“Clean start” ili čisti početak mogao bi vrlo brzo postati čisti završetak, zaključio je Institut za javne financije. Analiza stanja koja je pokazala problematično stanje u 22 državna tijela i najveće javne tvrtke ne znači mnogo ako posluži samo kao projekt u kojem se otkrivalo dubioze. Ona mora natjerati da se promijeni način rješavanja problema, a za to bi se čelnici javnih kompanija morali naučiti financijskom upravljanju.
Proračun nije račun
Ministar financija morao bi proračun prestati gledati kao “uplatno-isplatni račun” i početi upravljati imovinom koju država posjeduje i na temelju obveza koje mora sanirati izračunati rashodovnu stranu glavnog financijskog akta države. Ako, dakle, proračun ne postane projektni i razvojni dokument koji u sebi sadrži strategiju o kojoj postoji konsenzus, od čistog početka ostat će samo niz tablica s dugovima o kojima smo znali da postoje, ali nismo znali koliki su točno. Taj bi se zaključak mogao izvesti iz aktualnog osvrta Ante Baje iz instituta koji ima niz zamjerki na zaključke clean starta.
– Od Vlade je teško očekivati da će u jednom mandatu napraviti clean start i obaviti potrebna restrukturiranja i konsolidacije javnog sektora – kaže Bajo u svom osvrtu. Zapravo, iz clean starta znanstvenik je pročitao potrebu da se za ministre i njihove pomoćnike provode edukacije i tečajevi o financijskom upravljanju.
– Tijekom godine potrebno je organizirati kratke tečajeve i briefinge jer osobe koje dolaze u sustav državne uprave često tek potkraj mandata “pohvataju konce” državnih financija i shvate načela i sustav funkcioniranja države – kaže Bajo.
A kad bi se znalo o čemu je riječ u državnim financijama, onda bi svima bilo jasno da se rad javnih poduzeća i ministarstava ne može fokusirati na prihode i rashode, već bi se oni morali planirati sukladno obvezama koje se moraju pokriti, planovima investicija i razvoja te uporabi imovine koju ta institucija posjeduje. Drugim riječima, Bajo napominje da se ne bi trebalo upravljati kao sada, da se troškovi vežu uz procijenjene prihode, već je riječ o usklađivanju obveza društva po kreditima ili drugim oblicima zaduženja, maksimalizaciji koristi od imovine koju društvo ili institucija posjeduje, a tek onda poslovnim prihodima koje se planira.
Jamstva uvećavaju dug
Također se mora znati da se proračun Ministarstva ne može ni donijeti a da se u njega ne uključe sve potrebe agencija, tvrtki i zavoda koji se nalaze pod ingerencijom tog ministarstva, a na umu treba imati i da se javni dug u Hrvatskoj još uvijek računa po metodologiji koja ne odgovara onoj Europske unije. Svjetska banka izračunala je da se uz državna jamstva on uvećava za 15 posto BDP-a. Poseban naglasak Bajo stavlja na reforme upozoravajući Vladu da bez strategija pretočenih u programe i proračune nije moguće promijeniti sustav.
– Strategija javnih poduzeća i resornih ministarstava mora se uskladiti i dati na provedbu stručnim tijelima koja će nadzirati ministri – istaknuo je Bajo.
>> Za svaku investiciju veću od 20 mil. eura posebna odluka Vlade
Linic jedino sto zna je uvoditi nove poreze..., a i sa time je daleko sposobniji od svih ostalih u Vladi. Glavno da su smanjili prosvjetarima place, ukinuli bozicnice... i ustedjeli 150 milijuna kuna, a sa druge strane su dali jamstvo HZu od gotovo milijardu kuna. Sve cemo to mi platiti...