatnosti na internetu i kako su Facebook i Google desne ruke marketinških agencija, a kako sada svi znamo, i američkih tajnih službi i tko zna čijih sve ne. No duboko sam uvjeren da većini korisnika to uopće i nije (glavni) problem.
Veći nam je problem ako nas netko “gnjavi” u našem dvorištu, a negativne reakcije obitelji i prijatelja, dakako, u prvom su planu.
Slijedom toga prirodno je da će mnogi izlaz naći u alternativnim mrežama. Snapchat je samo jedan od onih koji su dobili više pozornosti zbog provokativnosti koje nudi mogućnost da pošalješ sliku koja će nestati nakon šest sekundi.
Neki to neće razumjeti, pogotovo oni u srednjim demografskim Facebook skupinama, no, kao što je jednom Edo Maajka u Nedjeljom u 2 uzvratio Aleksandru Stankoviću na komentar da on baš i ne može puno guštati u njegovoj glazbi: “E to je, prijatelju, zato što si star”.
“I don’t care” generacija jednostavno se ne brine i ima svoju briju. Čim dalje od “staraca” – tim bolje. I nije to sad izum današnjih klinaca, klinci su manje ili više uvijek isti, samo im danas tehnologija omogućava da budu povezaniji no ikad, a samim time i provokativniji i otkačeniji no ikad prije.
Ne znači da nas to ne treba zabrinjavati, posebice roditelje i odgovorne u borbi protiv pedofila i zlostavljanja preko interneta. No klinci će uvijek naći načina izbjeći nadzoru. Ili, ako sve zapne, jednostavno će tamo neki programerski kreativac napraviti novu i još provokativniju aplikaciju koja će još brže postati hit.
I za kraj da ponovim zlatno pravilo: ako ne želite da drugi pronađu nešto o vama na internetu, nemojte to jednostavno ni podijeliti s mobitelom ili računalom, odnosno cijelim svijetom. Jer Google i Facebook ništa ne zaboravljaju, nego samo skupljaju i snimaju. Ili samo prebacite lopticu na drugu stranu i ne dopustite da vas reakcije drugih nerviraju. Izaberite “baš me briga” model i budite svoji. I ne trebate se ograničiti na samo jednu aplikaciju ili filozofiju...