Nove smjernice

Loša vijest za putnike! Aviokompanije razmišljaju o manjim dimenzijama 'ručne' prtljage

Foto: ilustracija
Loša vijest za putnike! Aviokompanije razmišljaju o manjim dimenzijama 'ručne' prtljage
12.06.2015.
u 12:22
Manja prtljaga znači i manju ukupnu težinu, a to znači i manje goriva koje avion troši i to je opcija koja svakako zanima prijevoznike
Pogledaj originalni članak

Međunarodna udruga zračnog prijevoza (IATA) odredila je nove, znatno manje dimenzije "ručne" prtljage. Mnogi prijevoznici, uključujući i Lufthansu, najavili su "zanimanje" za ovu smjernicu.

Svi koji često lete znaju kakva se borba obično vodi za prostor u prtljažniku iznad sjedala aviona, osobito po zimi kad se negdje još mora nagurati i kaput. Putnici koji posljednji uđu u avion imaju malo mogućnosti bilo što nagurati u, zapravo razmjerno velik, prtljažni prostor u kabini.

Na konferenciji organizacije zračnih prijevoznika IATA koja je ovog tjedna održana u Miamiju, određene su nove smjernice za ručnu prtljagu putnika. Dosad je ručna prtljaga smjela biti visoka 55 centimetara, široka 45 i duboka 25 centimetara. Po novoj smjernici, visina – uključujući i eventualne kotačiće na torbi – ostala bi ista, ali kovčeg će biti znatno uži – samo 35 centimetara i tanji – 20 centimetara.

Udruga IATA glavna je institucija zračnog prijevoza i okuplja 251 zračnu kompaniju iz čitavog svijeta. Za razliku od propisa koji određuju sigurnost leta, ova smjernica nije obavezna za njezine članice i svaka kompanija može privlačiti mušterije i većom prtljagom koja je dopuštena u kabini. Ali to se, kako misli stručnjak za zračni prijevoz Tom Windmuller, neće dogoditi: već pedesetak zračnih prijevoznika pokazalo je "zanimanje" za nove smjernice međunarodne udruge, što znači da će u dogledno doba vjerojatno biti i uvedene.

"Gol i bosi", ali jeftino u avion

Naravno, to je svakako dodatno opterećenje za putnike. Gužva u kabini je zapravo posljedica politike cijena karata sve više zračnih prijevoznika gdje se za razmjerno malen iznos nudi just flight – samo let, kako glasi stručni izraz u tom sektoru. To znači i naplatu ručne prtljage. Na primjer, Air Berlin već ima takvu tarifu. Mnoge druge kompanije ipak naplaćuju "samo" sve ostalo – prtljagu, rezervaciju mjesta, osvježenje u avionu... Tako se putnike zapravo sili da naguraju sve i svašta u svoju "ručnu" prtljagu da bi uštedjeli koji euro.

Ali i zračne kompanije morale su uvidjeti kako to nije baš osobito dobro rješenje. Kad je riječ o prtljazi, kompanija tako štedi na trošku i na vremenu koje je potrebno da se utovare i istovare kovčezi i prtljaga, ali često se ukrcaj putnika oduži u nedogled. Stjuardese često moraju pomagati bakicama da nađu mjesta za tešku prtljagu i svi ostali putnici moraju čekati dok se ta operacija ne završi kako bi uopće došli do svog mjesta. To znači da avion mora dulje stajati – a avion koji stoji je avion koji ne zarađuje novac.

Sigurnost i – sigurnost zarade

Naravno, kod većih zrakoplova opcija bi bila i širenje prolaza. Ali s obzirom na to da su sjedala već ionako smanjena do mjere izdržljivosti (pogotovo za sve deblje stanovništvo), to bi onda značilo izbacivanje čitave kolone sjedala – opcija o kojoj u zračnim kompanijama ne razmišljaju. Manja prtljaga znači i manju ukupnu težinu, a to znači i manje goriva koje avion troši i to je opcija koja svakako zanima prijevoznike.

Udruga IATA mjeru manje ručne prtljage obrazlaže mjerama sigurnosti: ako bi se doista nešto dogodilo, čak i oni koji bi preživjeli prisilno slijetanje zrakoplova jedva da bi imali mogućnost zakloniti se od kovčega koji bi im letjeli preko glave. Teško da bi mogli i izići iz najvjerojatnije zadimljenog zrakoplova od "sitnica" koje su putnici nagurali u prostor ispod sjedala ispred sebe.

Ali teško je oteti se dojmu da je i tu opet razlog – dobit: 55 x 35 x 20 još uvijek je dovoljno za prijenosno računalo, nekoliko važnijih dokumenata, jednu košulju i donji veš poslovnih putnika koji nekamo idu na jedan dan, ali nipošto nije dovoljno putnicima koji idu na odmor ili u dulji posjet rodbini. Oni, dakle, trebaju platiti za svoj kovčeg.

I dok se stoga mnogi putnici nemaju čemu radovati ovim propisima IATA, u jednom gospodarskom sektoru vjerojatno su letjeli čepovi pjenušca nakon ove odluke udruge zračnih prijevoznika. Naravno, kod proizvođača torbi i prtljage jer će sad svi morati kupovati nove torbe kako bi na njima mogla stajati naljepnica "IATA Cabin OK".

>> Incident i trećem avionu Turkish Airlinesa. Vraćen je u Istanbul!

NAJAVLJUJU POČETAK RADOVA

RS ne odustaje od zračne luke u Trebinju, a evo zašto je to jako loše za stanovništvo na jugu naše države

Bez obzira na to što dubrovački političari upozoravaju da BiH obvezuje Konvencija o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, tzv. ESPOO Konvencija, kao i Protokol o strateškoj procjeni okoliša uz Konvenciju o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, Dodik je nedavno izjavi da je specifičnost lokacije dala mogućnost i drugima da utječu na gradnju, ali da oni unatoč tome neće odustati od projekta

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar viki_nuland
viki_nuland
15:25 12.06.2015.

Uskoro cemo letjeti goli bez prtljage kako bi se povecao profit aviokompanija. Normalno golim putnicima nece biti posluzivani niti hrana niti pice jer bi im to moglo povecati tezinu tijekom leta sto bi moglo rezultirati u povecanoj potrosnji goriva i time smanjenom profitu. To vlasnici ne vole.