NEREGULIRANO MEDIJSKO OGLAŠAVANJE

Je li Facebook medij? Kampanja za euroizbore otvara niz dvojbi o oglašavanju

Robert Kopal
Foto: Luka Stanzl/Pixsell
03.04.2019.
u 17:04

50% ljudi informira se na društvenim mrežama, računaju u GONG-u

Zbog sve češćih zloporaba društvenih mreža, predstojeći izbori za Europski parlament bit će drukčiji od svega dosad viđenog. Upozorenje je to koje je Europska komisija odaslala zemljama članicama još u listopadu prošle godine, nakon čega je uslijedila izrada akcijskog plana u kojemu je jedna od značajnijih mjera osiguravanje transparentnosti političkog oglašavanja na društvenim mrežama.

Društvene mreže našle su se pod pritiskom, zbog čega se ovih dana itekako trude pokazati kako su i same odane ideji da se biračima u EU osigura što slobodniji izbor, bez ikakvih manipulacija i dezinformacija i bez pritisaka koji bi dolazili izvan EU.

Kodeks dobre prakse

Internetske platforme potpisale su Kodeks dobre prakse, a Facebook je krajem prošlog tjedna osigurao sveobuhvatnu galeriju oglasa koja će svima, čak i onima koji nisu korisnici te društvene mreže, omogućiti preuzimanje i praćenje političkih oglasa. Uz to su objavile i obrazloženje u kojem ističu da će napraviti sve što je u njihovoj moći da oglašavanje bude transparentno, pri čemu vjeruju da će upravo ponuđena galerija oglasa biti vrijedan alat za izborne regulatore u članicama EU kako bi mogli pratiti tko je, kada i kome prikazao politički oglas.

Izborni regulator u Hrvatskoj je Državno izborno povjerenstvo (DIP), no s obzirom na to da su GONG-u neki dan obrazložili kako oglašavanje na društvenim mrežama nije medijsko oglašavanje jer društvene mreže nisu mediji, pitanje je koliko će taj alat koristiti i što bi uopće mogli napraviti s njim.

Na problem je jučer priopćenjem upozorio GONG, koji Vladu zbog svega proziva za licemjerje.

– Hrvatska očito igra dvostruku igru – u Bruxellesu priča jedno, a doma radi suprotno. S jedne strane premijer Plenković je zajedno s cijelim Europskim vijećem stiskao društvene mreže da potpuno implementiraju Kodeks dobre prakse, a njegova većina nakon toga izglasala je zakon po kojem stranke ne moraju prikazivati podatke o plaćanju oglasa na društvenim mrežama – pojašnjava Jelena Barković iz GONG-a.

U GONG-u se nadaju da bi se stvari mogle donekle poboljšati donošenjem pravilnika koje propisuje ministar financija, a koji bi trebali sadržavati obrasce pomoću kojih stranke preko informacijskog sustava DIP-u prijavljuju troškove kampanje. Šef HDZ-ova odjela za analitiku Robert Kopal kaže, međutim, kako ti pravilnici do euroizbora vjerojatno neće biti doneseni, no to ne smatra problemom.

Pravilnik o troškovima

– Po zakonu, morate prikazati sve troškove u kampanji. Svi ti troškovi bit će dostupni javnosti i moći će se dodatno provjeravati, a što se tiče eventualnih popusta za medijsko oglašavanje, koje stranke također prijavljuju DIP-u, oni na društvenim mrežama ionako ni tehnički nisu mogući, budući da cijena oglasa ovisi o previše parametara. Stranka može samo utvrditi koliko će izdvojiti za tu vrstu oglašavanja, a što će s tim budžetom moći napraviti, ovisit će o trenutku – objašnjava Kopal.

Ističe da netransparentnost nije u interesu bilo koga u državi te da će Hrvatska u idućim godinama, jednako kao i Europska komisija, sasvim sigurno biti usredotočena na ono što se događa na društvenim mrežama, ne samo kada je riječ o politici i izbornim kampanjama, nego u smislu ljudskog življenja uopće.

– Siguran sam da će i Europska komisija i Hrvatska učiniti sve da se sve to uredi maksimalno transparentno. Nikome nije cilj netransparentnost, kada govorim o državi - pručuje Kopal.

U Ministarstvu financija potvrđuju, pak, da užurbano rade na izradi pravilnika po kojima će se pratiti troškovi kampanje, ali ističu da njihov posao nije da utvrđuju što jesu, a što nisu mediji, kao ni da propisuju tko na koji način treba objavljivati troškove. To je, kažu, uređeno zakonom, a posao je Ministarstva financija samo da propiše obrasce po kojima će se sve to provoditi.

Iako se gotovo cijela HDZ-ova “internetska brigada” zbog angažmana na predsjedničkim i parlamentarnim izborima 2014. i 2015. godine našla pod udarom USKOK-a, Kopal odbija kritike da HDZ-u odgovara stanje u kojem je teško pratiti oglašavanje na digitalnim medijima.

Tvrdi da je stranka maksimalno otvorena kada je u pitanju oglašavanje na društvenim mrežama i pojašnjava da su na parlamentarnim izborima 2016. imali poslovni račun na Facebooku te da se u svakom trenutku točno znalo tko je koliko potrošio na oglašavanje i po kojoj cijeni.

Naglašava da će i u predstojećoj kampanji raditi na jednak način. – Nema netransparentnosti. Dapače, baš jedinstvenim mjestom troška dobiva se transparentnost, jer se u svakom trenutku može provjeriti koliko je stranka potrošila – kaže Kopal. Kada je riječ o dijeljenju oglasa, kaže da se ono teško može kontrolirati.     

U Westinu održana svečanost u povodu 10. godišnjice pristupanja RH u NATO

Komentara 7

TE
tegovdizac
17:51 03.04.2019.

GONG se javlja, tko god je prije radija u njih zavrsija je u SDP-u!

IV
IvanKapapulco
11:46 04.04.2019.

Ti salabajzeri i muljatori pobojali se i shvatili da vise nisu potrebni. Nikada ni nisu bili potrebni, ljevicari i deklarirani Jugoslaveni. Jao si onoj zemlji gdje ti populisti sire ,, demokraciju".

Avatar EU MOJCA
EU MOJCA
23:38 03.04.2019.

Mah a vidi ovo SRBI KUPUJU ALBANKE KAO LUDI! Ima ih više nego ikada, cena od 2.000 do 3.000 evra! Za udaju se kupuju DEVOJČICE OD 10 DO 12 GODINA!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije