Zašto klijenti banaka još uvijek ne mogu sve obaviti na mobitelu? Mogu, ali kako znati da ste baš vi taj klijent: tehnologiju koja bi to potvrdila razvijamo s partnerima; to je napredna biometrija, prepoznavanje lica u kombinaciji s elektronskim potpisom, pojasnio je na FinTech konferenciji o Digitalnoj transformaciji u financijskom sektoru u organizaciji HGK Dejan Donev, direktor tima za digitalnu transformaciju u Erste banci.
No, upozorio je i na apsurdnu prepreku u legislativi koja stoji između banaka i očekivanja klijenata o obavljanju više transakcija bez dolaska u banku.
- Ugovor mora biti u pisanom obliku! Ta rečenica koja stoji u Zakonu o financijskim institucijama nas koči! Pisali smo HNB-u da taj dio zakona promijeni ili da objasni da pisano ne mora biti papir. Dok se to ne promijeni, ne možemo dalje! – upozorio je Donev te poentirao da od svake tehnologije koju uvode klijenti moraju imati koristi jer implementirati “blockchain” zato što je sad “kul” nema svrhu.
Klijenti očekuju “chat”, nedolazak u banku, personaliziranu uslugu – i sve džabe!
Emil Perić, koordinator za IT u HGK, predstavio je rezultate istraživanja koje je pokazalo da je polovica banaka u Hrvatskoj odredila strategiju prema digitalnoj transformaciji, no polovicu to tek čeka. Naprednije funkcije poput video bankarstva još nisu uzele maha, a većina ispitanika izjasnila se i da FinTech smatra prijetnjom.
- Nema prijetnji ako tehnologiju gledamo kao priliku da posao radimo brže, bolje i jeftinije. Bankarstvo će uvijek biti potrebno, ali banke će se transformirati – istaknuo je Mladen Mrvelj, član uprave HPB-a, jedine banke koja ima online mogućnost otvaranja računa, te pozvao FinTech kompanije da im predstave rješenja koja bi mogla biti korisna u poslovanju.
Informatičar Mrvelj digitalizaciju vidi kao alat u službi bolje usluge, gdje onda rast prihoda dolazi kao posljedica, no jedan dio poslovanja smatra nedodirljivim.
- Veliki krediti kod kojih risk mora odraditi dosta posla za FinTech još su nedodirljivi, tu su banke najbolje – uvjeren je. Stanko Cerin, vlasnik konzultantske tvrtke Ostendo Consulting Group, upozorio je da financijski sektor do 25. svibnja 2018. očekuje golem posao usklađenja s GDPR-om (General Data Protecting Regulation), novom uredbom EU o zaštiti osobnih podataka klijenata. Za neusklađene predviđene su kazne i do 4% ukupnog prometa grupe.
- Regulativa koja je došla zadnjih par mjeseci, GDPR i PSD2, je nešto najbolje što se dogodilo jer se situacija počela otimati kontroli, a ciljani marketing ugrozio je privatnost podataka... – smatra Cerin koji vjeruje da je bankama, umjesto pasivnosti ili samostalnog razvoja tehnologija, najpametniji pristup intenzivna suradnja s FinTech kompanijama, otvorenijim novim idejama kojih se sami ne bi sjetili. Da su klijenti sve zahtjevniji i proaktivniji, stav je svih sudionika koji je u jednu rečenicu sažeo Donev: klijenti očekuju “chat”, nedolazak u banku, personaliziranu uslugu – i sve 'džabe'!
Nepismena novinarka!