Na tržištu autoškola uvodi se red, podiže se kvaliteta edukacije, ali, na žalost, smanjuje se broj polaznika koji žude za važnim komadom papira

U pet godina broj autoškola smanjio se sa 586 na 382

Foto: Davor Javorović/Pixsell
U pet godina broj autoškola smanjio se sa 586 na 382
11.11.2009.
u 16:00
Voditelji i predavači, da bi radili, moraju imati završenu adekvatnu školu i položiti stručni ispit; Do 2004. autoškole su bile u nadležnosti Ministarstva prosvjete i športa, a sada su pod MUP-om
Pogledaj originalni članak

Doba “Divljeg zapada” u radu autoškola odavno je prošlo. Temelji su postavljeni prije pet godina novim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama i dopunjeni Zakonom iz 2008.

Promjena nadležnosti
- Prije 2004. osposobljavati vozače mogao je bilo tko, na tržištu je vladao kaos, cijene su određivane proizvoljno i kvaliteta osposobljavanja novih vozača bila je jako loša. S dampinškim cijenama nije se moglo ići naprijed. Nelojalna je konkurencija dovela do toga da je 2004. u Hrvatskoj radilo čak 586 autoškola - rekao je doc. dr. sc. Sinan Alispahić, rukovoditelj sektora za vozače pri HAK-u.

Ministarstvo prosvjete i športa, u čijoj je nadležnosti do 2004. bila djelatnost osposobljavanja vozača, nije se uspješno nosilo sa svim teškoćama i tek kad je MUP preuzeo stvari, napokon se počeo uvoditi red. Do 2004. autoškole su djelovale prema pravilnicima utemeljenima zakonom iz 1996., a ti propisi su bili vrlo liberalni.

Hrvatske autoškole danas se približavaju europskim standardima, informatiziraju se i umrežavaju. U konačnici i standardiziraju.

- Učinjen je velik iskorak, napokon postoji red. Iako još ima dosta stvari koje treba uskladiti - istaknuo je predsjednik udruge Hrvatske autoškole (HAŠ) ing. prometa Nikola Vidaković.

Novi standardi zahtijevali su velika ulaganja na materijalno-tehničkoj razini, a i stručni voditelji i predavači morali su završiti višu školu i položiti stručni ispit. Godine 2005. nakon verifikacije uvjeta broj autoškola se smanjio (433), da bi se u studenome brojka zaustavila na 382.

- Dio autoškola nije ispunio uvjete, a dio je odustao jer su vlasnici procijenili da im se dugoročno neće isplatiti ulaganje. Najvažnije je, ipak, da se zakon počeo primjenjivati. Stvorene su sve pretpostavke za provedbu kvalitetne edukacije koja je ključ u poboljšanju stanja sigurnosti na hrvatskim cestama - istaknuo je Alispahić.

Sa standardizacijom i uvođenjem reda i cijene autoškola su usklađene. Kad se zbroje svi troškovi, pohađanje autoškole će vas stajati 7100 kuna. Naravno, ako sve položite iz prve. Škole imaju mogućnost podignuti cijenu svojih usluga, ali im je jasno da bi time izgubili moguće polaznike.

Nema pljačkanja
- Ljudi moraju shvatiti da ih ne pljačkamo, cijena osposobljavanja novih vozača formirana je po minimalnim izračunskim elementima. Cijena nije nerealna nego nam omogućuje da možemo ekonomski funkcionirati - rekao je Vidaković.

- Autoškole nisu profitabilna djelatnost. Pazite, cijena jednog sata predavanja prometnih propisa je tek 17,5 kn, u srednjoj školi nastavnik praktične nastave je bolje plaćen. Ali polaznici moraju promijeniti svijest i stav, jer ne dolaze oni u autoškolu primarno dobiti vozačku dozvolu nego naučiti voziti i izvući maksimum truda kako bi opravdali uloženo - apelira Alispahić.

Hrvatske autoškole trenutačno ne žive sjajno, a situacija će biti još teža zbog loše demografske slike. Sve je manje polaznika, čak 25 posto nego prošle godine.

- Neće nam biti lako, ugrožena nam je egzistencija. Problem je i recesija i sigurno nas očekuju dvije teške godine - zabrinuto će Vidaković, iako je zasad samo jedna autoškola u 2009. zatvorila vrata.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.