Muzej starih automobila Ferdinand Budicki ovršen je i do 27. veljače bi trebao isprazniti prostore, zbog čega je pokretač i voditelj muzeja Valentino Valjak izrazio nezadovoljstvo ustvrdivši da iza cjelokupnog procesa stoje i politički pritisci te drugi interesi, među kojima su i ustupanje prostora gradskom Uredu za upravljanje u hitnim situacijama na čijem je čelu Pavle Kalinić.
Muzej F. Budicki zbog duga za korištenje gradskog prostora, blokade računa i ovrhe, nakon pet godina rada mora iseliti iz prostora na Zavrtinici te ga predati gradu. Valjak je naglasio kako se rasprava o djelovanju muzeja spustila na osobnu razinu, protiv njega, te ustvrdio da iza te priče stoje politički pritisci i drugi interesi među kojima su i ustupanje prostora Uredu za upravljanje u hitnim situacijama Pavle Kalinića. Rekao je da se već duže vrijeme na djelatnike muzeja vrše pritisci i dolaze prijetnje, a Kalinićev ured zabranio je i parkiranje školskih autobusa ispred prostora muzeja. Kao primjer provokacije naveo je i lažnu prijavu za požar u muzeju.
Navode zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića o nekompetentnosti vodstva muzeja, Valjak nije htio komentirati, samo je kazao da djela dovoljno govore. Bandić je naime, u utorak poručio da se muzej neće "ugasiti" nego će nastaviti s radom na čelu s čovjekom koji će ga kompetentno, stručno i s ljubavlju voditi.
"Muzej će biti tamo ili negdje drugdje 100 posto, ali neće biti privatiziran i neodgovorno i neozbiljno vođen, sve do požara koji se dogodio neki dan. Za dva mjeseca će postojeći gospodin biti deložiran iz prostora sukladno pozitivnim propisima i zakonu, a onda ćemo muzej urediti i naći čovjeka koji će ga kompetentno, stručno i s ljubavlju voditi. Znači, Muzej F. Budicki ide dalje", izjavio je Bandić. Valjak je, među ostalim, pokretač Muzeja F. Budicki i autor monografije "Bešte ljudi -ide auto" (Povijest automobilizma u Hrvatskoj 1898. -1945) prve cjelovite knjige o automobilizmu u Hrvatskoj.
Osnovni godišnji troškovi oko 150.000 kuna glavni su razlog akumuliranja duga
Kao osnovni problem akumulacije dugova Valjak je istaknuo Holdingove tražbine. Ističe da je udruga već na dan otvorenja, 5. srpnja 2013., imala dug od 120.000 kuna. To se dogodilo, pojašnjava, jer je uređivanje 1600 metara kvadratnih prostora trajalo oko pola godine, a mjesečni računi za hladni pogon iznosili su oko 20.000 kuna zbog velike površine muzejskog prostora, koja je nužna zbog veličine eksponata. Tako se samo osnovni godišnji troškovi, ističe, popnu na oko 150.000 kuna.
"Pritom je bitno naglasiti da Grad nije ništa uložio u ovaj projekt. U muzeju koji je otvoren 360 dana u godini većinom rade volonteri, a pokretači su za obnovu i pripremu objekta uložili milijun kuna", ustvrdio je Valjak ističući da nema muzeja koji se sam može financirati, već su to uvijek projekti koje podupiru gradovi i država. Prije tri mjeseca nad udrugom Oldtimer klub F. Budicki izvršen je ubrzani stečajni postupak, kaže Valjak.
Fundus muzeja Budicki vrijedan 30 milijuna kuna
Muzej automobila dio je šireg projekta koji obuhvaća izdavanje prve monografije Bešte ljudi– ide auto na temu povijesti automobilizma u Hrvatskoj u periodu 1898. -1945., otvaranje muzeja i snimanje dokumentarnog filma F. Budicki. Fundus muzeja -automobili, kamioni, kombiji, motori, bicikli, memorabilije, artefakti i fotografije vrijede oko 30 milijuna kuna.
U četiri Noći muzeja privukli su preko 50.000 posjetitelja što ga je svrstalo među tri najposjećenija u konkurenciji preko 240 učesnika. Škola za cestovni promet u Zagrebu uvrštava 2016. posjet učenika muzeju kao dio kurikuluma tj. dio izvanškolske nastave odgoja i obrazovanja, a i prvi je 'dog friendly' muzej u Hrvatskoj. Izložbu Bešte ljudi– ide auto postavljenu 2013. i 2016. godine pogledalo je 400.000 građana, rekao je Valjak. Unatoč, dodaje, velikom odazivu domaćih i stranih turista, kao i 18.000 djece koja su pregledala eksponate, muzej nema podršku gradskih i državnih institucija.
"Bez ikakve podrške uz visoke namete Zagrebačkog holdinga samo za hladni pogon, kroz četiri godine rada akumuliran je dug od 345.000 kuna. U Ministarstvu kulture 2016. diskrecionom odlukom ministra Zlatka Hasanbegovića ukinuta je financijska potpora od 30.000 kuna, a ta se praksa nastavila i 2017. Lani je Fina blokirala račun muzeju", kazao je.
Galerija: Evo u kakvim se moćnim automobilima voze nogometaši
Muzej F. Budicki otvoren je u srpnju 2013. godine nakon što je grupa volontera uložila oko milijun kuna i preuredila 1500 četvornih metara derutnog prostora u staroj zgradi bivše tvornice Pluto. Nazvan je po F. Budickom, začetniku automobilizma u Hrvatskoj i jednom od suosnivača prvog Hrvatskog automobilskog kluba osnovanog 1906. godine. Izloženo je preko 100 autentičnih povijesnih automobila i motora, a brojne su memorabilije, artefakati, fotografije i filmovi. U svojim prostorima održava tematske izložbe fotografija, tehničke radionice, predavanja i tribine, restauracije, projekcije filmova te druge manifestacije povezane s promoviranjem automobilističke kulture.
Grad Zagreb ranije je pak ustvrdio da tu nije riječ o muzeju već o udruzi koja nije podmirila troškove najma gradskog prostora zbog čega je pokrenut postupak ovrhe. Na Trgovačkom sudu u Osijeku završen je i stečajni postupak i udruga koja je osnovala muzej OTK F. Budicki brisana je kao pravni nositelj muzeja. "Poslovni prostor koristi udruga OTK F. Budicki, čiji je predsjednik Valentino Valjak, na temelju Ugovora o privremenom korištenju koji je sklopljen 18. prosinca 2012. sa Gradom Zagrebom kao vlasnikom prostora na vrijeme do 15. prosinca 2014., a koji nije produljen zbog dugovanja naknada s osnova korištenja prostora", poručili su iz zagrebačkog Ureda za imovinsko-pravne poslove i imovinu grada na raniiji upit Hine.
Klasičan Bandić. Idemo ubiti i uništiti sve što je lijepo i dobro da bi uhljebili smradove. Idemo oteti muzej od ljudi koji su ga stvorili i na njihovo mjesto staviti nekog nesposobnog rođu, dati mu plaću i čekati da sve upropasti.