Previsoka davanja

Zašto pada prodaja novih vozila u Hrvatskoj? Stručnjak objašnjava u čemu je problem!

Foto: Dubravka Petric/PIXSELL, ilustracija
Zašto pada prodaja novih vozila u Hrvatskoj? Stručnjak objašnjava u čemu je problem!
14.04.2019.
u 09:30
U Hrvatskoj je u prva tri mjeseca ove godine prodano tek 12.139 novih putničkih automobila, što je 12,3 posto manje nego u istom razdoblju lani
Pogledaj originalni članak

Nakon stabilnog i dugog rasta, prodaja novih vozila pada u sva tri početna ovogodišnja mjeseca, naznake oporavka se ne vide, a stručnjaci razlog tomu vide u dostignutom zenitu prodaje, padu standarda i previsokim davanjima na nova vozila. U Hrvatskoj je, naime, u prva tri mjeseca ove godine prodano tek 12.139 novih putničkih automobila, što je 12,3 posto manje nego u istom razdoblju lani, a samo u ožujku kupcima je isporučeno 5041 novo vozilo, ili gotovo 20 posto manje u odnosu prema istom mjesecu lani. 

S druge strane, još tijekom lanjskog prosinca sve je bilo više-manje idilično - tijekom tog mjeseca put do kupca pronašlo je 2412 vozila, što je rast od 12,4 posto u odnosu prema prosincu 2017. Tada su prikupljeni i kompletni podaci za 2018., koji su pokazali da je te godine u Hrvatskoj prodan 60.041 novi putnički automobil, ili 18,3 posto više nego godinu ranije. 

Hrvatski su građani, među ostalim, osim modela dostupnijih njihovima džepovima, tijekom 2018. kupili i 1804 nova audija, 1487 BMW-a te 1216 mercedesa i 85 porschea. Od "egzotičnih" marki, Hrvati su se lani počastili s tri maseratija, jednim ferrarijem i jednim lotusom, a vlasnika s hrvatskim pločicama dobio je i jedan Rolls-Royce. 

Mislilo se da se, polako ali sigurno, hrvatsko tržište vraća na razdoblje prije krize, na brojke koje su se zaustavile na 88.000 prodanih automobila. Gledalo se prema neostvarenoj želji i prodaji od 100.000 novih automobila na godinu, no slijedi novi zaplet - već treći mjesec zaredom prodaja pada. Je li to zvono za uzbunu? Istodobno se i dalje masovno uvoze isluženi, stari automobili. 

Dostignut zenit, usporeno tržište rent-a-cara

Agan Begić, direktor agencije "Promocija plus", koja objavljuje mjesečna izvješća o broju prodanih novih automobila, smatra da je hrvatsko tržište uglavnom dostiglo zenit s obzirom na ekonomsku situaciju.

"Nerealno je očekivati godišnji rast broja prodanih novih vozila od 20-ak posto u situaciji dok nam BDP raste tek nešto više od dva posto godišnje. Naša ekonomska aktivnost je takva da je realnije očekivati manje brojke. Početkom ove godine usporeno je i tržište rent-a-cara, što je još jedan od razloga slabije ukupne prodaje", rekao je Begić za Hinu. 

Dodao je još nekoliko važnih razloga koji usporavaju prodaju i zašto se sadašnje brojke ne mogu poklopiti s lanjskima, a pogotovo ne s onima iz 2008.

"Gledam to iz perspektive prosječnoga hrvatskog kupca. Mnogi su se opekli na kreditima prošlih godina i sada se teško odlučuju na kupnju tim putem. Ljudi jako važu svaku kunu, mnogi više nisu ni kreditno sposobni, puno je ovršenih", istaknuo je Begić. 

Prometni stručnjak Željko Marušić ističe da je prodaja novih automobila u krizi i da ih se ove godine neće prodati ni 50-ak tisuća. Podsjeća da su od lani prodanih 60-ak tisuća tek trećinu kupili privatni kupci, a ostale su automobile kupile rent-a-car tvrtke i državne institucije. Dakle, u državi s četiri milijuna stanovnika tek je njih 20-ak tisuća kupilo novi automobil.  

Previsoka davanja

"Problem je u tome što su davanja previsoka. Trošarine, odnosno posebni porezi za najskuplja vozila nerijetko dostižu stotine tisuća kuna. I što čovjek napravi? Ode u, recimo, Mađarsku, za pola sata otvori tvrtku i preko nje kupi automobil na stranu registraciju. Dosta hrvatskih građana automobil kupuje u inozemstvu isključivo zbog visine nameta. Država tu užasno puno gubi samo zato što nitko ne razmišlja o tome, zato što nas nerijetko vode ljudi koji nikada nisu radili u realnom sektoru", rekao nam je Marušić.

Porezi i davanja povećavaju cijenu svih vozila, tako i više srednje klase koju si čovjek na zapadu s prosječnim primanjima relativno bezbolno može priuštiti.

Evo primjera: prodajna cijena BMW-a 320 d u hrvatskim salonima bez PDV-a je oko 247 tisuća kuna, s PDV-om 308 tisuća, a na sve treba pridodati i posebni porez od 16.700 kuna. Hrvatski kupac, dakle, plaća nekoliko poreza, a da ne spominjemo poreze koji se plaćaju u litri goriva kojim će puniti svojeg ljubimca, registraciju, osiguranje i sl.  

Posljedica je i da se sve više uvoze "lijesovi na kotačima", stare krntije u kojima se lako pogiba, a neka su istraživanja pokazala i da je svakom trećem uvezenom automobilu iz inozemstva skinuta kilometraža. 

"I ovdje država opet gubi, umjesto da se stimulira prodaja novih - sigurnih vozila koja će se, gotovo po pravilu, servisirati u ovlaštenim servisima. Uvozi se sve i svašta, a ti se auti najčešće servisiraju na crno, bez računa", rekao je Marušić. 

Izmjene ključnih zakona

Pomoćnik direktora Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Hrvoje Paver upozorio je komentirajući ovogodišnji pad prodaje automobila da su početkom 2018. godine provedene izmjene dvaju ključnih zakona koji se odnose na trgovinu motornim vozilima.

Prije svega, istaknuo je Zakon o PDV-u, gdje je uvažena dugotrajna inicijativa Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK te je omogućen odbitak pretporeza od 50 posto pravnim osobama pri kupnji osobnog automobila za potrebe tvrtke, te Zakon o posebnom porezu na motorna vozila, čijim su izmjenama nešto smanjene tzv. trošarine.

"Zato se dogodio efekt prelijevanja prodaje iz posljednjih mjeseci 2017. u prve mjesece 2018. godine te znatan rast u prvim mjesecima 2018. Prošlogodišnji prelazak na tzv. korelirani NEDC (NEDC 2.0) način obračuna 'trošarina' povećao je cijene vozila u RH, no one su intervencijom Udruženja trgovine motornim vozilima opet smanjene Uredbom o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na motorna vozila", istaknuo je Paver i dodao da nije uvažen prijedlog Udruženja o smanjenju penalizacije prema CO2.

Ako se pad prodaje nastavi i sljedećih mjeseci, to, smatra on, može biti jedan od razloga smanjenje prodaje automobila u Hrvatskoj.   

"Vjerujem u stabilne trendove tržišta osobnih vozila u Hrvatskoj, ali ne i u povećanje prodaje u ovoj godini jer treba imati na umu da će u drugoj polovici godine biti poznati parametri novih mjera obračuna 'trošarina' koji bi trebali stupiti na snagu 2020. godine, a prema strožem, tzv. WLTP načinu obračuna CO2", zaključio je Paver.

Video: Razgovor s Rimcem na predstavljanju Greypa

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 36

DU
Deleted user
10:14 14.04.2019.

Ne treba biti stručnjak da bi znali zašto je to tako. Preskupa i prevelika staromodna pretpotopna neefikasna administracija je hrvatski zloćudni tumor koji i dalje proždire hrvatsko zdravo tkivo, i tako će biti dok se sve ne uruši kao kula od karata.

CR
crocro
10:01 14.04.2019.

Zašto pada prodaja? Pa zar se nismo svi skupa ponadali da će porasti prodaja novih automobila kada se reklo da nam je vozni park vrlo star i da će se smanjiti davanja kako bi ljudi počeli mijenjati stare automobile i kupiti nove i tako doprinjeti sigurnosti prometa na cestama. Ali je očito da se radi suprotno, jer su davanja velika i ljudi odustaju od kupovine novih automobila. Nameti su veliki i to ne samo na automobile već na sve i svašta. I čim se pojavi neki signal da bi obični čovjek počeo osjećati rast standarda, odmah se taj osjećaj ubije u dušu povisivanjem ili dodavanjem raznih nameta na sve i svašta i time se odmah neutralizira svaki signal dobitka za džep običnoga čovjeka. Zato je teško očekivati da ćemo osjetiti porast standarda ili barem zapaženiji porast standarda. Zašto je to teško očekivati? Pa zato jer se negdje najavi sniženje PDV-a za nešto a odmah gotovo u isto vrijeme dođe povišenje cijena za nešto drugo i tako jedno drugo poništava, pa vrijedi ona izreka: "Gdje si bio? Nigdje. Što si radio? Ništa." Tako se postavlja pitanje: Kada ćemo doživjeti smanjenja cijena, smanjenja PDV-a ili druge pogodnosti za narod, a da barem dvije godine ne dođe do povišenja niti cijena niti poreza za bilo što. Pa kada se nakon dvije godine mrvicu dignu cijene, odmah da više od toga porastu plaće i mirovine. To se onda može zvati povišenje standarda jer bi to narod konkretno osjetio u džepu. A narod priznaje samo to koliko ima u džepu. Sve drugo je za narod iluzija.

HA
hacker
10:13 14.04.2019.

Zbog trošarina koje je vlada povećala te WLTP-a smanjena je prodaja novih vozila a za očekivati je da će upravo zbog WLTP-a od 2020 drastično pasti prodaja novih auta u HR. Daleko povoljnije je uvesti rabljeni dizel jer je CO2 izmjeren po NEDC-u a tako će i ostati. Npr. za novu Daciu Duster 1.6 SCE 4WD trošarina je nebuloznih previsokih 26270 kuna kao da se radi o luksuznom vozilu visoke klase a ne radnom vozilu za "seljaka" a za taj iznos trošarine kupim iz uvoza rabljeni dizel Ford Focus te platim sva davanja i još mi ostane novaca. Prosječna starost osobnih vozila u HR trenutno je 14 godina a dok nismo bili punopravna članica EU 2008 god. prosjećna starost vozila je iznosila 9.5 god. dakle standard je pao od kada smo u EU a ne da se povećao. Sve to govori da naši političari tj. vlada ne radi dobro svoj posao. I još nešto,to se sigurno neće dobro odraziti na sigurnost u prometu i na zacrtani cilj za smanjenje broja poginulih u prometu.