Internet

Pod pritiskom uništio istraživanje o 210 mil. korisnika Facebooka

Foto: Ilustracija MAK
Pod pritiskom uništio istraživanje o 210 mil. korisnika Facebooka
02.04.2010.
u 17:53
Peteru Wardenu zaprijetili su Facebookovi odvjetnici, a on nije imao novca da bi imao ikakve izglede dobiti sudovanje s njihovim pravničkim kerberima.
Pogledaj originalni članak

Znanstveni poduzetnik Pete Warden iz Bouldera u Coloradu objavio je da je dobrovoljno uništio podatke svog istraživanja 210 milijuna javnih profila na Facebooku. Objavio je da se odlučio odreći višegodišnjeg truda u analiziranju te društvene mreže jer nije imao dovoljno novca za pravnu borbu protiv Facebookovih odvjetnika koji su mu zaprijetili sudskom zabranom objavljivanja tih podataka i analiza.
Svoje nalaze i podatke Pete Warden namjeravao je objaviti znanstvenoj zajednici te podatke popratiti grafičkom analizom međuveza koje ostvaruju korisnici. Njegovo bi istraživanje postalo važno polazište mnogih koji žele dublje istraživati fenomen društvenoga povezivanja na internetu ili neke posebne fenomene. Warden je dosad već objavio "društvenu topografiju" veza među 120 milijuna javnih korisnika Facebooka u SAD-u, koji pokazuju da se, mimo prednosti interneta kojim se mogu održavati vrlo žive veze bez obzira na udaljenost njezinih pripadnika, korisnici uglavnom grupiraju u regionalne skupine.
Warden tvrdi da je imao najmanje 50 zahtjeva za podacima koji bi potaknuli nova istraživanja, od kojih su neka već bila spremna, i trebalo je njegove podatke samo usporediti s podacima iz drugih izvora kao što su popisi stanovništva, materijalni statusi korisnika, njihova profesionalna pokretljivost, zaposlenost i druge društvene veze.

Warden je svoje istraživanje utemeljio na softveru koji je automatski pretraživao dostupne podatke s profila korisnika na Facebooku, a da im se nije morao predstaviti kao "novi prijatelj". Prikupio je korisnička imena, lokacije, popise prijatelja i glavne teme interesa koji te ljude povezuju, a planirao je podatke podvrgnuti metodi "anonimizacije", odnosno ukloniti same podatke koji bi upućivali na identitet korisnika.
Dok je prikupljao te podatke, nije tražio dopuštenje same tvrtke, a Facebookov glasnogovornik to mu je uzeo za zlo:

- Warden je bio iznimno kooperativan od prvoga trenutka kad smo s njime ostvarili kontakt te je odustao od svojih namjera kad smo mu objasnili da je svojim postupkom prekršio pravne uvjete korištenja Facebooka.
Slično istraživanje Facebooka, ali na 10 milijuna profila proveo je i 2008. godine istraživač Ben Zhaio sa sveučilišta UCLA Santa Barbara, a u punom dosluhu s upravom Facebooka.

Istraživači se obično ne obaziru na "subjektivnost" istraživanoga fenomena, pogotovo ako samom metodom istraživanja i ne privlače njegovu pozornost, a kamo li da bi se miješali. Zbog toga znanstvenici posve zanemaruju pravni tekst "uvjeti korištenja", ali zato poštuju druge mehanizme koji izražavaju volju vlasnika stranica gdje je navedeno što je dopušteno pretraživati, a što nije. Većina internetskih stranica običnim korisnicima ima nevidljivu tekstualnu datoteku "robots.txt". U njoj obično piše koje dijelove stranica računalni programi smiju, a koje ne smiju pretraživati. Istraživači koji koriste programe za prikupljanje podataka, pa i obične internetske tražilice, obično konzultiraju tu datoteku. Facebook ima takvu datoteku i Wardenov se program pridržavao njezinih odrednica.
Jim Giles iz New Scientista, koji iscrpno piše o šteti za znanost koju je prouzročilo brisanje tih podataka, nagađa da je Facebook možda procijenio da bi njegovi korisnici možda stekli dojam da im se tim istraživanjem narušava privatnost.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

LC
LIVNO-CRO-DINAMO
12:40 04.04.2010.

ja imam facebook profil,i ovo mi ne smeta...zašto ne,baš bi volio vidjeti rezultate!!zanimljivo...

DU
Deleted user
17:07 05.04.2010.

Znam samo da na tom internetu postoje mnogi ljudi koji su psihički bolesnici ti su najgori onda postoje ovisnici o internetu koji nisu ništa bolji od oni prvih. A svakog čovjeka možeš dobro upoznati na internetu sve njegove navike, mane i slabosti a Facebook je za to dušu dao i zato današnjim znanstvenicima ne treba čitač misli jer mogu vidjeti kako ljudi misle i razmišljanju.A kad te podatke skupe na jednu hrpu onda ih prodaju firmama koje se bave reklamama. A čak i običan čovjek može špijunirati koga hoće na tim popularnim stranicama jer na primjer Facebook to i dopušta čak je i olakšao svima zainteresiranima posao.

YO
yohana
18:35 10.04.2010.

facebook je mreza za mlade.zamene nije interesantna i nikada nebi uradila svoj profil.tu jednostavno gubis svoju intimnost i svako moze vidjeti tvoje prijatelje.to je za mlade koji imaju vremena prepucavanju na internetu.