savjetujemo

'Pakiranje' vozila: Da vam 
pola tone 
vode ne 
doleti u 
glavu...

Foto: 'Axel Wierdemann'
'Prtljaga06_nnn_aut_290812'
Foto: 'a-wrangler'
'Young shopper with a car'
Foto: 'Petar Glebov/PIXSELL'
'26.04.2010. Zagreb, Hrvatska - Prtljaznik pun raznih artikala ispred trgovackog centra Kaufland. photo: Petar Glebov/PIXSELL'
18.09.2012.
u 09:00
Stvorite naviku odlaganja u prtljažnik svih predmeta težih od kilogram-dva. Manje stvari, poput mobitela, učvrstite da ne 'polete'
Pogledaj originalni članak

Običan paket mineralne vode, koji inače teži 17 kilograma, u frontalnom sudaru poleti naprijed i dobije težinu veću od pola tone (više od 500 kilograma) te predstavlja pravo ubojito sredstvo.

Zato takvim stvarima nije mjesto u putničkoj kabini, a ništa bezazlenije nije ni odložiti prepunu torbu na stražnju klupu. Jer veće ženske torbe mogu težiti i deset kilograma pa također mogu ozlijediti vozača ili putnika.

Ne u putničku kabinu

U svakodnevnim situacijama to najčešće možemo izbjeći jer automobil nam nije prepun pa torbu, vrećice iz kupnje i ostale potencijalno opasne predmete ne moramo –  i ne bismo smjeli – odlagati u putničkoj kabini, ostavljajući im mogućnost nekontroliranoga kretanja. No što je s duljim putovanjima? Takve su situacije ionako stresne za mnoge vozače jer, osim što se trebaju usredotočiti na vožnju, valja još prije polaska smjestiti sve potrebne stvari u automobil.

Prije svega, razmislite jesu li vam na putovanju baš neophodne sve te stvari koje ste naumili ponijeti. Prekrcanim automobilima uvelike su promijenjena vozna svojstva te je otežano upravljanje vozilom, a time je ugrožena i sigurnost. Većina vozača, nažalost, uopće ne razmišlja o težini stvari koje su nagurane u vozilo pa je teško i pojmiti o kolikom je pretovaru riječ.

Jer, ne zaboravimo da u svakoj prometnoj dozvoli piše koliko je maksimalno opterećenje vozila. Uzmimo za primjer neki prosječan obiteljski automobil kao Renault Megane. On ima najveću dopuštenu nosivost 425 kilograma.

Ako je u automobilu pet putnika prosječne težine 70 kg, ostalo je samo 75 kg za prtljagu. Jedna veća torba, putni hladnjak te još nekoliko prijeko potrebnih sitnica i pretovar je već tu, ali i popunjen prtljažnik. Nakon toga većina vozača krene stvari trpati u putničku kabinu iako bi to trebalo izbjeći pod svaku cijenu, barem kad je riječ o predmetima koji su teži od kilogram ili dva.

Najteže na dno

Mnogi, naime, ispod stakla stražnjih vrata smještaju vrlo teške predmete koji mogu nanijeti veliku štetu.

U slučaju snažnog zaustavljanja ili sudara ovakve stvari mogu postati pogibeljne. Zamislite samo bocu osvježavajućeg pića od dvije litre kako leti prema prednjem dijelu vozila... Također, punjenje stražnje police znači i smanjenu preglednost za vozača kao i manji komfor putnika na stražnjoj klupi.

Ako prtljažnik nije popunjen, bitno je pravilno razmjestiti predmete, s tim da je najtežima mjesto na dnu. Oni moraju biti i dobro uglavljeni, kako se ne bi pomicali. Sjetite se samo paketa mineralne vode s početka priče. Najteže je predmete dobro staviti odmah iza naslona stražnjih sjedala jer se tako i manje utječe na težište automobila.

OTVORILA DUŠU ZA VEČERNJI

Jelena Perčin: 'S prvim suprugom imam fenomenalan odnos, a Momo djecu 'na papiru' može viđati svaki drugi vikend'

– U trenutku kada su mediji dobili informaciju da smo se Momo i ja razveli, mi smo već godinu dana bili zapravo razvedeni. Tako da je sada već prošlo dvije godine otkad je svatko krenuo svojim putem. Svojoj djeci nikada nisam rekla: "Vaši mama i tata više se ne vole." To mi je grozno! Uvijek sam im objašnjavala da volim njihovog tatu, ali da više nismo zaljubljeni – između ostalog, kazala je glumica Jelena Perčin u velikom intervjuu za Večernji list.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

CI
cickova
11:19 18.09.2012.

ne dobije tezinu preko pola tone nego preko 5 000 N, sto ako se "gleda kao masa" ima oko 500kg. Masa se ne mijenja, ona je konstantna i dalje iznosi 17 kg, samo zbog inercije djeluje silom koja odgovara masi iznosa oko 500 kg. Fizika osnovne skole (G=m*g, odn F=m*a, gdin. Newton)

DT
dturina
15:49 18.09.2012.

U članku se nije govorilo o masi od pola tone nego o *težini* od pola tone, pametnjakoviću.

DT
dturina
16:04 18.09.2012.

PS. za neupućene, težina je produkt mase i akceleracije i to je ono što mjeri vaga, dakle pritisak na površinu, dakle vaga mjeri silu pritiska u Newtonima što se onda zbog konstantne gravitacijske akceleracije lako konvertira u masu po formuli m=F/g. Kako su svi navikli težinu izražavati u Kg umjesto u N, proračun iz članka ima smisla, samo je za specifični slučaj uvrštena akceleracija za specifični slučaj umjesto gravitacije, dobiven je iznos u N i podijeljen s 10 kako bi se dobila 1g aproksimacija. Slični proračuni su uobičajeni u avio-industriji kad se govori o g-silama, iz čega je onda jednostavno množenjem težine pri 1g dobiti težinu pri specificiranoj akceleraciji.