MISIJA PACIFIK

Solarnim avionom za novu zelenu eru čovječanstva

Foto: Milko Vuille/Wikimedia Commons
Solar Impulse
Foto: Dennis Van Tine/Press Association/PIXSELL
Solar Impulse
Foto: Dennis Van Tine/Press Association/PIXSELL
Solar Impulse
13.05.2015.
u 17:05
Preletu preko Pacifika od kineskog Nanjinga do Havaja, koji bi trebao trajati 120 sati, najveći je neprijatelj vjetar
Pogledaj originalni članak

Može li zrakoplov pogonjen isključivo Sunčevom energijom preletjeti ocean? Hoće li Solar Impulse2 izdržati neprekidan petodnevni let? Kako će izazov podnijeti pilot aviona? Pacifički pothvat trebao bi započeti ovoga tjedna. Pilot André Borschberg je spreman, eksperimentalni solarni zrakoplov pripremljen, još nedostaju pogodni vremenski uvjeti. Preletu preko Pacifika od kineskog Nanjinga do Havaja, koji bi trebao trajati 120 sati, najveći je neprijatelj vjetar. Stoga stručni tim smješten u Monaku pomno prati vremenske prilike jer oni će dati zeleno svjetlo za polijetanje i početak jedinstvene avanture Si2. Prema jučerašnjim informacijama, u sljedeća tri dana neće poletjeti.

Švicarci André Borschberg i Bertrand Piccard piloti su Solar Impulsa2, zrakoplova koji ne koristi ni kapi fosilnog goriva, već ga pokreće isključivo Sunce.

Pionirski pothvat

Na svoj pionirski pothvat, put oko svijeta solarnim avionom, kojim žele dokazati da obnovljivi izvori energije doista mogu zamijeniti fosilna goriva i započeti neku novu, zelenu eru čovječanstva, krenuli su iz Abu Dhabija 9. ožujka i u šest etapa stigli do Nanjinga u Kini izmjenjujući se u kokpitu zrakoplova. Ukupno bi trebali preletjeti 35.000 kilometra i skupiti 500 sati leta u pet mjeseci i naposljetku se vratiti u Abu Dhabi. Misija Pacifik najizazovnija je dosad. Dosadašnji rekord bio je 26 sati neprekidnog leta, a sada se radi o 120 sati koje jedan pilot treba provesti u kabini zrakoplova. Tehnološki i ljudski izazov u ovoj misiji su podjednaki.

– Ovo je trenutak istine. Bude li uspješan let do Havaja, pokazat će da je naša vizija imala uporište i temelje. Da je naš san, koji je započeo prije 16 godina, imao smisla. Da je mukotrpnih 12 godina provedenih na razvoju zrakoplova nagrađen i najbitnije, da čovječanstvo ima budućnost. Nadam se da ćemo na ovaj način potaknuti ljude da promijene način razmišljanja i okrenu se zelenim izvorima energije, ali i ostalim naprednim temama koje današnja tehnologija omogućava – naglašava André Borschberg, zrakoplovni inženjer i nekadašnji vojni pilot, koji pilotira od svoje 17. godine.

Bertrand Piccard, po struci psihijatar koji je uz A. Bosrschberga inicijator ideje solarnog zrakoplova i leta oko svijeta, smatra da je riječ o pravoj prekretnici za avijaciju. Jer ako Si2 dokaže da let na solarnu energiju može neprekidno trajati, uvjerit će mnoge da je tehnološka inovacija u toj industriji itekako moguća. B. Piccard sljedeći će poletjeti, i to s Havaja do Phoenixa u Arizoni.

Solar Impulse2 ima raspon krila 72 metra, veći od boeinga 747-8, a na njima je 17.248 solarnih ćelija debljine 135 mikrona, četiri litijske baterije gustoće od po 260 vatsati električne energije po kilogramu, ukupno teške 633 kilograma, odnosno na njih se odnosi četvrtina težine cjelokupnog zrakoplova koji teži 2,3 tone, poput putničkog automobila.

Maksimalna je snaga zrakoplova 70 konjskih snaga. Prosječna snaga u 24 sata tako je kao na manjem mopedu – 15 konjskih snaga. Maksimalna je visina 8500 metara, minimalna brzina koja je potrebna jest 36 kilometara na sat na razini mora i 57 km/h na maksimalnoj visini koju doseže avion.

Izazov za čovjeka

Maksimalna brzina koju može postići na razini mora jest 90 km/h, odnosno 140 km/h na maksimalnoj visini. Ne bi li izdržali i noćni let, baterije treba napuniti na maksimalnoj visini. Zalaskom sunca avion će se spustiti na 1000 metara i krstariti četiri-pet sati radi minimalnog utroška energije i tako do ponovnog izlaska sunca. Izazovi za pilota su mnogostruki. Avion je jednosjed s kokpitom od samo 3,8 prostornih metara. Temperatura je od -20 do + 30 stupnjeva. Usto je moguće zrakoplov ostaviti bez nadzora pilota na dvadeset minuta. Cijeli zemaljski tim uz pomoć satelita prati put aviona. Piloti su uvježbavali tehnike odmaranja i disanja. Pomažu im joga, autohipnoza. Trenirali su u simulatoru i u barokomori. U 24 sata spavaju šest puta po 20 minuta.

– Pri takvim naporima čovjek nauči puno sam o sebi. Ovo je velik izazov kako za avion tako i za nas obojicu – kazao je André Borschberg.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

SA
Samoborac74
10:07 14.05.2015.

Dajte se uozbiljite. To nije avion nego jedrilica s rasponom krila kao Boing 747 s motorima da malo poguraju. Koristan teret je jedna osoba i hrpa baterija. Super za pokazivanje koristan kao i pokvareni sat. Pokazuje točno vrijeme 2 puta dnevno.