Zagrebačkim se cestama kreće neobično označen automobil na kojem piše “autonomous driving” te “Rimac Automobili research vehicle”. Odnosno, “autonomna vožnja” i ”testno vozilo Rimac Automobila”. Normalno je da tvrtka koja se bavi automobilima ima ne jedno testno vozilo, pogotovo ako se radi o takvoj kao što je Rimac Automobila, koja se bavi inovativnim i sofisticiranim sustavima koje smo čak i ne tako davno zvali sustavima budućnosti. Dobrim dijelom zamaskirani Renaultov Scenic platforma je za testiranje algoritama razvijenih u Rimac Automobilima. Kako se kaže u kratkom priopćenju uz video koji se pojavio na internetskim stranicama tvrtke iz Svete Nedelje, vozilo može kontrolirati integrirani sustav umjetne inteligencije.
Uskoro i niz blizanaca
Nije neka novost da Rimac Automobili rade na ovakvim sustavima. Već je na ženevskom salonu automobila, kada je predstavljen C_Two, najavljeno kako će se za taj njihov novi superautomobil koji je još jednom, nakon Concept_Onea, odnio dah cijelome svijetu, razvijati nešto što se zove Advanced Driver-Assistance System, skraćeno ADAS. Riječ je o sustavu koji će koristiti najmoderniji hardver pogonjen softverom razvijenim u kući. Bit će skalabilan, odnosno moći će ga se koristiti u normalnim uvjetima na cesti, kao i u najtežim uvjetima na stazi. Posebnost je novog C_Two Driver Coach, sustav stvoren da “poboljša” vozačeve sposobnosti, dakle da pomogne svakome tko je za upravljačem tog moćnog električnog superautomobila da poboljša svoju preciznost u vožnji, maksimalno iskoristi mogućnosti vozila upotrebom cijelog niza informacija i mogućnosti koje sustav može pružiti.
Upravo se razvoj Driver Coacha označava kao jedan od glavnih zadataka testnog vozila koje kruži zagrebačkim cestama, a koje će uskoro dobiti niz svojih blizanaca, od kojih će nekoliko biti i visokih performansi. Rimac Automobili su u rujnu prošle godine objavili kako zapošljavaju stotinjak ljudi od kojih se 12 trebalo zaposliti izravno na razvoju ADAS-a. Čovjek koji je na čelu ovog zahtjevnog i ambicioznog projekta, odnosno direktor odjela za autonomnu vožnju jest Sacha Vražić, koji je u svetonedeljsku tvrtku stigao iz grupe Toyota.
– Naša strategija nije da se natječemo s Waymom, Uberom i drugim velikim igračima u razvoju “autonomnih taxija” koji pokrivaju sve scenarije tipične vožnje od točke A do točke B. Mi smo fokusirani na razvoj autonomnih sustava za određene situacije i izazove koji imaju smisla za sportske automobile i ekstremne brzine. Prve će funkcije biti dostupne u C_Two i modelima naših klijenata do 2021., ali ćemo sustav stalno nadograđivati, kaže Sacha Vražić. Zanimalo nas i je što točno radi automobil koji ovih dana kruži ulicama najvećeg hrvatskog grada.
– Ovaj prilagođeni automobil koristi se za prikupljanje podataka i testiranje naših algoritama. Vozilo može biti kontrolirano našim sustavom autonomne vožnje koji je već integriran, dakle opremljeno je s 8 kamera, 6 radara, 12 ultrazvučnih senzora, inercijalne jedinice za mjerenje i preciznog GPS-a te superračunalom. Zanimljiva činjenica je da vozilo može prikupiti 6 TB podataka za svaki sat vožnje – kaže Rimčev prvi čovjek za autonomnu vožnju. Uvijek je pitanje zakonske regulative, nju još nemaju ni razvijenije države, dok su osiguravatelji donijeli tek neki temeljni dokument.
Bez posebnih dozvola
– Budući da je riječ o tehnologiji s kojom se države susreću prvi put, a niz igrača na tržištu se upušta u projekte autonomne vožnje, svakako će na snazi biti stroge procedure kako bi se osigurala sigurnost svih sudionika u prometu. One ovise o stupnju autonomije vozila. S obzirom na informacije koje su nama dostupne i iz razgovora s Ministarstvom prometa, ne trebamo posebne dozvole dok god je odgovornost na vozaču. Primarno testiramo na zatvorenim cestama, poligonima i stazama. Na javnim prometnicama testiramo uz nadzor vozača koji je u svakom trenutku spreman preuzeti vožnju, objašnjava nam Vražić. Testni je automobil opremljen najsuvremenijim sustavima koji zacijelo dolaze od nekog renomiranog proizvođača. – Surađujemo s gigantom i dominantnom tvrtkom na tržištu hardvere opreme za umjetnu inteligenciju i duboko učenje NVIDIA, čije superračunalo koristimo, potvrđuje direktor odjela za autonomnu vožnju tvrtke iz Svete Nedelje. Riječ je o NVIDIA platformama Drive PX 2 te Drive Xavier.
Bravo momci i samo nastavite tako!