Premijerka J. Kosor i njezini ministri kojima su usta puna priča o privlačenju stranih investicija nisu mogli dobiti jači predizborni udarac: američka tvrtka CMC, treća u SAD-u po proizvodnji betonskog željeza, povlači se iz Siska. Najava je iznenadila lokalno stanovništvo i sindikate, jer može donijeti gubitak najmanje 1100 radnih mjesta, a brzo je reagirala i Vlada najavivši dolazak u Sisak u nadi da će se CMC predomisliti.
Pojele ih carine
Upućeni, međutim, kažu da je odlazak američke tvrtke iznenađenje samo za one koji nisu željeli vidjeti što se stvarno događa. Jednim dijelom kumovala mu je i Vlada. CMC je kupio željezaru za 81 milijun kuna prije izbijanja krize 2007. godine, a već godinu poslije za trećinu se smanjila svjetska potražnja za čelikom. K tome su hrvatske cijevi pri izvozu u EU opterećene kaznenim carinama od 30 posto, nakon što je komisija dokazala da su prethodni vlasnici Željezare cijevi prodavali ispod cijene. CMC je uložio u novu čeličanu 65 milijuna dolara, ali valjaonica je ostala stara. Da bi dobio proizvod kakav tržište traži, CMC bi trebao sagraditi i novu valjaonicu, što stoji 120 milijuna USD, no očito su u toj tvrtki zaključili da im se to ulaganje ne isplati. Procjenjuje se da je CMC dosad u željezaru uložio oko 200 milijuna USD. Tražili su pomoć i od Vlade, ali svaki put kad su pokucali vrata su im ostala zatvorena. Odbijen im je zahtjev da im se sufinancira neradni dan iz jamstvenog fonda i smanje porezne obveze a nije im dana ni mogućnost da odaberu jeftinijeg dobavljača struje.
Zaobišli plovni put
Nitko iz Vlade nije se proljetos pojavio ni na otvaranju riječnog prometnog pravca Savom i Dunavom do rumunjske luke Turnu Severin. Tisuću je tona čeličnih ingota tada utovareno i krenulo plovnim putem prvi put nakon Domovinskog rata. Međutim, od očiju javnosti ostalo je skriveno da je to bio ne samo prvi već ujedno i posljednji riječni transport. Vodostaj je, istina, pao, ali u lučkim vlastima nije se našao nitko mjerodavan za dogovor o kontinuiranom korištenju trase, a i prije te prve i jedine izvozne plovidbe trebalo je dvije godine natezanja za dozvolu. Uvoz pak starog željeza, nije profunkcionirao riječnim putem jer ga RH, za razliku od drugih, tretira kao opasni otpad. Sustav krađe starog željeza pokazao se organiziranijim i djelotvornijim od potpore vlasti, koja je potpuno izostala. Oko skladišta su iskopani tuneli kojima se sirovina otuđivala, mjesečno po pedesetak tona. Krađe su poprimile takve razmjere da je prije dva tjedna pretučen jedan od zaštitara. - Nakon završetka najvećih investicija bili smo optimistični i očekivali smo stabilniju proizvodnju i poslovanje. U ponedjeljak na razgovor dolaze predstavnici američke kompanije, pa ćemo imati više informacija - rekao je povjerenik Sindikata metalaca Predrag Abramović. Radnici se nadaju da će CMC naći kupca.
Nema kruha kad vlastodršci rade za tuđe interese ..............