NAJVEĆI PROIZVOĐAČI AUTOMOBILA

Zašto Toyota stoji bolje od Volkswagena? Japanski ekonom uzrok krize vidi u Kini

Foto: Fabian Bimmer/REUTERS
FILE PHOTO: Volkswagen plant in Emden
Foto: ATHIT PERAWONGMETHA/REUTERS
FILE PHOTO: The Toyota logo is pictured at the 43rd Bangkok International Motor Show
Foto: Fabian Bimmer/REUTERS
German Economy Minister Robert Habeck visits a Volkswagen plant in Emden
20.09.2024.
u 15:26
Najveći svjetski proizvođač automobila Toyota prodaje više vozila nego ikada. Nema znakova krize kod japanskog proizvođača. U isto vrijeme se njegov konkurent VW bori s teškom krizom. Koji su razlozi?
Pogledaj originalni članak

Hiro Takahaši zna u čemu je problem. Umirovljeni profesor ekonomije objavio je početkom godine novu knjigu: „Automobili se mijenjaju – Volkswagenova (VW) strategija upravljanja“. Osamdesetogodišnji Japanac je za svoju novu knjigu proveo nekoliko tjedana istražujući u Wolfsburgu, sjedištu VW koncerna. Takahaši dolazi do zaključka da su kineski električni automobili prije svega razlog krize u VW-u, a ne nužno i vlastite greške u upravljanju. On je u intervjuu za ARD-ov studio u Tokiju rekao da uopće Volkswagen ne vidi na koljenima.

Pa ipak, vrijedi pogledati trenutne poslovne brojke dva najveća svjetska proizvođača automobila. Dok Volkswagen raspravlja o zatvaranju tvornica, Toyota obara rekord za rekordom. Ove godine će vjerojatno ponovo prodati više od deset milijuna vozila. Hibridni automobili ovog koncerna su oduvijek bili posebno traženi, dakle kombinacija elektromotora i motora s unutarnjim sagorijevanjem. Četrdeset posto svih prodanih vozila su hibridi. Čisto električni automobili praktično uopće ne igraju ulogu. Toyota je prošle godine prodala tek nešto više od 100.000 čistih automobila na električni pogon, navodi Deutsche Welle.

To je djelomice i zbog toga što u Japanu, na domaćem tržištu, gotovo da i nema mogućnosti za punjenje vozila. Njemačka je tu mnogo odmakla. Iako to ne zvuči baš orijentirano ka budućnosti i posebno moderno, ali upravo to odvraća proizvođače električnih automobila iz Kine, o kojima je govorio stručnjak Takahaši, da u velikoj mjeri ulažu u Japan: bez infrastrukture nema tržišta za marke poput BYD (Build Your Dreams) i druge. Hiro Takahaši ne vjeruje da će se nešto tako brzo promijeniti. Politički pritisak za proizvodnju električnih automobila nije naročito veliki u Japanu, objašnjava on i izvještava o vrlo opreznom formuliranom cilju japanske vlade po kojem do 2035. godine svi novoprodani automobili moraju imati električni motor (što znači i hibridi). Zabrana motora s unutarnjim sagorijevanjem nije u planu, pogotovo što bi i hibridna vozila ispunila ovaj cilj. „Upravo po ovom pitanju japanska politika u vezi s vozilima se razlikuje od njemačke“, kaže Takahaši.

Vrlo slabi yen također ide na ruku Toyoti. Japanski automobili su trenutno jednostavno mnogo povoljniji od europskih ili američkih. Toyota je posebno tražena u Sjevernoj Americi, gdje prodaje gotovo trećinu svojih automobila; tržište na kojem Volkswagen i dalje ima problema s imidžom nakon dizel skandala. Istovremeno, Toyotina ovisnost od kineskog tržišta znatno je manja nego što je to slučaj s Volkswagenom. Koncern sa sjedištem u Wolfsburgu prodaje oko trećine svih svojih automobila u Kini, prošle godine više od 3,2 milijuna. Toyota, s druge strane, prodaje samo jedno od pet proizvedenih vozila na najvećem svjetskom tržištu automobila. Japanski proizvođač je 2023. prodao 1,9 milijuna automobila u Kini. Njemačke marke automobila su vrlo popularne u Japanu. Na ulicama Tokija vidite mnogo Mercedesa, BMW-a, Porschea, Audija, pa čak i Volkswagena - ali gotovo nikada u električnoj verziji. Zbog svoje duge povijesti, njemačka automobilska industrija je vrlo cijenjena u Zemlji izlazećeg sunca. Japanci gaje veliko divljenje prema njemačkim automobilima, koje, kaže Takahaši, nikada ne mogu nadmašiti jeftini kineski automobili.

POVEZANI ČLANCI:

Sve u svemu, japanski stručnjak za automobile vrlo cijeni Volkswagen. Htio bi da i Toyota kopira nešto od VW-a: proširi svoju poziciju i proizvodi više luksuznih automobila, autobusa i kamiona. I vjeruje da bi prelazak na čistu proizvodnju električnih automobila mogao poslužiti i kao uzor najvećem japanskom proizvođaču automobila. On pokušava relativizirati financijske poteškoće u Wolfsburgu i raspravu o zatvaranju tvornica: „Ako pogledate globalnu auto-industriju, ovo se događalo uvijek iznova. Pogledajte Ford i General Motors, morali su zatvoriti svoje pogone u SAD-u. Nissan je također značajno pao." Ako konkurencija raste, kao što je sada slučaj s električnim automobilima iz Kine, onda to neće ostati bez posljedica, kaže Takahaši.

Činjenica da su japanski proizvođači trenutno tako uspješni leži i u njihovoj tradicionalno izuzetno isplativoj proizvodnji. Japanska filozofija života i rada „Kaizen" je još uvijek dio DNK kompanija poput Toyote. „Ni dana bez poboljšanja" – to je moto. Hiro Takahaši se sjeća da je ova vrsta „Lean managementa“ – vitkog i efikasnog upravljanja – spasila Porsche od bankrota prije nekoliko desetljeća.

GALERIJA HŽ se oglasio o nesreći u Demerju: Auto podletio pod vlak jer je "vozio slalom" na prijelazu

Foto: Ivica Galovic/ PIXSELL
Na pružnom prijelazu u Trenkovu u naletu vlaka na automobil ozlijeđeno više osoba
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Slaven Branislav Babic/PIXSELL
Zagreb: Jedna osoba poginula u naletu vlaka u Trnavi
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Hrvatske željeznice
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: RKadyrov_95 via telegram/REUTERS
Leader of Russia's Chechnya region Ramzan Kadyrov is seen atop what is said to be a Tesla Cybertruck equipped with a machine gun, in Grozny
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil
Foto: Luka Batelic/PIXSELL
Demerje: Mjesto prometne nesreće gdje je vlak naletio na automobil

OTVORILA DUŠU ZA VEČERNJI

Jelena Perčin: 'S prvim suprugom imam fenomenalan odnos, a Momo djecu 'na papiru' može viđati svaki drugi vikend'

– U trenutku kada su mediji dobili informaciju da smo se Momo i ja razveli, mi smo već godinu dana bili zapravo razvedeni. Tako da je sada već prošlo dvije godine otkad je svatko krenuo svojim putem. Svojoj djeci nikada nisam rekla: "Vaši mama i tata više se ne vole." To mi je grozno! Uvijek sam im objašnjavala da volim njihovog tatu, ali da više nismo zaljubljeni – između ostalog, kazala je glumica Jelena Perčin u velikom intervjuu za Večernji list.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.