Potpore

Bina Istri i AZM-u država će isplatiti 391 milijun kuna

Foto: Duško Marušić/PIXSELL
Bina Istri i AZM-u država će isplatiti 391 milijun kuna
22.03.2016.
u 00:15
Ukupno su dosad Bina Istra i AZM iz državnog proračuna dobili oko 3,4 mlrd. kuna, što je više nego dovoljan iznos za gradnju Pelješkog mosta
Pogledaj originalni članak

Prema prijedlogu državnog proračuna za ovu godinu, koncesionari na Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb – Macelj dobit će ukupno 391 milijun kuna, što će biti rekord u dosadašnjim godišnjim potporama države tim koncesionarima. Bina Istra, kojoj je većinski vlasnik francuska građevinska tvrtka Bouygues, dobit će 293 milijuna državnih kuna, a AZM-u, kojem je većinski vlasnik austrijski Strabag, bit će isplaćeno iz državne blagajne 98 milijuna kuna. U oba društva manjinski je partner država. Tako se iznos koji porezni obveznici plaćaju za provedbu koncesijskih ugovora na tim autocestama znatno povećao u odnosu na razdoblje do 2013. godine kad je ta kontribucija iznosila oko 200 milijuna kuna godišnje.

Pokriva se pad prometa

U 2014. država je Bina Istri i AZM-u isplatila 372 milijuna kuna, a prošle godine 366 milijuna kuna. Bina Istri država sukladno koncesijskom ugovoru, koji je potpisan još 90-ih godina, svake godine plaća financijski doprinos uglavnom za sufinanciranje servisiranja kredita za građenje Istarskog ipsilona, a koji Bina Istra ne može sama pokrivati zbog nedovoljnog prometa na toj prometnici. U Bina Istri i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kažu da je do povećanja financijskog doprinosa došlo zbog dospijeća većih rata kredita na naplatu i nedovoljnog rasta prihoda od cestarine. Neotplaćeni dio glavnice duga trenutačno iznosi 558 milijuna eura. Navode i da je prosječni godišnji iznos financijskog doprinosa uplaćen od 1995. do 2015. iznosio 15,7 milijuna eura. Prema tim podacima, u 20 godina država je Bina Istri uplatila oko 314 milijuna eura, odnosno 2,3 milijarde kuna. No taj godišnji doprinos i idućih će godina biti znatno veći od 15,7 milijuna eura.

Prema projekcijama proračuna, i u iduće dvije godine će iznositi 290 milijuna kuna odnosno 38 milijuna eura. U Bina Istri i Ministarstvu kažu da rast ili pad financijskog doprinosa ovisi o rastu prometa koji uvelike ovisi o gospodarskoj situaciji u Hrvatskoj i EU te stabilnosti u regiji. Ističu i da je Bina Istra predložila resornom Ministarstvu progresivno smanjivanje financijskog doprinosa zbog investicije u nastavak građenja koja se trenutačno usuglašava. A to bi onda značilo i produljenje koncesije koja istječe 2027. na još pet godina. No to će biti teško izvedivo jer bi ta investicija ušla u javni dug koji pak ova Vlada želi smanjiti. Zbog istog razloga i bivša Vlada nije pristala na taj prijedlog Bina Istre. Što se tiče AZM-a, njemu država, osim što pokriva pad odnosno manjak prometa, svake godine vraća i ubrani PDV na cestarinu, a to je također sukladno koncesijskom ugovoru koji je na snazi od 2004. godine. U Ministarstvu navode da je iznos koji se iz proračuna isplaćuje AZM-u porastao na gotovo 100 milijuna kuna u ovoj godini jer se porezna stopa PDV-a mijenjala nekoliko puta tijekom trajanja ugovora.

Isplate iz proračuna

Prema projekcijama državnog proračuna, AZM-u će u iduće dvije godine biti isplaćeno 89 odnosno 83,9 milijuna kuna. U Ministarstvu kažu da će sukladno ugovoru o koncesiji, prema kojem davatelj koncesije koncesijskom društvu plaća iznos jednak iznosu PDV-a koji ono mora platiti na naplaćenu cestarinu i sukladno rastu prometa, taj iznos razmjerno povećavati. AZM-u je iz državnog proračuna dosad plaćeno 1,162 milijarde kuna. Ukupno su tako Bina Istra i AZM dosad dobili oko 3,4 milijarde državnih kuna. A to je više nego dovoljno za, primjerice, gradnju Pelješkog mosta, projekta vrijednog oko 2,8 milijardi kuna.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

DU
Deleted user
15:14 23.03.2016.

Prestrašno...

Avatar Bekrija
Bekrija
08:33 22.03.2016.

Domoljubo!

Avatar Bekrija
Bekrija
08:33 22.03.2016.

jel treba farbat tunele, ali samo domoljubno ili nikako?