Novi realniji protokol mjerenja potrošnje goriva i ispusta CO2 (WLTP) koji je od 1. rujna zamijenio dosadašnji NEDC ciklus testiranja na europskom je automobilskom tržištu uzrokovao potpuni kaos zbog kojeg je prodaja novih automobila u Europskoj uniji u rujnu pala čak 23,5 posto u odnosu na isti mjesec 2017. godine.
Samo Hrvatska i Bugarska
Zanimljivo, Hrvatska (+3,3%) je uz Bugarsku (+8,5%) jedina država EU u kojoj je tržište novih automobila i u rujnu bilo u plusu, iako je i kod nas po prodaji rujan bio najslabiji ovogodišnji mjesec. Ostali su u minusu, a neke države i u pravom slobodnom padu tržišta. Primjerice, Rumunjska je zabilježila pad od 73,4%, Austrija 41,8%, Švedska 39,7%, Slovačka 37%... A veliki pad zadesio je i pet velikih tržišta – Njemačka je pala 30,5%, Velika Britanija 20,5%, Italija 25,4%, Španjolska 17%, a Francuska 12,8%. Stoga je u rujnu u EU registrirano samo 1,091.220 novih auta u odnosu na lanjski rujan s 1,427.013 registracija.
Većina je proizvođača prelazak na WLTP (u prijevodu: svjetski usklađen postupak testiranja) dočekala nespremna pa naprosto nisu uspjeli homologirati automobile prema novom testnom protokolu na vrijeme i na tržištu je nastao manjak automobila.
Neki su proizvođači u ponudi imali ili još uvijek imaju samo automobile s lagera, homologirane prema starom NEDC-u. Ali, uskoro se očekuje stabilizacija u isporukama automobila pa time i stabilizacija tržišta.
Najveći pad bilježi VW grupa od čak 48% (od toga Audi -60,7%, Porsche -68,8%), dok su se najbolje pripremili u PSA grupi koji u rujnu bilježi pad od samo 7,7%. U salonima VW grupe u rujnu se nije moglo kupiti mnoštvo modela s najpopularnijim motorima, dok su Citroen, Peugeot i Opel, primjerice, sve svoje motore prilagodili WLTP protokolu.
Cijela godina 2,5% u plusu
Nadalje, pojavio se problem i s porezima, jer većina država EU naplatu trošarina ili godišnjih poreza provodi na temelju vrijednosti ispusta CO2 automobila, a kako su te vrijednosti prema WLTP ciklusu u odnosu na NEDC ciklus značajno više, porezi na aute će rasti ili su već porasli. Trenutačno je na snazi prijelazno rješenje – korelirani NEDC, što podrazumijeva da se automobil od 1. rujna mora homologirati prema WLTP-u i da se potom (najkasnije do 1. 1. 2020.) vrijednost korelira u NEDC vrijednost.
Problem je što je i ta korelirana vrijednost veća od one po dosadašnjem NEDC-u, pa su davanja (u Hrvatskoj trošarine) kod većine automobila već porasla.
Bez obzira na ovaj veliki pad, u prvih devet mjeseci tržište automobila u 27 zemalja EU-a poraslo je 2,5 posto, odnosno prodano je ukupno 11,951 milijuna automobila. U istom razdoblju godinu dana ranije prodano je 11,658 milijuna automobila.
Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:
Hrvatska, Hrvatska!!!