Brexit u autoindustriji

Prijete carine od 10% i veliki troškovi za proizvođače automobila

Foto: Henry Nicholls/REUTERS/PIXSELL
Prijete carine od 10% i veliki troškovi za proizvođače automobila
21.11.2018.
u 14:16
Svakoga dana u Nissanovu tvornicu u Sunderlandu – iz koje svake četiri sekunde izlazi gotov automobil – stiže pet milijuna dijelova
Pogledaj originalni članak

Želja britanskog naroda da izađe iz Europske unije zadala je mnogo glavobolja, prije svega u gospodarstvu, a jedna od grana privrede najpogođenijih razdruživanjem Ujedinjenog Kraljevstva od EU jest autoindustrija. U Britaniji, koja ima bogato naslijeđe u proizvodnji automobila, mnogi su proizvođači poput Honde i Nissana odlučili otvoriti svoje tvornice za europsko tržište i sada im Brexit stvara probleme.

Sporazum o razdruživanju još nije postignut, nacrt je dogovoren, ali detalji još nisu bili poznati do zaključenja ovoga teksta. O sporazumu će ovisiti isplativost ostanka postojećih tvornica automobila u Britaniji i daljnjih ulaganja, odnosno o tome hoće li razlaz biti mekan, hoće li se uspjeti ispregovarati istovjetni ili vrlo slični trgovinski odnosi između država EU i Ujedinjenog Kraljevstva, ili će ipak to biti nešto tvrđi razvod kojim bi se i trgovinski odnosi promijenili. U tom bi slučaju troškovi proizvodnje za strane proizvođače automobila porasli, a zbog određenih carina na aute koji se proizvode na “otoku” poskupjeli bi automobili pri prodaji u Europskoj uniji, ali i automobilski dijelovi koji bi se uvozili u Britaniju koja ima jaku automobilsku industriju, a neraskidivo je vezana uz europske dobavljače. Prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije, ako se ne postigne drugačiji sporazum između Britanije i EU, plaćala bi se carina od 10 posto na automobile i 4,5% na automobilske dijelove.

Britanci bi najradije iz EU izišli da se ništa u smislu gospodarskih i trgovinskih odnosa ne promijeni, ali EU to nije prihvatljivo, već želi konkretan sporazum koji će regulirati barem osnovna pitanja, a jedno od njih su i trgovinski odnosi. Honda, koja u svojoj tvornici u Swindonu - gdje se proizvode modeli Civic i CR-V - zapošljava 3500 radnika, upozorava da bi je Brexit bez dogovora o slobodnoj trgovini koštao desetke milijuna funti te da više ne bi bili konkurentni.

– Ako Britanija ne uspije postići dogovor s EU i umjesto toga se počnu primjenjivati carinske tarife Svjetske trgovinske organizacije (WTO), to bi poskupjelo naše automobile 10 posto i mi više ne bismo bili konkurentni na europskom tržištu – kazao je šef europske Honde Ian Howells.

S druge strane, i selidba tvornice Hondi bi izazvala ogromne troškove, pa su Japanci u nezgodnoj poziciji. U sličnom je položaju i Toyota. Njezina tvornica Burnastonu, gdje se proizvode Auris i Auris Hybrid, zapošljava 2500 ljudi i lani je proizvela gotovo 150.000 automobila, od čega 90% za izvoz u EU. A koliko je situacija ozbiljna ako se ne postigne prihvatljivo rješenje dokazuje najava da će se proizvodnja privremeno zaustaviti ako se sporazum ne postigne. Na ozbiljnost situacije podsjetio je predsjednik Toyote Akio Toyoda.

– Sporazum o slobodnoj trgovini mora se postići pod svaku cijenu – rekao je Toyoda.

Dakako, ne radi se samo o automobilskoj industriji već i šire. Primjerice, tvrtke kao što su Toyota, Nissan i Hitachi uložile su više od 40 milijardi funti u Velikoj Britaniji od osamdesetih godina prošlog stoljeća. Više od 1000 japanskih tvrtki zajedno zapošljavaju oko 140.000 ljudi u Velikoj Britaniji u proizvodnji, farmaceutskom i financijskom sektoru.

Nissan ima najveći proizvodni pogon u Britaniji otvoren 1986., za vrijeme premijerke Margaret Thatcher. U tvornici zapošljava 7800 radnika i proizvodi oko 519.000 vozila godišnje od kojih 55% otpada na izvoz u druge države EU. Stoga su u Nissanu također jako zabrinuti. Svakoga dana u golemu tvornicu u Sunderlandu - iz koje svake četiri sekunde izlazi gotovi automobil - stiže 5 milijuna dijelova. Od tih dijelova, 85 posto se uvozi, uglavnom iz Europe. Za Nissan bi već i samo kašnjenje tih dijelova izazvalo katastrofu, a kamoli plaćanje carina na njih.

Zbog svega toga očekuje se da će na dobrobit obje strane biti postignut sporazum koji će definirati slične trgovinske odnose između Velike Britanije i EU. U protivnom će na gubitku prije svega biti Britanija i proizvođači koji tamo imaju tvornice, a posredno i europski kupci koji bi mogli plaćati skuplje automobile iz Britanije.

Tvornice i modeli koji se proizvode u Ujedinjenom Kraljevstvu

Mini – Mini, Mini Clubman i Mini Countryman, tvornica u Oxfordu - 4500 radnika

Honda – Civic i CR-V u Swindonu - 3500 radnika

Toyota – Auris, Auris hybrid i Avensis u Burnastonu - 2500 radnika

Nissan – Juke, Qashqai, Note, Leaf i Infiniti Q30 u Sunderlandu - 7800 radnika

Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.