Zbog sve češćih zloporaba društvenih mreža, predstojeći izbori za Europski parlament bit će drukčiji od svega dosad viđenog. Upozorenje je to koje je Europska komisija odaslala zemljama članicama još u listopadu prošle godine, nakon čega je uslijedila izrada akcijskog plana u kojemu je jedna od značajnijih mjera osiguravanje transparentnosti političkog oglašavanja na društvenim mrežama.
Društvene mreže našle su se pod pritiskom, zbog čega se ovih dana itekako trude pokazati kako su i same odane ideji da se biračima u EU osigura što slobodniji izbor, bez ikakvih manipulacija i dezinformacija i bez pritisaka koji bi dolazili izvan EU.
Kodeks dobre prakse
Internetske platforme potpisale su Kodeks dobre prakse, a Facebook je krajem prošlog tjedna osigurao sveobuhvatnu galeriju oglasa koja će svima, čak i onima koji nisu korisnici te društvene mreže, omogućiti preuzimanje i praćenje političkih oglasa. Uz to su objavile i obrazloženje u kojem ističu da će napraviti sve što je u njihovoj moći da oglašavanje bude transparentno, pri čemu vjeruju da će upravo ponuđena galerija oglasa biti vrijedan alat za izborne regulatore u članicama EU kako bi mogli pratiti tko je, kada i kome prikazao politički oglas.
Izborni regulator u Hrvatskoj je Državno izborno povjerenstvo (DIP), no s obzirom na to da su GONG-u neki dan obrazložili kako oglašavanje na društvenim mrežama nije medijsko oglašavanje jer društvene mreže nisu mediji, pitanje je koliko će taj alat koristiti i što bi uopće mogli napraviti s njim.
Na problem je jučer priopćenjem upozorio GONG, koji Vladu zbog svega proziva za licemjerje.
– Hrvatska očito igra dvostruku igru – u Bruxellesu priča jedno, a doma radi suprotno. S jedne strane premijer Plenković je zajedno s cijelim Europskim vijećem stiskao društvene mreže da potpuno implementiraju Kodeks dobre prakse, a njegova većina nakon toga izglasala je zakon po kojem stranke ne moraju prikazivati podatke o plaćanju oglasa na društvenim mrežama – pojašnjava Jelena Barković iz GONG-a.
U GONG-u se nadaju da bi se stvari mogle donekle poboljšati donošenjem pravilnika koje propisuje ministar financija, a koji bi trebali sadržavati obrasce pomoću kojih stranke preko informacijskog sustava DIP-u prijavljuju troškove kampanje. Šef HDZ-ova odjela za analitiku Robert Kopal kaže, međutim, kako ti pravilnici do euroizbora vjerojatno neće biti doneseni, no to ne smatra problemom.
Pravilnik o troškovima
– Po zakonu, morate prikazati sve troškove u kampanji. Svi ti troškovi bit će dostupni javnosti i moći će se dodatno provjeravati, a što se tiče eventualnih popusta za medijsko oglašavanje, koje stranke također prijavljuju DIP-u, oni na društvenim mrežama ionako ni tehnički nisu mogući, budući da cijena oglasa ovisi o previše parametara. Stranka može samo utvrditi koliko će izdvojiti za tu vrstu oglašavanja, a što će s tim budžetom moći napraviti, ovisit će o trenutku – objašnjava Kopal.
Ističe da netransparentnost nije u interesu bilo koga u državi te da će Hrvatska u idućim godinama, jednako kao i Europska komisija, sasvim sigurno biti usredotočena na ono što se događa na društvenim mrežama, ne samo kada je riječ o politici i izbornim kampanjama, nego u smislu ljudskog življenja uopće.
– Siguran sam da će i Europska komisija i Hrvatska učiniti sve da se sve to uredi maksimalno transparentno. Nikome nije cilj netransparentnost, kada govorim o državi - pručuje Kopal.
U Ministarstvu financija potvrđuju, pak, da užurbano rade na izradi pravilnika po kojima će se pratiti troškovi kampanje, ali ističu da njihov posao nije da utvrđuju što jesu, a što nisu mediji, kao ni da propisuju tko na koji način treba objavljivati troškove. To je, kažu, uređeno zakonom, a posao je Ministarstva financija samo da propiše obrasce po kojima će se sve to provoditi.
Iako se gotovo cijela HDZ-ova “internetska brigada” zbog angažmana na predsjedničkim i parlamentarnim izborima 2014. i 2015. godine našla pod udarom USKOK-a, Kopal odbija kritike da HDZ-u odgovara stanje u kojem je teško pratiti oglašavanje na digitalnim medijima.
Tvrdi da je stranka maksimalno otvorena kada je u pitanju oglašavanje na društvenim mrežama i pojašnjava da su na parlamentarnim izborima 2016. imali poslovni račun na Facebooku te da se u svakom trenutku točno znalo tko je koliko potrošio na oglašavanje i po kojoj cijeni.
Naglašava da će i u predstojećoj kampanji raditi na jednak način. – Nema netransparentnosti. Dapače, baš jedinstvenim mjestom troška dobiva se transparentnost, jer se u svakom trenutku može provjeriti koliko je stranka potrošila – kaže Kopal. Kada je riječ o dijeljenju oglasa, kaže da se ono teško može kontrolirati.
U Westinu održana svečanost u povodu 10. godišnjice pristupanja RH u NATO
GONG se javlja, tko god je prije radija u njih zavrsija je u SDP-u!