porez od 5 posto

Austrijanci se drznuli Googleu i Facebooku uvesti namet. Hoće li i Hrvatska?

Foto: Borna Filic/PIXSELL/Ilustracija
Facebook
Foto: LEONHARD FOEGER/REUTERS/PIXSELL
Sebastian Kurz
05.04.2019.
u 06:39
Iznosit će 5%, što je priličan šok, jer su dosad plaćali 0,8% poreza na prihode od internetskog oglašavanja.
Pogledaj originalni članak

Velikim američkim internetskim platformama, ponajprije onima iz GAFA grupe (Google, Apple, Facebook, Amazon) slijedi novi udarac u EU: nakon što je to napravila Francuska, i Austrija je najavila da će im od 2020. uvesti novi porez na prihode od internetskog oglašavanja.

Iznosit će 5%, što je priličan šok, jer su dosad plaćali 0,8% poreza po toj osnovi. Izravno oporezivanje njihovih prihoda trenutačno je gotovo zanemarivo – umjesto toga oporezivala im se dobit, no i tu su u povlaštenom položaju u odnosu na europsku konkurenciju: tehnološke tvrtke iz SAD-a u prosjeku plate 9% poreza na dobit, dok je prosjek kompanija iz EU 23%. Austrija je odlučila tome stati na kraj nakon što je prijedlog uvođenja digitalnog poreza na razini EU odbačen, a kancelar Sebastian Kurz praktički je pozvao i druge zemlje da se povedu za njihovim primjerom.

Foto: CHARLES PLATIAU/REUTERS/PIXSELL
Mark Zuckerberg
Foto: Reuters/PIXSELL
Facebook
Foto: Reuters/PIXSELL
Facebook
Foto: Reuters/PIXSELL
Facebook
Foto: Reuters/PIXSELL
Facebook

– Očekujem da će nam se u oporezivanju internetskih divova pridružiti mnoge zemlje članice. To je korak prema većoj razini pravednosti – poručio je Kurz na konferenciji za novinare na kojoj je predstavio zakon kojemu slijedi izglasavanje u parlamentu. U Austriji će porez plaćati digitalne kompanije čiji je globalni godišnji prihod veći od 750 milijuna eura, a najmanje 25 milijuna od toga ostvaruju u Austriji.

Irska porezna oaza

– Iako porez nije izrijekom naslovljen na američke monopolističke platforme, a plaćat će ga i mnoge europske tvrtke, bjelodano je da je Austrijancima dozlogrdio njihov povlašteni porezni tretman koji im u konkurentskoj utrci daje nerazmjernu prednost. Francuzi su to već učinili, kod njih je porez 3% i po toj osnovi očekuju da im se ove godine u proračun slije 500 milijuna eura. Britanci digitalni porez od 2% uvode od 2020. Na razini Europske unije prijedlog je bio digitalni porez od 3%, a ukupno bi donio oko 5 milijardi eura godišnje. Najveće su zagovornice bile Francuska i Njemačka, koja ga još nije uvela, ali je kancelarka Angela Merkel izjavila da ne govore o tome hoće li oporezivati digitalne tvrtke, već o tome kako da to učine.

Dogovor na razini EU nije postignut zbog protivljenja Irske, Danske i Švedske. Irska je poznata kao svojevrsna porezna oaza za tehnološke kompanije i to se protivi njihovoj strategiji, a s obzirom na to da GAFA tvrtke mogu odabrati bilo koju zemlju EU za prijavu poreza, najčešći su im odabir upravo Irska, Nizozemska i Luksemburg. No, lukrativni monopolisti baš i nisu revni u podmirivanju obveza: Apple je tako Irskoj, koja ih štiti, sa zakašnjenjem uplatio čak 14 milijardi eura poreznog duga zbog nezakonitih poreznih olakšica, prema zaključku EK.

Hrvatska “follower”

Hrvatska je dosad, kad je posrijedi digitalno poslovanje, imala strategiju “followera” pravila EU i ideja o uvođenju sličnog poreza nije se čula kao “inovacija”. Na pitanje Ministarstvu financija o tome kakav nam je načelni stav, odgovor do zaključenja teksta nismo dobili. Da je usvojen prijedlog o oporezivanju prihoda od reklama koji je išao na razini EU, teško da bi bio obuhvaćen itko od hrvatskih digitalnih poduzetnika, no ako se uvede druga predložena mjera, o oporezivanju dobiti, najavljena za cenzus od sedam milijuna eura po državi za tvrtku koja ima 100.000 korisnika ili 3000 ugovora za digitalne usluge u poreznoj godini, na neke će se zasigurno odraziti. A i ta je mjera usmjerena na kapitalne prihode neeuropskih korporacija.

Video - Google predstavio Pixel 3 i 3 XL

Tijekom sljedeće dvije godine u hrvatsko će se zakonodavstvo implementirati i Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu EU, kojom se uvodi tzv. porez na linkove, također na prihode koje veliki internetski divovi ostvaruju od reklama vezanih uz novinarske i ostale autorske sadržaje. Sentiment EU legislative definitivno je usmjeren protekcionistički kad je posrijedi digitalno tržište, bilo da ga štiti od nelojalne konkurencije ili se postavlja kao ombudsman vlasničkih prava autora – novinara i kreativnih i kulturnih industrija. No, oštrija supervizija internetskog prostora priprema se i na području zaštite od nasilnog sadržaja: Australija je usvojila zakon prema kojem će kažnjavati društvene mreže s do 10% godišnje dobiti, a direktore kompanija zatvorom do tri godine ako “ekspresno” ne uklone nasilne sadržaje koje distribuiraju njihovi korisnici.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 14

KO
KomentatorEU
07:03 05.04.2019.

Nene meni bi bilo poštenije da svima nama smanje porez na nivo tehnoloških divova a ne da njima dignu na 1/3 naših poreza.. sramota

NI
nik83
07:35 05.04.2019.

Ne, Hrvatska više voli uvoditi namete svojoj sirotinji, poskupiti plin, cestarine i drugo, a moćnike se baš i ne usudi dirati.

GV
golub Vaso
07:44 05.04.2019.

naši vazali znaju samo udariti po stoci sitnog zuba