Goriva na benzinskim crpkama od danas su u prosjeku za tridesetak lipa jeftinija nego tjedan prije, čime je nastavljen pad cijena benzinskih i dizelskih goriva već šesti tjedan zaredom. Tako se litra najpopularnijeg benzinskog goriva eurosupera 95 na Ininim crpkama prodaje po cijeni od 9,43 kune za litru, što je najniža cijena još od veljače 2011. Cijena eurodizela sada je 9,02 kune za litru i uskoro bi mogla pasti ispod psihološke granice od 9 kuna.
Logična je to posljedica drastičnog smanjenja cijena sirove nafte na svjetskom tržištu, no stvari ipak nisu tako jednostavne. Jer ne treba očekivati linearno sniženje cijena benzinskih i dizelskih goriva istom dinamikom kojom pada cijena sirove nafte. Dok je barel neprerađenog crnog zlata od srpnja do danas pojeftinio za 50 posto, odnosno sa 120 na oko 60 dolara po barelu, cijena goriva na crpkama pala je za dvadesetak posto. Korekcije cijena i dalje se mogu očekivati, ali ne tim tempom da bi vjerno preslikavale cjenovni rat koji sirovom naftom vode Saudijci i Amerikanci. Naime, cijena benzina nije uvjetovana samo sirovom naftom kao osnovnim repromaterijalom, već je tu cijeli niz faktora.
Prije svega, fiksni troškovi proizvodnje u sustavu Ine vrlo su visoki i na njih je teško ili gotovo nemoguće utjecati. No još je bitnija stvar da je promet benzinskih i dizelskih goriva vrlo bitan element pri punjenju državnog proračuna, a više od polovice cijene koju se izdvaja pri punjenju spremnika automobila odlazi državi kroz porez i trošarine.
– Bit će još korekcija cijena, no treba imati na umu da se država neće odreći izvora na koji računa pri punjenju državne blagajne. Trebalo bi uzeti prijedlog proračuna i vidjeti na koje iznose Vlada računa u prihodima od prodaje benzina. Nije to specifičnost samo u Hrvatskoj, to rade i sve vlade zemalja u regiji, kaže naftni stručnjak dr. Davor Štern. Biti će zanimljivo vidjeti modele izračuna cijena, jer se najavljuje dodatno smanjenje barela sirove nafte.
>>Veliki pad cijena nafte, a Hrvati nemaju koristi
>>Nakon propasti Južnog toka, sedam država podržava LNG Terminal na Krku
Samo cijena od 4 - 5 kuna je ralna za prosjecnog Hrvata - sve drugo je magla !