Filtri krutih čestica

Zaustavljaju kancerogene nanočestice čađe

Foto: Getty
Zaustavljaju kancerogene nanočestice čađe
29.11.2018.
u 09:00
Dizelski su se motori desetljećima protežirali jer ispuštaju manje CO2 od usporedivih benzinaca
Pogledaj originalni članak

Ekologija već desetljećima određuje smjernice i postavlja ograničenja u proizvodnji automobila, pa danas imamo neusporedivo zelenije automobile nego prije samo deset godina. Dizelski motori koji su zadnjih 15-ak godina bili prvi izbor europskih kupaca, prvenstveno zbog manje potrošnje goriva, a zbog manjeg ispusta CO2 od usporedivih benzinaca favorizirali su ih i regulatori, da bi doslovno preko noći dizelaši postali crne ovce.

Razlog nije ispust ugljikova dioksida (CO2), već ispust dušikovih oksida i sitne čestice čađe, koje moderni dizelski motori ispuštaju oko 30% više od usporedivih benzinskih motora. Upravo je ispust dušikovih oksida (NOx) i sitnih čestica čađe opasan za zdravlje ljudi zbog toga što izaziva bolesti respiratornog sustava i bolesti srca.

Filtri i katalizatori

Zbog toga su se u dizelske automobile za ispunjenje Euro 5 norme počeli ugrađivati DPF filtri (Diesel Particulate Filter, u prijevodu filtar krutih čestica za dizelske motore). Radi se o filtrima koji zaustavljaju ispust čestica čađe iz automobila. S Euro6 normom stigli su i SCR katalizatori koji uz pomoć AdBlue aditiva (otopina uree) uklanja NOx.

Sve to poskupljuje proizvodnju ispušnog sustava pa onda i samih automobila. Prema nekim podacima, cijena ispušnog sustava će u budućnosti u proizvodnji koštati više od samog motora. Benzinski motori u tom smislu jesu čišći, ali i oni ispuštaju opasne tvari, takozvane nanočestice čađe koje su kancerogene pa će tako većina novih benzinskih automobila s direktnim ubrizgavanjem imati GPF (gasoline particulare filters, u prijevodu filtar sitnih krutih čestica za benzinske motore).

Oni će zaustavljati ispuštanje sitnih čestica nanometarskih veličina koje su opasne po ljudsko zdravlje. Primjerice, BMW je najavio da će svi njihovi benzinski modeli koji će zadovoljavati Euro 6d-TEMP normu koja postaje obvezna 1. rujna 2019. godine, a mnogo će se restriktivnije postaviti ograničenja ispusta NOx i krutih čestica, biti opremljeni GPF filtrima. Peugeot, Citroën i Opel su u novim modelima od 1.rujna ugradili GPF filtar krutih čestica u benzinske motore s izravnim ubrizgavanjem, pa već zadovoljavaju buduću ekološku normu.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.