Koliko zapravo trošimo na svoj automobil često nismo sasvim svjesni. Naše je istraživanje, po uzoru na njemački tjednik Focus, pokazalo da vlasnici do pet godina starog Peugeota 107, jednog od najjeftinijih i najštedljivijih automobila koji se može kupiti u Hrvatskoj, godišnje izdvajaju 22.979 kuna za njegovu prosječnu uporabu. To je mjesečno 1914 kuna, odnosno više od trećine prosječne hrvatske neto plaće (5558 kuna). Kad se to podijeli s prijeđenom kilometražom ispada da svaki kilometar njegova vlasnika stoji 1,91 kunu.
To je možda razlog zašto su u prvih sedam mjeseci ove godine građani kupili samo 7162 nova automobila, a na tržištu rabljenih najbolje se prodaju automobili od 25.000 do 35.000 kuna, često stariji od 10 godina.
Pola milijuna za Mercedes
Ali, da ima i onih koji si mogu priuštiti superluksuzne automobile, 35 puta skuplje od spomenutog gradskog Peugeota 107, pokazuje i primjer najskupljeg auta u našoj usporedbi. Supersportski Mercedes SLS AMG sa 571 KS, vrijedan 2,138.457 kuna, kakvog vozi šibenski poduzetnik Josip Stojanović Jolly, uz leasing i redovne troškove godišnje vlasnika stoji 509.898 kuna ili 42,49 kuna po kilometru.
Ne znamo je li to zbog velikih troškova, ali Stojanović svoj četiri godine star auto već dulje vrijeme prodaje za 200.000 eura. Izračun smo radili na temelju prosječne uporabe, što znači godišnji prelazak 12.000 kilometara (hrvatski prosjek). Za financiranje smo uzeli leasing na pet godina, uz 20% učešća, ali smo i plaćeno učešće razmjerno dodali u troškove na razini petogodišnje eksploatacije vozila.
Oktavija najprodavanija
Primjerice, za Škodu Octaviju, ove godine najprodavaniji automobil u Hrvatskoj i san mnogih Hrvata, rata leasinga na pet godina je 2196 kuna. Ali, kad se zbroje svi najnužniji troškovi poput registracije, osiguranja, goriva, redovnog servisa, godišnjeg poreza i minimalnih sitnih troškova ispada da vam za automobil, koji bi prema svemu mogao i morao biti idealan za hrvatsku srednju klasu, godišnje treba 42.058 kuna ili mjesečno 3504 kune (63% prosječne hrvatske plaće). Velika većina Hrvata si to ne može priuštiti. A koliko građane zapravo stoje skupe Audijeve limuzine, nesuđene ministarske A “šestice” 3,0 TDI quattro pokazuje računica – godišnje čak 140.232 kune.
Treba napomenuti da su to samo inicijalni troškovi, jer u izračun nismo uračunali moguće troškove izvanrednih kvarova, popravka štete skrivite li sudar, plaćanje premije kasko osiguranja, troškove parkiranja na javnim parkiralištima i u garažama, plaćanje cestarine... Iako je danas automobil za većinu puka potreba, sve više postaje pravi luksuz. I to ne premium automobil, već običan mali gradski auto.
Zašto moraju vozi(kati) škode superb, bemvee, mrcedese, audje, neka se konačno svi probude i kupe aute ovisno o mogućnostima, a ne glumiti neke romane abrahamoviće.