Zbog nestašice mikročipova na tržištu sve više proizvođača automobila ima problema s isporukom svojih modela automobila, a neki su, poput Audija, zbog nestašice poluvodiča bili primorani produljiti ljetni odmor za oko 10 tisuća radnika u tvornicama u Ingolstadtu i Neckarsulmu te skratiti radno vrijeme svojih radnika i u rujnu. Zanimljivo, Audi ima popunjene knjige narudžbi, ali u prvoj polovini godine zbog nestašice komponenti nije uspio proizvesti oko 50 tisuća naručenih automobila.
Globalna nestašica mikročipova, malih tankih poluvodičkih pločica koje služe kao nosači elektroničkih elemenata ili sklopova, a koriste se u svim elektroničkim uređajima pa tako i u automobilima, već je početkom ove godine dovela do nestašice pojedinih automobila na tržištu. Problem je sve veći pa se za neke najtraženije automobile, odnosno njihove najpopularnije konfiguracije čeka isporuka i više od devet mjeseci. Primjerice, za najpopularnije verzije najtraženijeg automobila u Hrvatskoj poput Škode Octavije znatno se produljio rok isporuke i trenutačno se na tržištu traži primjerak više, posebno dizelske verzije koja je najpopularnija.
Samo jedna smjena
No, gotovo svi najveći proizvođači automobila, poput Volkswagen grupe, Forda, Toyote, Renaulta, Mercedesa, Honde i Hyundaija, zbog nedostatka čipova morali su proteklih mjeseci smanjiti proizvodnju ili čak obustaviti rad u nekim tvornicama. Primjerice, najveći proizvođač automobila na svijetu, Toyota, najavio je da će zbog nestašice mikročipova u rujnu smanjiti proizvodnju za čak 40 posto. Umjesto predviđenih 900.000, očekuje se da će u rujnu proizvesti “samo” 540.000 vozila.
Inače, Toyota je, poučena katastrofalnim potresom i tsunamijem prije desetak godina u Fukushimi, razvila poslovnu strategiju s velikim zalihama dijelova i do sada u pandemiji nisu imali problema, no globalna nestašica čipova i njima je postala problem. Drugi najveći svjetski proizvođač automobila Volkswagen najavio je da će zbog nestašice poluvodičkih komponenti proizvodnja u njihovoj glavnoj tvornici u Wolfsburgu nakon ljetne stanke biti pokrenuta u ograničenom opsegu. Glasnogovornik Volkswagena priopćio je da će sve proizvodne linije u idućem tjednu raditi samo u jednoj smjeni.
U isto vrijeme, financijski direktor BMW-a Nicolas Peter kaže da su ove godine mogli prodati 70 do 90 tisuća automobila više da nije bilo globalne nestašice čipova, no ističe da su trenutačno sve tvornice u svijetu dobro opskrbljene.
Više je razloga zbog čega je došlo do nestašice mikročipova na cjelokupnom tržištu, ne samo u autoindustriji. Tvornice čipova jednostavno ne mogu proizvesti dovoljno čipova za sve naručitelje. U prvotnoj fazi pandemije, proizvođači automobila su se susreli s manjom potražnjom automobila i otkazivali su određene narudžbe čipova pa su se proizvođači čipova okrenuli drugim naručiteljima. S druge strane, zbog zatvaranja je porasla potražnja za svim drugim elektroničkim uređajima poput računala i pametnih telefona, tako da su čipovi i dalje u svim industrijama tražena roba, a autoindustrija je očito najgore pogođena.
EU tržište ovisno o Aziji i Americi
Drugi razlog je što su traženi čipovi, pogotovo u autoindustriji, tehnološki najnapredniji i za proizvodnju takvih poluvodiča treba više vremena, a narudžbe su veće nego što se očekivalo. Treći razlog je trgovinski rat SAD-a i Kine, zbog čega su trpjele američke tvrtke u kojima se napredni poluvodiči većinom dizajniraju i kineske tvrtke u kojima se ti čipovi većinom proizvode.
Tog globalnog problema koji će s tehnološkim napretkom biti sve veći, odnosno napredni čipovi će s razvojem 5G tehnologije biti sve traženiji, upoznati su i u Europskoj uniji s obzirom na to da je europsko tržište ovisno o poluvodičima koji se proizvode u Aziji i SAD-u. Tako je povjerenik EU za unutarnje tržište Thierry Breton još u svibnju izjavio kako želi da EU nadoknadi zaostajanje za SAD-om i Azijom te da bi EU trebala udvostručiti proizvodnju mikročipova do 2030. godine tako da bi petina svih mikročipova u svijetu trebala nastajati u Europskoj uniji.
>> Pogledajte i ovaj video: Stopa inflacije u srpnju 2,8 posto, najviša od travnja 2013.
Nema problema, HDZ će sagraditi 10 tvornica čipova.