Hoće li pomoći?

Od 2020. godine svi novi auti u EU morat će imati ovaj sustav

Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Promet
Foto: Toyota
Proizvođači automobila već godinama razvijaju sustave koji prije vozača uoče pješaka, biciklista, životinju
Foto: VW
Sustav kočenja u nuždi o uočenom pješaku ili vozilu obavijesti vozača, a onda samostalno koči
08.06.2019.
u 18:04
Bi li država mogla nešto napraviti da što više automobila na hrvatskim cestama bude opremljeno ovakvim sustavima koji spašavaju živote? Svakako bi trebalo pronaći modalitet kojim bi se poticala kupnja novih automobila
Pogledaj originalni članak

Od 2020. godine svi novi automobili u Europskoj uniji, pa tako i u Hrvatskoj, obvezno će morati biti opremljeni sustavom AEB (Autonomous Emergency Braking), odnosno sustavom autonomnog kočenja u nuždi. Ovaj će sustav aktivne sigurnosti do brzine 60 km/h samostalno zaustaviti vozilo ako se ispred njega ukaže prepreka – biciklist, pješak ili drugi automobil. Bi li ovaj sustav pomogao 7-godišnjoj djevojčici koja je nedavno poginula na pješačkom prijelazu u Zagrebu? Sama šansa da bi jedan dječji život mogao biti spašen da je automobil koji ju je udario bio opremljen modernom sigurnosnom tehnologijom vrijedi svake kune uložene u njegov razvoj i primjenu, vjerojatno će se svi složiti.

Kod manjih uz doplatu

Sustave aktivne sigurnosti koji uključuju automatsko kočenje u nuždi danas nude skoro svi automobili koji se prodaju u Hrvatskoj. Automobili nižih segmenata većinom ih nude uz doplatu, dok su već kod kompaktnih automobila dio standardne opreme. Primjerice, gradski mini automobil iz A segmenta Volkswagen up! nudi City funkciju kočenja u nuždi kao dio “paketa pomoći vozaču” koji stoji 2801 kunu, a može se doplatiti uz drugu razinu opreme move up! koji stoji od 80.310 kuna. Stoga, za 83.111 kuna možete dobiti automobil opremljen sustavom koji pri brzinama između 5 i 30 km/h pomoću lasera može registrirati vozila ispred vašeg i prepreke na udaljenosti do 10 metara te može zajamčiti automatsku zaštitu od sudara.

Foto: VW
Sustav kočenja u nuždi o uočenom pješaku ili vozilu obavijesti vozača, a onda samostalno koči

Treba mu i laser i radar

Takav sustav je najjednostavniji AEB sustav i od 2020. godine će morati biti unaprijeđen, jer, podsjetimo, morat će djelovati do 60 km/h kao i prepoznavati pješake i bicikliste, za što će mu osim lasera trebati i radar. Primjerice, nova Toyota Corolla iz kompaktnog C segmenta koja je upravo stigla na naše tržište već u početnoj verziji - koja stoji 139.900 kuna - dolazi s cijelim paketom sigurnosne opreme Toyota Safety Sense.

Foto: Toyota
Proizvođači automobila već godinama razvijaju sustave koji prije vozača uoče pješaka, biciklista, životinju

On između ostalog ima sustav automatskog kočenja kod opasnosti od sudara s prepoznavanjem pješaka i biciklista, koji otkriva pješake i u mraku, upozorava vozača u rasponu od 10 do 180 km/h i automatski naglo koči pri brzinama od 10 do 80 km/h. Dakle, ovakav je sustav vrlo djelotvoran kod situacija sličnih onoj kobnoj nesreći koja se dogodila u zagrebačkom Blatu u kojoj je život izgubila djevojčica.

Bi li država mogla nešto napraviti da što više automobila na hrvatskim cestama bude opremljeno ovakvim sustavima koji spašavaju živote? Svakako bi trebalo pronaći modalitet kojim bi se poticala kupnja novih automobila.

Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
Zagreb: Stanovnici Blata okupili se na mirnom prosvjedu i položili lampaše na mjesto nesreće

S obzirom da su hrvatska davanja državi pri kupnji novih automobila među najvećima, prostora svakako ima.

Pomlađivanje voznog parka koji je u prosjeku star 12,64 godine - uz čak 68% osobnih automobila starijih od 10 godina koji nemaju nikakve moderne sustave pomoći vozaču - trebalo bi biti državni prioritet u sigurnosti prometa na cestama.

S ovim se sustavom izbjegne čak 38% nesreća

Sustav automatskog kočenja u nuždi (AEB) treći je bitan sigurnosni sustav koji će postati obvezan u automobilima u zadnjih 20 godina. Prva velika revolucija nastala je kada je u svim novim automobilima u EU obvezan postao ABS sustav, odnosno sustav protiv blokiranja kotača pri kočenju. Za kamione i autobuse postao je obvezan 1991., za automobile od 2004., a za motocikle od 2017. godine. Elektronski program stabilnosti (ESP) od kraja 2014. godine obvezan je u svim novim automobilima u Europskoj uniji, pa tako i u Hrvatskoj. Sada očekujemo i obveznu ugradnju AEB-a u sve automobile, a još je 2015. prema istraživanju Europskog programa ocjenjivanja sigurnosti novih vozila (EuroNCAP) utvrđeno da se čak 38 posto nesreća pri malim brzinama izbjegne u automobilima koji imaju sustav automatskog kočenja u nuždi (AEB). Kako će se do 2020. godine takvi sustavi još poboljšati, očekuje se da će biti još djelotvorniji.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

DU
Deleted user
18:57 08.06.2019.

Za što još bi trebala biti odgovorna država? Između 300 tisuća i pola milijuna automobila registriranih u Hrvatskoj imaju loše ili jako, jako loše gume. Bili država takvima morala kupovati nove gume?

UM
Umjereni
19:31 08.06.2019.

Bi li država mogla nešto napraviti??? Pa naravno. Za početak, osloboditi poreza na automobile sve vlasnike novih pa do pet godina starih, a onda progresivno uvoditi i povisivati stopu baš kao što je sada, samo obrnuto. Kažnjavaju se kupci novih, a oslobađanjem od poreza se nagrađju kupci krševa i čistači zapadnoeuropskih automobilskih smetlišta. Drugo, kao i na Zapadu (uključujući i Sloveniju), do šeste ili sedme godine starosti automobila provoditi obavezni tehnički pregled jednom u dvije godine. E, ali gospoda u Ministarstvu financija nisu sposobni razraditi model oporezivanja automobila prema starosti, a ne prema mladosti. Budući da je većina automobila na našim cestama stariji od sedam godina, porez bi mogao biti manji, a da učinak po državni proračun bude još kudikamo povoljniji od sadašnjeg. I naravno, trebalo bi imati hrabrosti ukinuti harač pod nazivom trošarina.

AN
Andautonija
20:55 08.06.2019.

Nasu policiju bi trebalo poslati u Austriju ili Svicarsku da nauce kako se pravi red na cesti jer ovako oni su neucinkovita saka jada.