Umjesto u 8 sati i 30 minuta, putnici na letu Croatije Airlinesa iz Zagreba u München u srijedu su poletjeli prema najvećem bavarskom gradu tek nešto malo prije podne. Razlog - kvar zrakoplova. Kako mehaničari kvar nisu mogli odmah otkloniti, a nije bio slobodan nijedan drugi avion, putnici su iskrcani iz pokvarenog aviona i ostavljeni da čekaju u zgradi zračne luke tri sata i 13 minuta na prvi slobodni avion koji se moglo preusmjeriti prema Münchenu.
Kupljeni na leasing
Navedeni slučaj zadnji je primjer kvara zrakoplova tipa Dash-8 Q400 kojih je nacionalni avioprijevoznik u zadnje četiri godine nabavio šest.
Croatia Airlines za svaki od tih šest zrakoplova prosječno mjesečno plaća leasing ratu od 160.000 eura. No, prema svjedočenju pilota s kojima smo razgovarali, ti zrakoplovi jako su loše izvedeni, stalno se kvare i gotovo svakodnevno su jedan ili dva dasha izvan pogona.
– Na dashevima se kvari sve i svi sustavi na tom zrakoplovu. Tako, primjerice, odjednom ne radi indikator izvučenosti stajnog trapa, pa se stajni trap sam od sebe počne izvlačiti i uvlačiti. Na nekim avionima postoje mikropukotine na trupu, korozija na instalacijama... Ti su avioni govno – nabraja nam jedan od pilota.
Naši sugovornici iz tehnike Croatije Airlinesa kažu da su dashevi avioni koje ne vole ni piloti ni tehnika.
– Dashevi koje smo kupili su poluproizvod jer sad mi moramo sve završiti na njima što nije učinjeno u tvornici. Dovoljno je reći da redoviti godišnji pregled dasha traje i 25 dana, a airbusa, puno većeg zrakoplova, šest do sedam dana – kaže nam jedan aviomehaničar te dodaje da su velike nepravilnosti na avionima koje će CA za desetogodišnji operativni leasing ukupno platiti oko 115 milijuna eura.
– Prošli mjesec su šest puta dashevi morali prisilno sletjeti zbog krive indikacije da vrata zrakoplova nisu zatvorena – objašnjava naš sugovornik, dodajući da su dashevi s takvim kvarovima došli već iz tvornice.
Lažna statistika
Pokazuje li krive indikacije, prema pravilima zrakoplov se u tom slučaju mora prizemljiti i tek se na zemlji utvrđuje jesu li te indikacije bile točne ili nisu. A sve to košta. Naši sugovornici kažu da unatoč tome što se dashevi stalno kvare, u Croatiji Airlinesu kad je zrakoplov na zemlji zbog kvara prikazuju to kao da je na provjeri, pa se statistički pouzdanost tih zrakoplova krivo prikazuje vrlo visokom. Naime, ako jedan dash ispadne iz pogona odmah ujutro, zamjenjuje ga drugi, pa se onda broji da je ispao samo s jedne rotacije, a ne sa svih pet koje je trebao obaviti taj dan.
U upravi Croatije Airlinesa upravo se pozivaju na te podatke pa kažu da svjetski prosjek za flotu Dash 8-Q400 iznosi 9839 letova bez tehničkog kašnjenja, a Croatia Airlines lani je tim tipom zrakoplova obavila 9880 letova bez tehničkog kašnjenja, pa kažu da to potvrđuje visoku razinu tehničke pouzdanosti njihovih dashova.
Bitno je da imamo menagere,....sa menagerskim ugovorima. Sto ste nam napravili od zemlje!