ODRŽAVANJE

Ulje motoru znači život

30.10.2001.
u 00:00
*Međuvrijeme promjene propisuje proizvođač, no, ono ovisi i o vrsti ulja *Staro ulje treba odložiti na pravo mjesto: servisi obično imaju posebne ekološke posude
Pogledaj originalni članak

Motoru je nužno ulje da bi mogao raditi. Kako ono s vremenom postaje prljavo i neučinkovito, treba ga redovito mijenjati. Međuvrijeme promjene ulja propisuje proizvođač automobila. No, ono ovisi i o vrsti rabljenog ulja. Mineralno ulje svoj posao obavlja do 5000 prijeđenih kilometara, polusintetičko može izdržati do 10.000 km, a sintetičko će preživjeti i više od toga.

Pojedine marke obično se vežu za određenog proizvođača ulja, primjerice, Renault za Elf ili Ford za Valvoline. Koristi li se preporučeno ulje, i ono ide pod jamstvo. Proizvođač ulja, naime, također daje servisnu knjižicu u koju se bilježe izmjene, a ako se zbog nedostatka u ulju nešto dogodi, proizvođač ulja pokriva troškove popravka. U knjižici automobila nalazi se i podatak koliko ulja treba utočiti u automobil.

- U prosjeku je riječ o četiri litre ulja - mijenja li se uz ulje i filter. Ako se ne mijenja filter, obično treba utočiti tri litre. No, u volumenski jače motore ide i pet litara ulja - objasnio je Petar Badovinac, poslovođa servisa AMK Siget u Zagrebu.

Zamolili smo ga da nam razjasni s čime će se susresti vozač koji se sam upusti u promjenu ulja - to, naime, radi više od 50 posto vozača. P. Badovinac poslovođa je još od 1975. godine, kad je navodno bio najmlađi poslovođa u Zagrebu.

- Ako nije slične struke, ne bih vozaču preporučio da to sam radi. Ne isplati se, neka radije ode u servis - kazao nam je poslovođa.

Kao argumente, naveo je što to nije čist posao, te ga je teško odraditi bez kanala ili dizalice. Osim toga, staro ulje treba odložiti na odgovarajuće mjesto: servisi obično imaju posebne ekološke posude u kojima se staro ulje skuplja do odvoženja. U ovlaštenim servisima cijene su više, no, mnogi servisi koji nisu ovlašteni za pojedinu marku također rade kvalitetno. Osim toga, članovima HAK-a u servisima autoklubova ulje će zamijeniti besplatno ili uz popust. Primjerice, u AMK Siget - koji okuplja 30.000 članova i jedini je servis s radnim vremenom od 6.30 do 20 sati - zamjena ulja i filtra stoji 85 kuna. Odluči li se vozač za ulje koje servis drži u rinfuzi, promjenu će mu odraditi besplatno.

No, bez obzira na pogodnosti, vozači se ipak često odluče sami zavuči pod automobil. Stoga donosimo i podsjetnik svega onoga na što pri promjeni ulja treba misliti.

Pogledajte na vecernji.hr